لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۱۸

زلنسکی می‌گوید عملیات کورسک باعث انتقال ۴۰ هزار نظامی روسیه به این منطقه شد


Russia Kursk Incursion
Russia Kursk Incursion

به گفته رئیس جمهور اوکراین، عملیات این کشور در منطقه کورسک روسیه باعث انتقال ۴۰ هزار نیروی روسیه به این منطقه شد و در نتیجه، توانایی نظامی آن کشور در شرق اوکراین را تحلیل برد.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، شامگاه پنجشنبه ۲۹ شهریور با اشاره به گفت‌وگوهای خود با فرماندهان نظامی این کشور گفت ارتش تمام تلاش خود را «برای تاب‌آوری تیپ‌های نبرد» انجام می‌دهد.

او با اشاره به کاهش ظرفیت تهاجمی روسیه در منطقه دونتسک گفت: «ما در این صحنه موفق شدیم نزدیک به ۴۰ هزار سرباز روسی را [به سمت دیگری] منحرف کنیم و اقدامات فعالانه ما ادامه دارد».

تهاجم اوکراین به منطقه کورسک روسیه از ۱۶ مرداد آغاز شد و گفته می‌شود که نیروهای اوکراینی در اوج عملیات خود توانستند حدود ۱۳۰۰ کیلومتر مربع را در این منطقه تحت کنترل بگیرند.

ولودیمیر زلنسکی در پیام شبانه خود همچنین گفت کشورش قصد ندارد که خاک روسیه را در اختیار بگیرد اما این عملیات به اوکراین اهرم بیشتری در مذاکرات صلح احتمالی و همچنین تعداد سربازان اسیر روسی بیشتری برای تبادل می‌دهد.

از زمان آغاز عملیات اوکراین در کورسک روسیه، دو کشور تاکنون سه بار اقدام به تبادل اسرای جنگی کرده‌اند.

در همین حال روسیه و اوکراین روایت‌های متضادی درباره وضعیت منطقه کورسک ارائه داده‌اند و در حالی که یک طرف از بازپس‌گیری‌های بیشتر خبر داده، کی‌یف از متوقف کردن ضدحمله روسیه سخن گفته است.

آپتی علاءالدین‌اف، از مقام‌های وزارت دفاع روسیه، روز پنجشنبه گفت نیروهای این کشور دو روستای دیگر را در منطقه کورسک بازپس گرفتند.

با این حال الکسی دمیتراشکیفسکی، سخنگوی ارتش اوکراین، به خبرگزاری فرانسه گفت که ضدحمله روسیه در منطقه کورسک «متوقف شد» و به گفته او «همه چیز تحت کنترل است».

از سوی دیگر حملات روسیه در شرق اوکراین ادامه دارد.

ولودیمیر زلنسکی در پیام شبانه خود تایید کرد که در جبهه شرق، مناطق نزدیک به دو شهر پوکروفسک و کوراخوف در شرق این کشور شرایطی «بسیار دشوار» دارند و در معرض «نبردهای هر روزه» از سوی نیروهای روسیه هستند.

آپتی علاءالدین‌اف، از مقام‌های وزارت دفاع روسیه، نیز روز پنجشنبه از ادامه پیشروی نیروهای این کشور به سوی شهر استراتژیک پوکروفسک در دونتسک اشاره کرد و مدعی شد: «کل جبهه ما به جلو حرکت کرده است».

در همین حال روز پنجشنبه شرکت ملی انرژی اوکراین اعلام کرد که حملات روسیه به سومی، در شمال شرق اوکراین، به قطع برق در این شهر منجر شده است.

روسیه از ابتدای تهاجم تمام‌عیار خود و به ویژه در ماه‌های اخیر زیرساخت های انرژی اوکراین را هدف حملات شدید قرار داده و آژانس بین‌المللی انرژی چندی پیش اعلام کرد که خسارت‌های ناشی از این حملات می‌تواند منجر به کمبود انرژی در زمستان امسال شود.

هیئت حقوق بشر سازمان ملل در اوکراین روز پنجشنبه با اشاره به تشدید بی‌برقی در شهرهای اوکراین در گزارشی اعلام کرد: «دلایل منطقی برای این باور وجود دارد که جنبه‌های متعدد عملیات نظامی برای آسیب رساندن یا تخریب زیرساخت‌های تولید و انتقال گرما و برق غیرنظامی اوکراین، اصول اساسی حقوق بشردوستانه بین‌المللی را نقض کرده است».

در همین حال اورسولا فن در لاین، رئیس کمیسیون اروپا، روز پنجشنبه اعلام کرد که این اتحادیه ۱۶۰ میلیون یورو از دارایی‌های مسدود شده روسیه را به تامین نیازهای فوری بشردوستانه اوکراین در زمستان امسال اختصاص می‌دهد.

XS
SM
MD
LG