پیروزی چشم‌گیر حامیان نخست‌وزیر ارمنستان در انتخابات

پاشینیان (در وسط) و حامیانش

ائتلاف حامیان نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر موقت ارمنستان، موفق شده‌ در انتخابات پارلمانی زودهنگام آن کشور به پیروزی چشم‌گیری دست یابد.

حامیان پاشینیان به‌راحتی و با کسب بیش از ۷۰ درصد آرا موفق شده‌اند از سد رقبای اصلی خود بگذرند.

نزدیک‌ترین رقیب انتخاباتی نیکول پاشینیان، گاگیک تساروکیان، سرمایه‌دار ارمنستانی و از متحدان پیشین سرژ سرکیسیان بود.

در جایگاه سوم نیز حزب لیبرال و هوادار غرب «ارمنستان روشن» به رهبری ادموند مارکویان، از متحدان پیشین نیکول پاشینیان قرار دارد.

پاشینیان روز ۱۹ آذر انتخابات را «روشن و شفاف» توصیف کرد و به خبرنگاران گفت «شهروندان کشور ما برای برپایی یک اکثریت انقلابی رای می‌دهند و این کار را نیز در فضایی آرام انجام می‌دهند».

پاشینیان، روزنامه‌نگاری که در مورد فساد دولتی می‌نوشت، کسی بود که اعتراضات علیه سرژ سارکیسیان و دولت او، را پیش برد و در نهایت او را وادار به کناره‌گیری از دستگاه رهبری کرد.

اعتراض‌ها در ارمنستان پس از آن آغاز شد که سرژ سرکیسیان، ۱۰ سال پس از ریاست جمهوری ارمنستان، با تغییر در قانون اساسی، اختیارات مقام نخست‌وزیری را بیشتر کرد و یک هفته پس از ترک پست ریاست‌جمهوری، از سوی پارلمان به عنوان نخست‌وزیر انتخاب شد.

نیکول پاشینیان در میانه اردیبهشت ماه، پس از اعتراضات سراسری با پارلمانی که هنوز اکثریت آن در اختیار حامیان سرکیسیان بود وارد گفت‌وگو شد. پارلمان در نهایت او را به مقام نخست‌وزیر کشور انتخاب کرد.

دو هفته پس از کناره‌گیری سرکیسیان، پاشینیان در ۱۸ اردیبهشت ماه به نخست‌وزیری رسید. او در نهایت با کناره‌گیری از پست نخست‌وزیری، انتخابات زودهنگام را عملی ساخت.

پاشیشنیان وعده داده به فساد دولتی پایان دهد، وضع اقتصادی را بهبود بخشیده از آمار بالای بی‌کاری در کشورش بکاهد. او در عین حال می‌گوید روابط سنتی و نزدیک ایروان با مسکو را حفظ خواهد کرد، هرچند افزوده خواستار روابط نزدیک‌تری با آمریکا و اتحادیه اروپا است.

پارلمان ارمنستان ۱۰۱ کرسی دارد.

اروپای آزاد، رادیو فردا|ت