هشدار رفسنجانی به مقامات داخلی: وضعیت فعلی بی سابقه است

آقای رفسنجانی از روحانیون میانه رویی است که بارها انتقادهایی را علیه احمدی نژاد مطرح کرده است.

اکبر هاشمی رفسنجانی، روحانی با نفوذ جمهوری اسلامی و رييس مجلس خبرگان، روز پنج شنبه ضمن هشدار به مقام های ايرانی، وضعيت کنونی جمهوری اسلامی ايران در مناقشه با جامعه بين الملل را «بی سابقه» توصيف کرد.


به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی ايران، ايرنا، آقای رفسنجانی گفت: « از اول انقلاب تاکنون دشمنان دست به توطئه های زيادی زده اند ولی وضعيت فعلی بی سابقه است، لذا همه بايد هوشيار باشند.»


وی همچنين به حضور نظامی آمريکا و متحدانش در منطقه اشاره کرد و اين موضوع را نيز «بی سابقه» خواند.


آقای رفسنجانی در حالی اين هشدارها را بيان کرده است که محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران چندين بار تاکيد کرده که معتقد است، آمريکا به ايران حمله نخواهد کرد، چرا که «در عراق گرفتار شده است.»


آقای احمدی نژاد در يکی از اظهارنظرهای خبرساز خود در ماه سپتامبر گفت که «توانايی هايش در رياضی و ايمانش به خدا، به او اين اطمينان را داده اند که آمريکا حمله نمی کند.»


تهديد اروپا


محمود احمدی نژاد در آخرين اظهار نظر خود در روز پنج شنبه، در واکنش به اظهارات مقام های اروپايی مبنی بر احتمال در پيش گرفتن تحريم های يکجانبه فراتر از قطعنامه های شورای امنيت عليه ايران، گفت که ممکن است، ايران در واکنش، مناسبات اقتصادی خود را با اروپا تغيير دهد.


در پی خودداری ايران از اجرای قطعنامه های شورای امنيت و پافشاری بر ادامه دادن غنی سازی اورانيوم، مقام های عالی رتبه دو کشور بريتانيا و فرانسه، از آمادگی اتحاديه اروپا برای افزايش تحريم ايران، خارج از چارچوب سازمان ملل خبر دادند.


  • «شما خوب می دانيد که ما می توانيم عکس العمل نشان دهيم و اگر يک چرخش جدی انجام دهيم، در محاسبات اقتصادی چه اتفاقی خواهد افتاد.»
احمدی نژاد خطاب به اروپا

محمود احمدی نژاد می گوید که اگر کشورهای اروپايی بخواهند با «دشمنان» ايران همکاری کنند، ايران، «چنين رفتارهايی را دوستانه قلمداد نمی کند و عکس العمل نشان خواهد داد.»


وی درباره واکنش احتمالی ايران، خطاب به کشورهای اروپايی گفت: «شما خوب می دانيد که ما می توانيم عکس العمل نشان دهيم و اگر يک چرخش جدی انجام دهيم، در محاسبات اقتصادی چه اتفاقی خواهد افتاد.»


ايالات متحده آمريکا و قدرت های اروپايی می گويند که ايران بايد برنامه غنی سازی خود را متوقف کند، چرا که اين کار برای يک پروژه هسته ای صلح آميز «ضروری» نيست، اما برای ساخت بمب هسته ای، در يکی از روش های ساخت اين تسليحات، از بخش های اصلی و لازم محسوب می شود.


کشورهای بزرگ اروپايی که در مذاکرات با ايران نقش دارند، از ايران خواسته اند که در عوض دريافت مجموعه ای از امتيازات اقتصادی و سياسی، برنامه غنی سازی اورانيوم را متوقف کند.


اما ايران که از امضا کنندگان پيمان منع گسترش سلاح های هسته ای است، با استناد به اين پيمان نامه می گويد که غنی سازی اورانيوم را در چارچوب قوانين بين المللی پی می گيرد و آن را «حق» خود می داند.


واکنش سپاه به حمله احتمالی


همزمان با اوج گيری اختلافات جمهوری اسلامی ايران با جامعه بين المللی بر سر برنامه هسته ای، گمانه زنی ها درباره احتمال حمله نظامی به ايران برای متوقف ساختن اين برنامه نيز افزايش يافته است.


محمد علی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، روز چهارشنبه در واکنش به اين گمانه زنی ها، به «دشمنان» هشدار داد که اگر به ايران حمله کنند، با پاسخ کوبنده نيروهای مسلح ايران رو به رو خواهند شد.


وی گفت: «دشمنان خود خوب می دانند که اگر به ايران حمله کنند در باتلاقی عميق تر از افغانستان و عراق، گرفتار خواهند شد.»


سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، هفته گذشته به همراه وزارت دفاع ايران و چند بانک بزرگ دولتی با تحريم های تازه ای از سوی آمريکا رو به رو شده است.


محمد علی جعفری اخیرا به سمت فرمانده کل سپاه پاسداران منصوب شده است.

آمريکا می گويد که برای جلوگيری از دستيابی ايران به سلاح هسته ای، بر «راه حل ديپملاتيک» پافشاری می کند، اما کماکان «همه گزينه ها بر روی ميز قرار دارند.»


نيکلاس برنز، معاون وزير امور خارجه آمريکا روز چهارشنبه در پاريس «حمله احتمالی به ايران» را قابل اجتناب خواند و گفت که هيچ کس علاقه ای به اين کار ندارد، با اين حال از هر دو طرف درخواست کرد که برای جلوگيری از چنين حمله ای، تلاش کنند.


هشدار تازه چين


روز پنج شنبه همچنين سخنگوی وزارت امور خارجه چين نيز در يک کنفرانس مطبوعاتی گفت که اين کشور، کماکان از همه طرفين مسئله هسته ای ايران می خواهد که به دنبال راه حلی ديپلماتيک باشند.


اين کشور که از حق وتو در شورای امنيت سازمان ملل برخوردار است، تا کنون دو بار در اين شورا، عليه برنامه هسته ای ايران رای داده است.


همزمان نماينده اين کشور روز جمعه در نشست کشورهای ۱+۵ حاضر خواهد شد تا به همراه ديگر اعضای دايمی شورای امنيت – بريتانيا، فرانسه، آمريکا و روسيه – و نماينده کشور آلمان، موضوع افزايش تحريم های ايران را بررسی کنند.


ليو جيانچائو، سخنگوی وزارت امور خارجه چين، گفت: «ما از همکاری دوباره ايران و آژانس و همچنين از سرگيری مذاکرات ايران و سه کشور اروپايی (بريتانيا، فرانسه و آلمان) حمايت می کنيم تا اين موضوع از مسير ديپلماتيک حل شود.»