ستارگان گروه سی: فالکائو، دروگبا، کاراگونیس و هوندا

در گروه سوم جام جهانی ۲۰۱۴ تیم‌های ملی کلمبیا، ژاپن، ساحل عاج و یونان حضور دارند. رسانه‌ها پیش از آغاز جام‌های جهانی از هر تیم یک بازیکن را به عنوان ستاره یا نمادی از آن تیم برمی‌گزینند که اغلب نیز سرشناس‌ترین عضو تیم خود هستند. چهار ستاره گروه سی جام جهانی چه کسانی هستند؟

هوندا - ژاپن

کیسکوکه هوندا بهترین بازیکن جام ملتهای ۲۰۱۱ آسیا و یکی از ستارگان پرتعداد تیم ملی فوتبال ژاپن است. نخستین تیمی که جواز حضور در جام جهانی ۲۰۱۴ را کسب کرده‌.

آنها تا قبل از سال ۱۹۹۸ تجربه حضور در جام جهانی را نداشتند اما پس از صعود به آن رقابت‌ها، در تمام دوره‌های بعدی هم حاضر بودند. حضوری مقتدرانه که حاصل آن دو بار راهیابی به مرحله یک هشتم نهایی بوده.

هوندا در بازی مقابل پاراگوئه در جام جهانی ۲۰۱۰

در یک هشتم نهایی جام ۲۰۰۲ به ترکیه باختند و در جام قبلی هم بازی برابر را در ضربات پنالتی به پاراگوئه واگذار کردند. پنجمین حضورشان در جام جهانی یعنی همین جام بیستم، از حیث تجربه و تجمع ستارگان، بهترین دوره تاریخی فوتبال ژاپن است.

گرچه در رنکینگ فیفا بین تیم‌های آسیایی، پایین‌تر از ایران هستند اما قهرمانی جام ملت‌های آسیا را در اختیار دارند و بیشترین لژیونر را در لیگ‌های اروپایی: کاواشیما در استاندارد لیژ، ناگاتومو در اینترمیلان، شینجی کاگاوا در منچستر یونایتد، مایا یوشیدا در ساوت‌همپتون و البته هفت بازیکن هم در بوندس لیگا.

آلبرتو زاکرونی سرمربی ژاپن به قدری در برخورداری از ستاره‌ها دستش پر بود که نام آریا جسور را حتی در فهرست ۳۰ نفر نهایی هم قرار نداد. بازیکنی که اگر خاطر قوانین سختگیرانه کشورش نبود، تیم ملی ایران را در جام جهانی همراهی می‌کرد.

کیسوکه هوندا نیز از ستارگان ژاپن در جام بیستم است. شاغل در سری آ. زننده گل سه امتیازی به کامرون در جام جهانی قبل. روز پیروزی مقابل دانمارک هم گل اول را به ثمر رساند. در مرحله یک هشتم نهایی نیز که در ضربات پنالتی مغلوب پاراگوئه شدند، ضربه خود را به هدف نشاند. در هر سه این بازیها هم بازیکن برتر زمین معرفی شد.

از سال ۲۰۰۸ در اروپا توپ می‌زند. از ناگویا گرامپوس به ونلو در هلند پیوست و سال ۲۰۰۹ عنوان بهترین بازیکن دسته دوم لیگ هلند را نصیب خود کرد. سپس با زسکا مسکو فاتح لیگ برتر و جام حذفی روسیه شد. حالا عضوی از تیم پرآوازه آث میلان است.

کمتر بازیکن آسیایی مانند او در رده ملی، دروازه تیم‌های ملی صاحب نام فوتبال جهان را باز کرده. شیلی، اسکاتلند، کامرون، دانمارک و حتی ایتالیا، اروگوئه، هلند و بلژیک نیز در برابر او تسلیم شده‌اند. هوندا قصد دارد در جام بیستم، تیم‌های دیگری را به این فهرست چشم نواز، بیافزاید.

دروگبا - ساحل عاج

بعد از این که ساحل عاج به جام جهانی ۲۰۰۶ صعود کرد، دیدیه دروگبا از طرفین جنگ خواست سلاح‌ها را زمین بگذارند، درخواستی که به جنگ داخلی پنج ساله پایان داد. او همچنین برای تحکیم صلح و دوستی در کشور بحران‌زده‌اش، به برگزاری یک بازی رسمی در شهری که مرکز تجمع شورشی‌ها بود، کمک کرد.
سال ۱۹۸۹ که یازده ساله بود، ساعل حاج گرفتار بحران اقتصادی شدیدی شد. پدر و مادر دیدیه شغل خود را از دست دادند. تصمیم گرفتند به خاطر آینده پسرشان او را به فرانسه بفرستند تا زیرنظر عمویش که فوتبالیست بود و در دسته‌های پایین بازی می‌کرد، به تمرین بپردازد. اوایل در دفاع راست بازی می‌کرد ولی عمو گفت مردم فقط به مهاجمان نگاه می‌کنند. دیدیه هم پست خود را تغییر داد.

