افزایش نگرانی‌ها در مورد وخامت حال شماری از زندانیان سیاسی

  • فرین عاصمی
خبرهای رسیده از زندان، حکایت از وخامت وضعیت جسمی تعدادی از زندانیان سیاسی دارد. خانواده‌های زندانیان سیاسی نگران وضعیت آن‌ها هستند و مسئولان پاسخگو نیستند.

فعالان حقوق بشر ایران از عارضه قلبی حشمت‌الله طبرزدی، فعال سیاسی و دبیرکل جبهه دموکراتیک ایران در زندان رجایی شهر کرج خبر می‌دهند.

گزارش فرین عاصمی در مورد افزایش نگرانی‌ها از وخامت حال شماری از زندانیان سیاسی

Your browser doesn’t support HTML5

گزارش فرین عاصمی در مورد افزایش نگرانی‌ها از وخامت حال شماری از زندانیان سیاسی



حشمت‌الله طبرزدی، مدیر مسئول سابق هفته‌نامه پیام دانشجو، پس از ناآرامی‌های عاشورای سال ۸۸، در اعتراض به نتایج انتخابات دهم ریاست جمهوری بازداشت شد و تا کنون بدون یک روز مرخصی در زندان است.

علی طبرزدی، پسر حشمت‌الله طبرزدی در گفت‌و‌گو با رادیو فردا درباره عارضه قلبی پدرش می‌گوید: «آخرین خبری که از پدرم دارم مربوط به پنج‌شنبه گذشته می‌شود که با او ملاقات کردم، فشار خون بالایی داشته که ۱۵ روی ۱۲ بوده و در نوار قلبی که از او گرفته شده یک نویزی روی نوار دیده شده که پزشکان بهداری عارضه قلبی تشخیص داده‌اند.»

علی طبرزدی می‌گوید که پدرش به بهداری زندان رجایی شهر کرج منتقل شده اما درمان خاصی بر روی او انجام نشده و می‌افزاید: «در‌‌ همان حد رسیدگی‌های جزیی بوده که در بهداری صورت گرفته. ما تلاش داریم با گرفتن مرخصی استعلاجی او را در بیرون از زندان به صورت اصولی و مؤثر درمان کنیم.»

در همین حال گروهی از خانواده‌های زندانیان سیاسی، از بی‌خبری نسبت به سرنوشت بهروز جاوید تهرانی، فعال سیاسی و سه زندانی دیگر به نام‌های صالح کهندل، محمدعلی منصوری و فرزاد مدد‌زاده خبر داده‌اند.

از سوی دیگر در چهلمین روز اعتصاب غذای انور خضری، زندانی سیاسی کرد حال او بحرانی اعلام شده است. انور خضری به همراه کامران شیخی و ابراهیم سیدی، دو زندانی کرد دیگر در زندان رجایی شهر اعتصاب غذا کرده بودند. کامران شیخی و ابراهیم سیدی چند روز پیش، اعتصاب غذای خود را شکستند.

همبندان انور خضری از بی‌توجهی مسئولان زندان رجایی شهر انتقاد کرده‌اند و نگران حال او هستند.

اعتصاب غذای این زندانیان کرد در اعتراض به وضعیتشان در بند ۶ سالن ۱۸ این زندان و بلاتکلیفیشان بوده است.

در این میان به دنبال اعتصاب غذای تعدادی از زندانیان سیاسی در بند ۳۵۰ زندان اوین، وضعیت جسمی بعضی از آن‌ها از جمله عبدالله مومنی، رئیس شورای مرکزی و سخنگوی سازمان ادوار تحکیم وحدت وخیم گزارش شده است.

فاطمه آدینه‌وند، همسر عبدالله مومنی، در گفت‌و‌گو با رادیو فردا درباره آخرین وضعیت آقای مومنی می‌گوید: «آخرین بار که آقای مومنی را دیدم هفته پیش دوشنبه بود و بعد از اعتصاب غذا وضعیت خوبی نداشت. به دلیل اعتصاب غذا ناراحتی روده پیدا کرده و به خود می‌پیچید. در زندان به بیماری پوستی هم مبتلا شده که هنوز درمان نشده است.»

فاطمه آدینه‌وند می‌گوید درمان درست و کاملی روی همسرش انجام نشده است و می‌افزاید: «در دو سالی که همسرم زندانی است، در بهداری زندان اوین درمان‌های جزیی روی او صورت گرفته اما چون پزشکان بهداری زندان عمومی هستند، موفق به درمان کامل او نمی‌شوند. به او گفته‌اند باید بیرون از زندان درمان شود اما به او مرخصی استعلاجی داده نمی‌شود.»

همسر عبدالله مومنی در توضیح اینکه چرا به او مرخصی استعلاجی نمی‌دهند، می‌گوید: «دلیلی که اعلام کرده‌اند این است که نامه‌ای به بیرون از زندان اوین نوشته است. بخاطر همین نامه ملاقات‌های حضوری او را هم قطع کرده‌اند.»

عبدالله مومنی چند ماه پیش با انتشار نامه‌ای از آنچه در زندان بر او گذشته نوشته بود و به شکنجه‌های روحی و جسمی وحشتناکی که در زندان شده بود، اشاره کرده بود.

خانم آدینه‌وند می‌گوید که اجازه ملاقات حضوری با همسرش را ندارد و این موضوع موجب دلسردی فرزندان و همسرش شده است و می‌افزاید: «موقعی که بچه‌ها را می‌بیند خیلی ناراحت می‌شود. یک پدر نباید از پشت شیشه بچه‌هایش را ببیند. از فروردین ماه تا کنون بچه‌هایش را حضوری ندیده است. وقتی ما می‌رویم ناراحت و افسرده است. حتی اجازه تماس تلفنی هم نداریم.»

در همین حال مهدیه محمدی، همسر احمد زیدآبادی، روزنامه‌نگار و دبیر کل ادوار تحکیم وحدت، در چند هفته گذشته از کاهش شدید وزن همسرش در زندان ابراز نگرانی کرده و گفته می‌ترسد که آقای زیدآبادی به نوعی بیماری مبتلا شده باشد که در زندان قابل تشخیص نیست. پزشکان زندان اوین می‌گویند بر اساس آزمایش‌ها، آقای زیدآبادی مشکلی ندارد اما همسرش می‌گوید امکان ندارد کسی در عرض دو هفته ۱۰ کیلو وزن کم کند.

در همین حال علی جمالی، عضو شورای مرکزی و مسئول کمیته سیاسی سازمان ادوار، همزمان با اعتصاب غذای زندانیان سیاسی در اوین، برای شرکت در آزمون‌های دانشگاه به مرخصی آمد اما پس از سه روز با مخالفت مسئولان قضایی برای تمدید مرخصی، مجبور شد به زندان بازگردد.

علی جمالی از شهریور ماه سال گذشته در بازداشت است و فرزندی دارد که تازه یکساله شده است.