نتانیاهو از احتمال اجرای مرحله اول آتش‌بس در غزه پیش از توافق نهایی خبر داد

رسانه‌های اسرائیل به نقل از بنیامین نتانیاهو گزارش دادند که مرحله نخست از طرح مورد نظر آمریکا برای پایان دادن به جنگ غزه می‌تواند پیش از دستیابی به توافق نهایی آغاز شود.

آقای نتانیاهو روز دوشنبه ۱۴ خرداد در نشست کمیسیون امور امنیتی و مناسبات خارجی کنست، پارلمان اسرائیل، سخن گفته است.

نشست این کمیسیون در پشت درهای بسته برگزار شده است، اما رسانه‌های اسرائیل جزئیاتی از اظهارات او را منتشر کردند.

این گزارش‌ها حاکی است بنیامین نتانیاهو به اعضای کمیسیون گفت او با پایان جنگ موافقت نکرده، طرح اعلام شده از سوی جو بایدن «جزئی» بوده و «جزئیاتی دارد که هنوز اعلام نشده است».

به نوشته هاآرتص، از نظر نخست‌وزیر اسرائیل، توقف «موقت» عملیات جنگی در یک دوره ۴۲ روزه، امری دائمی نیست و با هدف آزادی گروگان‌ها اجرا می‌شود.

با این حال، او گفت ۱۶ روز (پس از آغاز توقف عملیات جنگی) مذاکرات بیشتر برای شرایط مورد نظر اسرائیل آغاز خواهد شد.

به نوشته رویترز، این اظهارات حاکی از احتمال ورود اسرائیل به آتش‌بس مقدماتی در جنگ غزه است گرچه شرط حماس را که پایان کامل جنگ است، رد می‌کند.

آقای نتانیاهو در خاتمه این نشست نیز در یک ویدیو به مردم اسرائیل گفت نابودی حماس و آزادی گروگان‌های اسرائیلی بخشی از چارچوب طرح است که کابینه جنگ «به اتفاق آرا» در مورد آن تصمیم گرفته و او بر اثر فشار احزاب متحد خود در دولت به یکباره چیزی را به آن اضافه نکرده است.

بررسی پیشنهاد آتش‌بس در جنگ غزه

در همین حال، کابینه جنگ اسرائیل یکشنبه‌شب پیشنهاد آتش‌بس در جنگ غزه را که دو روز پیش از آن از سوی رئیس‌جمهور آمریکا در کاخ سفید ارائه شده بود، بررسی کرد.

جو بایدن روز جمعه گفته بود که این پیشنهاد از سوی خود اسرائیل در مذاکرات مطرح شده است. با این حال، بنیامین نتانیاهو در هیچ نشست عمومی در مورد آن موضع‌گیری نکرده است.

اوفیر فالک، مشاور ارشد سیاسی نخست‌وزیر اسرائیل، روز یکشنبه به ساندی‌تایمز گفت این طرح هرچند «توافق خوبی نیست» اما اسرائیل آن را برای آزاد کردن شهروندان ربوده‌شده خود می‌پذیرد و جزئیات آن را بررسی می‌کند.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، بنیامین نتانیاهو جزئیات طرح آتش‌بس را به اطلاع وزیرانی که عضو کابینه پنج نفره جنگ نیستند، نرسانده و نگران مخالفت آن‌ها است.

بیشتر در این باره: طرح تازه برای آتش‌بس در غزه؛ طرح بایدن یا طرح نتانیاهو؟

بتسال‌ئل اسموتریچ و ایتامار بن‌گویر، دو وزیر متحد دولت بنیامین نتانیاهو، اعلام کردند طرحی که منتشر شده، «یک شکست» برای اسرائیل خواهد بود و آن‌ها در ائتلاف این دولت نخواهند ماند.

در پایان نشست کابینه جنگ اسرائیل در یکشنبه شب، وزیر خارجه آمریکا با وزیر دفاع و بنی گانتس، وزیر ارشد کابینه جنگ، گفتگوهای جداگانه تلفنی داشت.

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد آنتونی بلینکن با تأکید بر لزوم پذیرش فوری طرح آتش‌بس از سوی حماس، از آمادگی اسرائیل برای نتیجه‌بخش بودن توافق اظهار خشنودی کرد.

به گزارش هاآرتص، آنتونی بلینکن به یوآو گالانت و بنی گانتس گفته است تکمیل توافق آتش‌بس در جنگ غزه به اسرائیل امکان خواهد داد «به سرعت به سوی عادی‌سازی روابط با کشورهای جهان عرب و اسلام گام بردارد».

هاآرتص افزود، مقامات آمریکایی همچنین چند بار در هفته‌های اخیر گفته‌اند توافق میان اسرائیل و لبنان قابل دسترسی است اما آن به پایان جنگ غزه بستگی دارد.