دروگبا در المپیک مارسی خوش درخشید و سال ۲۰۰۴ راهی چلسی شد. با آبی‌های لندن لیگ قهرمانان اروپا را فتح کرد و سه بار فاتح لیگ برتر شد، چهار بار هم جام حذفی. سوپر لیگ و جام حذفی ترکیه را نیز با گالاتاسرای به دست آورده.

در رده ملی، دو بار نایب قهرمان جام ملت‌های آفریقا شده و دو بار هم بهترین بازیکن قاره آفریقا. سال ۲۰۰۷ همراه با کاکا، کریستیانو رونالدو و لیونل مسی یکی از چهار بازیکن برتر جهان شد.

بهترین بازیکن و آقای گل لیگ فرانسه، دو بار برنده کفش طلای لیگ برتر انگلیس، حضور در تیم منتخب سال یوفا و فیفا، آقای گل جام ملت‌های آفریقا.

اولین گل ملی را سال ۲۰۰۳ به کامرون زده و جالب آنکه تا دو سال فقط به تیم‌های آفریقایی گل زد. تا اینکه بعد از ۱۶ مرتبه گلزنی، موفق شد دروازه ایتالیا را باز کند.

در مقدماتی جام جهانی ۲۰۰۶ توانست ۹ بار توپ را از خط دروازه حریفان عبور دهد. در مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۰ هم شش بار. او که در جام جهانی ۲۰۰۶ به آرژانتین گل زده بود، در جام جهانی ۲۰۱۰ نیز موفق شد مقابل برزیل گلزنی کند.

در مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۴ فقط دو گل زد، البته دو گل بسیار حساس به مراکش و سنگال. حالا در سومین جام جهانی‌اش که سومین جام جهانی تاریخ فوتبال کشورش هم هست، به اولین صعود می‌اندیشد تا خداحافظی شکوهمندی با تیم ملی را رقم بزند.

کاراگونیس - یونان

در ۳۷ سالگی، از باتجربه‌ترین بازیکنان حال حاضر در جام جهانی ۲۰۱۴ است. گیورگوس کاراگونیس، رکورددار بازی ملی در یونان. دو سال قبل به عنوان بازیکن آزاد از پاناتینایکوس به فولام پیوست که آن موقع، مارتین یول هدایت این تیم را برعهده داشت.

کاراگونیس در بازی مقابل لهستان در رقابت‌های یورو ۲۰۱۲

همبازی اشکان دژآگه، پانزدهمین سال عضویت در تیم ملی را سپری می‌کند. طی این مدت ۱۳۲ بازی ملی انجام داده. اوج درخشش او که باعث شد هواداران فوتبال در سرتاسر جهان با نامش آشنا شوند، سال ۲۰۰۴ بود و جام ملت‌های اروپا که آنها ناباورانه قهرمان شدند.

او گل افتتاحیه رقابت‌ها را وارد دروازه پرتغال کرد. آنها تیم لوئیز فیلیپه اسکولاری را بردند. نتیجه‌ای که همگان به حساب شگفتی‌های رایج بازی‌های افتتاحیه گذاشتند. اما در بازی دوم نیز اسپانیای ایناکی سائز را ۱-۱ متوقف کردند.

یونانی‌های شگفتی‌ساز با سرمربیگری اوتو ری هاگل، فرانسه را با زیدان و بقیه بزرگانش در یک چهارم نهایی کنار زدند. در بازی ۱۲۰ دقیقه‌ای نیمه‌نهایی بر جمهوری چک غلبه کردند و در فینال، مثل بازی اول، مجدداً پرتغال را بردند تا کاراگونیس، جام را بالای سر ببرد. بزرگترین افتخار در تاریخ فوتبال یونان و بزرگترین شگفتی در هزاره جدید فوتبال اروپا.

