اینترنت ملی در ایران؛ بومی سازی یا محدودسازی اینترنت؟

خبرگزاری مهر روز دوشنبه از قطعی چندين ساعته شبکه وای مکس اينترنت اپراتور ايرانسل خبر داد. اين جديدترين خبر از مجموعه گزارش هايی است که در روزهای اخير درباره قطعی يا کندی شديد دسترسی به اينترنت در ايران منتشر شده است.

در اين گزارش ها بدون ذکر علت مشخصی از قطعی و کندی های اخير، گزارش شده است که کاربران شبکه اينترنت در نقاط مختلف ايران از روز يکشنبه هفته گذشته برای اتصال به شبکه اينترنت با مشکل مواجه بوده اند و در مواردی پس از اتصال با سرعت بسيار پايين روبرو می شدند.

Your browser doesn’t support HTML5

گزارش بابک غفوری آذر درباره اهداف راه اندازی اینترنت ملی در ایران



در حالی که در ابتدا قطعی يکی از لينک های ارتباطی به ايران از کانال فجيره امارات به عنوان دليل احتمالی اين اختلال نام برده شد، اما مسئولان شرکت ارتباطات زيرساخت ، وجود اين قطعی را رد کرده و به خبرگزاری مهر گفتند که مشکل اخير به شرکت ارتباطات زيرساخت مربوط نبوده و سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويی بايد پاسخگوی اين مشکل باشد.

در چنين شرايطی، روزنامه «روزگار» چاپ تهران روز يکشنبه در گزارشی خبر داد که تلاش ها برای ايجاد شبکه ملی اينترنت، عامل اصلی بروز اختلالات اخير بوده است.

يکی از اعضای کميسيون اينترنت انجمن نظام صنفی رايانه ای کشور با اعلام اين خبر به روزنامه «روزگار» گفته است که تلاش ها برای راه اندازی شبکه ملی اينترنت افزايش يافته و قرار است تا دو هفته ديگر اين شبکه ايجاد شود.

امين ثابتی، کارشناس حوزه فناوری ارتباطات درباره وجود ارتباطی ميان راه اندازی شبکه ملی اينترنت با اختلالات اخير ايجاد شده در شبکه اينترنت سراسری، به راديو فردا می گويد:

امین ثابتی: به طور کلی اگر بخواهيم به خبرهای چند سال اخير نگاه کنيم بايد بگويم به نظر من اين امکان وجود دارد. يعنی می شود گفت که يک جوری با هم تست های مختلف را انجام می دهند تا بفهمند که آيا می توانند اينترنت جهانی را در شرايط بحرانی کاملا قطع کنند؟ و به جای آن اينترنت ملی را جايگزين کنند؟ و اهداف ديگری که ما واقعا آن را نمی دانيم.
ولی از نظر من به طور کلی می شود گفت که اين رابطه وجود دارد و علت اش هم اين است که دولت ايران تجربه انتخابات سال ۸۸ را از سر گذرانده است که به قول خودشان به نوعی تجربه جنگ نرم بوده است. حالا می خواهند با اينترنت ملی شايد بتوانند در آينده اين قبيل اتفاقات را کنترل کنند.

راه اندازی شبکه ملی اينترنت از مدتها پيش به عنوان يکی از برنامه های مسئولان جمهوری اسلامی در حوزه فناوری اعلام شده بود. اين موضوع در دو سال اخير با اعتراضات رخ داده در حوادث پس از انتخابات، بيش از گذشته از سوی مسئولان مورد توجه قرار گرفته است.

چرا که به گفته مسئولان امنيتی، استفاده از ظرفيت های شبکه های اجتماعی مجازی از عوامل تشديد بحران پس از انتخابات بود.

روزنامه «روزگار» به نقل از مدير روابط عمومی شرکت ارتباطات زيرساخت، از راه اندازی قطعی شبکه ملی اينترنت تا دهه فجر امسال خبر داده است.

آقای ثابتی در مورد ويژگی های شبکه ملی اينترنت می گويد:

امین ثابتی: يادمان نرود که هدف کلی اينترنت ملی، به جز افزايش سرعت و يا بومی سازی مطالب، هدف ديگری هم دارد و آن اين است که بتوانند در شرايط بحرانی اينترنت را کنترل نمايند.
يک بعدش هم اين است که با راه اندازی اينترنت ملی ارتباط بين دانشگاه ها راحت تر و مفيد ترخواهد شد به جای اينکه به اينترنت جهانی برای برقراری کلاس ها به صورت آنلاين وصل باشند.
اما از بعد ديگر در شرايط بحرانی می توانند کاربر را از اينترنت جهانی جدا کنند. در اين شرايطی که اينترنت ملی وجود ندارد، اگر اينترنت جهانی را قطع کند، زيرساخت های دولتی هم آسيب می بيند و ارتباطات بانکی و ارتباطات مابين آژانس ها و شرکت ها قطع خواهد شد.
ولی اگر اينترنت ملی راه اندازی شود، دولت می تواند در شرايط بحرانی خيلی راحت تر اينترنت بين المللی را قطع کند بدون اينکه ارتباطات زير ساختی دولتی ازبين برود و دچار اختلال بشود.
برای همين هم می شود گفت که اگر بخواهيم بدبينانه به اين جريان نگاه کنيم بايد بگوييم شبکه اينترنت ملی يک خطر برای قطع شدن رابطه کاربران با اينترنت جهانی است.
اگر هم بخواهيم از زاويه خوش بينانه نگاه کنيم بايد بگوييم اينترنت ملی يک فرصتی است برای گسترش آموزش و در دسترس قرار دادن اطلاعات بين شهروندان داخل ايران.

راه اندازی احتمالی شبکه ملی اينترنت در حالی اعلام می شود که صدا و سيمای جمهوری اسلامی نيز در ماه های اخير نسبت به راه اندازی يک شبکه ارسال ديجيتالی اقدام کرده است.