درگیری‌های میان ارتش اسرائیل و گروه حزب‌الله در لبنان در روزهای اخیر تشدید شده است. حزب‌الله روز شنبه یک فروند پهپاد پیشرفته اسرائیلی از مدل «هرمس» را در آسمان لبنان ساقط کرد و همزمان با ده‌ها موشک «برقان»، به شهر کریات شمونا و پایگاه نظامی اسرائیلی «گیبور» حمله کرد.

به نوشته هاآرتص، دولت جو بایدن می‌خواهد از احتمال تبدیل درگیری‌های میان اسرائیل و حزب‌الله به یک جنگ تمام عیار جلوگیری کند و نگران است که وقوع جنگ به ویرانی گسترده در دو سوی مرز اسرائیل و لبنان منجر شده و هزاران تن را قربانی کند.

درگیری‌های اسرائیل و حزب‌الله از زمان حمله گروه افراطی حماس به خاک اسرائیل در هشت ماه گذشته در جریان بوده است.

حماس از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا گروه تروریستی شناخته می‌شود.

درخواست حماس برای تضمین توافق

روزنامه لبنانی الاخبار، که با حزب‌الله همسو است، دوشنبه نوشت حماس می‌خواهد آمریکا تضمین کند که اسرائیل تعهدات خود بر اساس توافق آتش‌بس عملی کند.

در مرحله نخست طرحی که آقای بایدن آن را اعلام کرد، تعهدات اسرائیل این‌گونه ذکر شده: اعلام آتش‌بس، خروج ارتش از مناطق پرجمعیت غزه، موافقت با بازگشت ساکنان شمال غزه، موافقت با ورود روزانه ۶۰۰ کامیون کمک انسانی به نوار غزه و آزاد کردن صدها زندانی امنیتی فلسطینی از زندان‌های اسرائیل.

تعهد حماس در مرحله نخست آزاد کردن زنان، مردان سالمند ومردان زخمی اسرائیلی گروگان در غزه است.

سپس مرحله دوم برای مذاکرات حول آتش‌بس دائمی آغاز خواهد شد و تا زمانی که گفتگوها در جریان است، جنگ نباید از سرگرفته شود.

بیشتر در این باره: برنامه اسرائیل برای ایجاد «حکومت جایگزین» حماس در مناطقی از غزه

در مرحله دوم ضمن ادامه مذاکرات بر سر آتش‌بس پایدار، اسرائیل متعهد است که تمامی نیروی خود را از غزه بیرون ببرد و زندانیان امنیتی فلسطینی بیشتری را آزاد کند.

تعهد حماس در مرحله دوم، آزاد کردن بقیه گروگان‌های زنده اسرائیلی شامل مردان نظامی است.

مرحله سوم طرح از اسرائیل می‌خواهد با دادن امکانات برای بازسازی غزه موافقت کند. تعهد حماس در این گام پایانی تحویل دادن جسد گروگان‌های کشته‌شده اسرائیلی است.

وزیر دفاع اسرائیل یکشنبه گفت کشورش دیگر هرگز حاکمیت حماس بر غزه را نخواهد پذیرفت و در پی یافتن جایگزین برای حماس جهت اداره غزه است.

اما به گزارش شبکه کان، گروه حماس شماری از سران طوایفی را که اسرائیل برای اداره بخش‌هایی از غزه، مانند منطقه زیتون، با آن‌ها وارد مذاکره شده بود، یافته و کشته است.

فعال شدن دفاع موشکی اسرائیل در برابر یک حمله

در همین حال روز دوشنبه ارتش اسرائیل خبر داد برای ساقط کردن یک فروند موشک زمین به زمین که از دریای سرخ به نزدیکی بندر جنوبی ایلات شلیک شده بود، از سامانه دفاع موشکی «پیکان» («آرو») استفاده کرد.

صدای آژیر خطر حمله قریب‌الوقوع موشکی در ایلات مردم را به پناهگاه‌ها کشاند.

ارتش اعلام کرد سامانه دفاع هوایی «پیکان» موشک شلیک‌شده را پیش از ورود به حریم هوایی اسرائیل رهگیری و منهدم کرد.

هنوز هیچ گروهی مسئولیت این حمله را برعهده نگرفته است.

تا پیش از این چند تلاش برای حمله پهپادی به بندر ایلات صورت گرفته بود که به شورشی‌های حوثی یمن نسبت داده شد.

کشف جسد یک اسرائیلی در نزدیکی غزه

ارتش اسرائیل روز دوشنبه اعلام کرد جسد دولِو یهود را در اطراف مزارع کیبوتص «نیر عوز» در فاصله نزدیک به نوار مرزی با غزه کشف کرده است.

