پنتاگون: نفتکش یونانی سونیون احتمالا در حال نشت نفت به دریای سرخ است

یکی از سخنگوهای پنتاگون اعلام کرده است که نفتکش یونانی سونیون که اخیرا در دریای سرخ هدف حمله حوثی‌ها قرار گرفت، همچنان دچار حریق است و به نظر می‌رسد که نفت آن در حال نشت به دریاست.

نفتکش سونیون که با پرچم یونان تردد می‌کند هفته گذشته در نزدیکی حدیده یمن هدف چندین پرتابه قرار گرفت.

حوثی‌ها که پرجمعیت‌ترین مناطق یمن را تحت کنترل خود دارند مسئولیت حمله به این نفتکش را بر عهده گرفته‌اند. این گروه که متحد ایران محسوب می‌شود از هفته‌های آغازین جنگ کنونی غزه با ادعای حمایت از فلسطینی‌ها کشتی‌های بسیاری را در دریای سرخ و خلیج عدن هدف حملات پهپادی و موشکی خود قرار داده‌اند.

ژنرال پاتریک رایدر، سخنگوی وزارت دفاع ایالات متحده، روز سه‌شنبه ۶ شهریور گفت که یک نهاد بی‌طرف تلاش کرده است تا دو یدک‌کش را برای نجات سونیون به منطقه اعزام کند، اما حوثی‌ها تهدید کرده‌اند که به آن حمله خواهند کرد.

وی همچنین عنوان کرد که این نفتکش در حال حمل و انتقال حدود یک میلیون بشکه نفت خام بوده است.

بیشتر در این باره: پنتاگون حوثی‌ها را مسئول فاجعه زیست‌محیطی در دریای سرخ دانست

ژنرال رایدر افزود: «این‌ها صرفا اقدامات غیرمسئولانه تروریستی است که به تجارت جهانی و منطقه‌ای ضربه می‌زند، جان دریانوردان غیرنظامی بی‌گناه را به خطر می‌اندازد و اکوسیستم دریایی زنده دریای سرخ و خلیج عدن را که حیاط خلوت حوثی‌هاست به خطر می‌اندازند.»

وی افزود که ارتش ایالات متحده در حال رایزنی با شرکای خود در منطقه است تا مشخص شود چگونه می‌توان به این کشتی کمک کرد و اثرات بالقوه زیست محیطی مربوط به آن را کاهش داد.

حوثی‌ها در کارزار ۱۰ ماهه خود تاکنون دو کشتی را غرق کرده و دست‌کم سه خدمه کشتی را کشته‌اند.

یحیی سریع، سخنگوی ارتش حوثی‌ها در یک نطق تلویزیونی گفته است که حمله حوثی‌ها به این نفتکش تا حدی به خاطر آن بوده که شرکت دلتا تانکرز ممنوعیت «ورود به بنادر فلسطین اشغالی» را نقض کرده است.

سونیون سومین کشتی تحت مدیریت شرکت دلتا تانکرز، مستقر در آتن، است که طی ماه جاری میلادی در دریای سرخ مورد حمله قرار گرفته است. دو کشتی دیگر این شرکت نیز که هدف حملات حوثی‌ها قرار گرفته‌اند نام‌های «دلتا بلو» و «دلتا آتلانتیکا» را بر خود دارند.

دلتا تانکرز در بیانیه‌ای گفت که این حمله باعث آتش‌سوزی در عرشه نفتکش شد که خدمه آن را خاموش کردند. با این حال ماموریت نیروی دریایی اتحادیه اروپا در دریای سرخ، اسپیدس، روز دوشنبه تصاویری از این نفتکش منتشر کرد که گویای ادامه آتش‌‌سوزی در آن است.

پیش از این سازمان عملیات تجارت دریایی بریتانیا، هشدار داده بود که این نفتکش در وضعیت کنونی به «خطر زیست‌محیطی» تبدیل شده است.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز؛ س.ن
بیشتر در این باره: یک نفت‌کش یونانی براثر چند حمله در نزدیکی بندر حدیده یمن آتش گرفت
بیشتر در این باره: آتش‌سوزی در نفتکش یونانی که هدف حمله حوثی‌ها قرار گرفت ادامه دارد