عملیات نجات در معدن طبس به پایان رسید؛ ۵۰ کارگر جان خود را از دست دادند

مدیر کل مدیریت بحران استان خراسان جنوبی دیروز اعلام کرد دیگر کارگران محبوس در معدن را باید «فوتی» به حساب آورد

استاندار خراسان جنوبی می‌گوید با انتقال پیکر آخرین کارگر کشته‌شده از معدن زغال‌سنگ طبس عملیات امداد و نجات به پایان رسیده است.

جواد قناعت چهارشنبه چهارم مهر با بیان اینکه این عملیات «۸۰ ساعت» زمان برده، به خبرگزاری دولتی ایرنا گفت تمرکز امدادگران از دیروز «بر خروج ۱۰ کارگر محبوس در معدن بود و بامداد امروز همه پیکرهای محبوس در بلوک C به سطح زمین انتقال داده شدند».

آقای قناعت با اعلام اینکه در این واقعه ۴۹ کارگر کشته‌ شدند، گفت: «۱۶ نفر از کارگران که مصدوم شده بودند نیز برای درمان به بیمارستان سید مصطفی خمینی طبس منتقل شدند.»

استاندار خراسان جنوبی در ادامه اعلام کرد شش نفر از کارگران مصدوم از بیمارستان ترخیص شدند و «دو نفر شرایط نامطلوبی دارند و تحت مراقبت ویژه هستند».

پس از این خبر، شبکه خبر رادیو تلویزیون دولتی خبر داد که با فوت یکی دیگر از مصدومان، شمار جان‌باختگان این حادثه به ۵۰ نفر رسید.

بیشتر در این باره: مدیریت بحران خراسان جنوبی: ۱۱ کارگر محبوس در معدن طبس را باید «فوت‌شده» دانست

مدیر کل مدیریت بحران استان خراسان جنوبی دیروز اعلام کرده بود که با وجود خارج شدن اجساد ۳۸ کارگر از معدن باید ۱۱ کارگر محبوس در بلوک C معدن را «فوتی» به حساب آورد.

بر اساس گزارش خبرگزاری ایرنا عملیات نجات و آواربرداری از بلوک B آغاز شد و از روز یک‌شنبه در بلوک C که کانون اصلی انفجار بود، ادامه یافت.

پیش از این یک مقام قضایی اعلام کرد که عدم رعایت ایمنی در این معدن مشهود بوده است.

غلامعباس تُرکی، معاون دادستان کل کشور، اواخر شامگاه دوشنبه دوم مهر گفت با بررسی سوابق اداره كار «مشخص شد که برخی موارد عدم رعایت ایمنی مشهود بوده است».

بیشتر در این باره: چرا «ایمن‌ترین معدن زغال‌سنگ ایران» دچار انفجار مهیب شد؟

این اظهارات یک روز پس از آن بیان شد که وزیر کار گفته بود در این معدن زغال‌سنگ «تخلفی» صورت نگرفت.

روزنامه هم‌میهن با اشاره به اینکه این اظهارات با موجی از انتقادها روبه‌رو شد نوشت بیان چنین سخنانی ناشی از «رویکرد سیاسی نادرست نسبت به مفهوم وفاق» است زیرا «گمان می‌کنند اگر با قاطعیت بگویند با هر گونه تخلف احتمالی برخورد خواهد شد، چنین سخنی علیه دولت قبل تلقی خواهد شد».

این اولین بار نیست که کارگران شاغل در معادن مختلف ایران دچار حادثه می‌شوند. وب‌سایت «تجارت‌نیوز» گزارش داده است از آغاز سال جاری خورشیدی تا پیش از انفجار معدن معدنجو، بیش از ۱۰ حادثهٔ مرگبار در معادن ایران روی داده که در مجموع منجر به جان باختن سیزده نفر شده است

همچنین پیشتر گزارش شده بود که در دهه ۱۳۹۰ بیش از ۳ هزار حادثه در معادن کشور رخ داد که موجب کشته شدن بیش از ۴۳۰ معدنچی و آسیب‌دیدگی حدود ۱۳ هزار کارگر دیگر شد.

بر اساس گزارش‌های ایرنا و رادیو فردا/پ.م/پ.پ