تاکنون تصور می‌شد که دولو یهود در میان گروگان‌های اسرائیلی باقی‌مانده در دست گروه‌های مسلح فلسطینی در غزه باشد.

ارتش اعلام کرد تحقیقات آن و تأیید کالبدشکافی حاکی است که دولو یهود در ۱۵ مهر پارسال در حمله اعضای حماس به خاک اسرائیل کشته شده است.

با پیدا شدن جسد این فرد، شمار اسرائیلی‌های گروگان دردست حماس و جهاد اسلامی فلسطین به ۱۲۴ تن کاهش یافت.

ارتش اسرائیل در سه هفته اخیر جسد ۹ گروگان دیگر، شامل دو کارگر تایلندی را از تونلی در جبالیا در شمال غزه به‌دست آورده بود.

بیشتر در این باره: واکنش‌ جناح‌های سیاسی در اسرائیل به طرح جدید آتش‌بس در غزه

حماس جمعه گذشته یک نوار صوتی از نوآ آرگامانی، یک دختر ۲۷ ساله گروگان را پخش کرد که از اسرائیل می‌خواست برای آزادی او و بقیه گروگان‌ها تلاش کنند.

سازمان جهاد اسلامی نیز هفته گذشته فیلمی از یک مرد ۲۷ ساله گروگان اسرائیلی را با پیام مشابه منتشر کرد.

خانواده گروگان‌ها یکشنبه‌شب هنگام تشکیل جلسه کابینه جنگی اسرائیل در برابر وزارت دفاع در تل‌آویو تجمع کرده و برای پذیرش کامل توافق که منجر به آزادی زودتر عزیزان آن‌ها بعد از ۲۴۱ روز شود، شعار می‌دادند.

تظاهرات خانواده‌ها و حامیان آن‌ها برای تشدید فشار بر دولت، در شنبه شب در تل‌آویو با شرکت حدود ۱۲۰ هزار اسرائیلی برگزار شده بود.

مالدیو ورود اسرائیلی‌ها را به این کشور ممنوع کرد

در این میان، در پی افزایش خشم عمومی در مالدیو از جنگ غزه، مالدیو ورود اسرائیلی‌ها به این کشور را ممنوع کرد.

دفتر ریاست‌جمهوری مالدیو روز ۱۳ خرداد اعلام کرد کابینه این کشور تصمیم گرفت قوانین را برای جلوگیری از ورود دارندگان گذرنامه اسرائیلی تغییر داده و یک کمیته برای نظارت بر این روند ایجاد کند.

به گزارش هاآرتص، جمهوری مالدیو، یک کشور مسلمان سنی که روابط دیپلماتیک با اسرائیل ندارد، یک مقصد محبوب گردشگری برای اسرائیلی‌ها است.

در یک سال اخیر که هشت ماه آن نیز جنگ غزه در جریان بوده، حدود ۱۱ هزار اسرائیلی به مالدیو سفر کردند.

در پی تصمیم دولت مالدیو، وزارت خارجه اسرائیل به دارندگان گذرنامه اسرائیلی هشدار داد از هر نوع سفر به مالدیو خودداری کنند.

بیشتر در این باره: هانگبی: دولت نتانیاهو به معامله توقف کامل جنگ در برابر آزادی گروگان‌ها تن نمی‌دهد

در این میان، حضور تیم ملی فوتبال زنان اسرائیل در اسکاتلند در چارچوب مسابقات قهرمانی اروپا با اعتراضات گسترده حامیان فلسطین در این کشور روبه‌رو شد.

اعتراضات در اسکاتلند از چند روز پیش از مسابقه آغاز شد که کلیپی در شبکه‌های اجتماعی شماری از بازیکنان تیم فوتبال را در اونیفورم ارتش اسرائیل نشان می‌داد.

زمانی که فوتبالیست‌های زن اسرائیلی روز جمعه وارد فرودگاه شدند تا به سوی هتل محل اقامت خود بروند، شماری خودرو که سرنشینان آن از معترضین بودند، اتوبوس حامل ورزشکاران را تعقیب کرده و بعدا نیز به هتل محل اقامت فوتبالیست‌ها راه یافته و اعتراض خود را ادامه دادند.

به گفته رسانه‌های اسرائیل، در این شرایط تأمین امنیت ورزشکاران اسرائیلی در مسابقات المپیک فرانسه در آغاز تابستان یکی از موضوع‌های اصلی برای سازمان امنیت داخلی این کشور است که حفظ جان شهروندان این کشور در رویدادهای بین‌المللی از این دست را نیز بر عهده دارد.

با استفاده از: رویترز، هاآرتص، یدیعوت آحرونوت/ف.ر/ک.ر