او که تجربه بازی در اینترمیلان و بنفیکا را دارد، بیش از هر باشگاه دیگری برای پاناتینایکوس توپ زده. کاراگونیس در مقدماتی جام جهانی ۲۰۰۲ هم بازی کرده و به فنلاند گل زده. در مقدماتی جام جهانی ۲۰۰۶ دروازه آلبانی را باز کرده. در جام جهانی ۲۰۱۰ هم کاپیتان کشورش بوده. آنجا ۲-۰ به کره جنوبی و آرژانتین باختند که در هر دو بازی فقط یک نیمه در زمین بود.

اما وقتی ۲-۱ نیجریه را مغلوب کردند، ۹۰ دقیقه توپ زد. تنها پیروزی یونان در ادوار جام‌های جهانی و به عبارتی دیگر، تنها مسابقه از شش دیداری که یونان در جام‌های جهانی برگزار کرده و نباخته.

در مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۴ با بوسنی رقیب ایران همگروه بودند و پس از این تیم در رده دوم قرار گرفتند. در مرحله حذفی، پس از دو بازی رفت و برگشت از سد رومانی گذشتند تا پس از جام‌های جهانی ۱۹۹۴ و ۲۰۱۰ برای سومین بار، حضور در معتبرترین تورنمنت فوتبال دنیا را تجربه کنند.

یکی از پیرترین تیم‌های جام بیستم با سرمربیگری فرناندو سانتوز که همراه با کارلوس کی‌روش و پائولو بنتو، سه سرمربی پرتغالی حاضر در جام جهانی خواهند بود.

فالکائو - کلمبیا

یکی از ستارگان پرتعداد کلمبیا در جام بیستم است. جامی که در کشور همسایه برگزار می‌شود و آنها نیز احساس میزبانی می‌کنند.

رادامل فالکائو ملقب به ببر، در ریور پلات چهره شد و با این تیم لیگ آرژانتین را فتح کرد. در ۲۳ سالگی به پورتو پیوست و ضمن قهرمانی و آقای گلی در لیگ داخلی، در لیگ اروپا هم قهرمان شدند و او برترین گلزن مسابقات بود.
با چنین کارنامه درخشانی رفت آتلتیکو مادرید و عجیب آنکه مثل پارسال، تیمش قهرمان لیگ اروپا شد و خودش هم آقای گل.

فالکائو در ورزشگاه ویسنته کالدرون مهارناپذیر بود. قهرمانی در کوپا دل ری و سوپر کاپ اروپا را به افتخاراتش افزود. ۹۱ بازی و ۷۰ گل زده برای ببر کلمبیایی. با پیراهن این تیم پنج بار دروازه دپورتیوو لاکورونیا را باز کرد. قبل از او در تاریخ ۱۰۹ ساله آتلتیکو کسی نتوانسته بود پنج گل در یک بازی بزند.

قرار بود جای سرجیو آگوئرو را پر کند که به منچسترسیتی رفته بود، اما عملکرد درخشانش باعث شد هواداران هرگز جای خالی مهاجم آرژانتینی را حس نکنند.

همه جا صحبت از فالکائو بود اما انتخاب نامناسب و پیوستن به موناکو باعث شد یکسال قبل از جام جهانی، هیاهوی جهانی پیراهن اسم او فروکش کند.

۲۰ گل ملی در کارنامه او ثبت شده. در مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۰ فقط یک گل به بولیوی زد، تیمش هم شرایط خوبی نداشت و از راهیابی به جام نوزدهم بازماند.

اما نمایشش در مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۴ شکوهمند بود. ۹ گل به ثمر رساند و بهترین آمار را بعد از سوارز اروگوئه‌ای و مسی آرژانتینی به جا گذاشت. دو گل به شیلی زد، دو تا به پاراگوئه، دروازه اروگوئه را هم گشود و تیمش مقتدرانه به جام جهانی رسید.

پنجمین باری است که کلمبیایی‌ها در جام جهانی بازی خواهند کرد اما قبلاً فقط یک بار در جام ۹۰ به کاپیتانی کارلوس والدراما از گروه‌شان بالا آمده‌اند.

این بار، اوضاع کاملاً متفاوت است. زیرا کلکسیونی از ستاره‌های لالیگا، سری آ و بقیه لیگ‌های معتبر جهان را در اختیار دارند. حتی به خاطر رتبه ایده‌آلی که در رنکینگ فیفا دارند، در قرعه‌کشی، سرگروه بودند و با سرمربیگری خوزه پکرمن آرژانتینی، در گروهی با حضور ساحل عاج، یونان و ژاپن، جز به صعود نمی‌اندیشند.