ورود افراد غیرساکن به شهرها در ایران ممنوع شد؛ جریمه: ۵۰۰ هزار تومان

حسین ذوالفقاری، معاون امنیتی انتظامی وزیر کشور

حسین ذوالفقاری، معاون امنیتی انتظامی وزیر کشور ایران، روز پنج‌شنبه هفتم فروردین گفت برای مبارزه با ویروس کرونا، بنا به طرحی که از همین امروز اجرا می‌شود، تنها افراد ساکن می‌توانند وارد شهرها شوند.

او که در یک نشست خبری سخن می‌گفت، افزود: «اگر خودروها تخلف کنند تا یک ماه خودرو توقیف و مبلغ ۵۰۰ هزار تومان هم جریمه خواهند شد.»

رئیس کمیته اجتماعی انتظامی ستاد ملی مدیریت کرونا درباره جزئیات این طرح گفت: «کسانی که الان در مسافرت هستند سریعاً به خانه‌های خود برگردند. کسانی هم که در محل سکونت خود هستند برای سفر تصمیم نگیرند، کسانی که مسافر هستند بدون ورود به شهرهای در مسیر به مقصد اصلی بروند.»

او توضیح داد که این طرح این‌ گونه برنامه‌ریزی شده است که صرفاً افرادی که ساکن شهرها هستند اجازه ورود دارند اما به افرادی که غیرساکن باشند، اجازه ورود به دیگر شهرها داده نمی‌شود و حداکثر امکان عبور از کنارگذر یا کمربندی شهرها را خواهند داشت.

به گفته حسین ذوالفقاری با بیان این که کد ملی، پلاک خودرو و بیمه افراد ملاک شناسایی است، افزود: «برخی کارمندان یا کارگران باید برای کار به جای دیگر بروند؛ استانداری‌ها در این خصوص تدابیری اتخاذ کرده‌اند.»

معاون وزیر کشور به موارد استثنایی هم اشاره کرد و گفت: «تمامی وسایط نقلیه باری که مایحتاج عمومی و امکانات مختلف کشور را جابه‌جا می‌کنند، نیروهای امدادی، پلیس، درمانی، آتش‌نشانی و اورژانس از این قاعده مستثنا هستند و می‌توانند تردد کنند.»

آقای ذوالفقاری خبر داد این طرح که امروز اعلام و اجرایی می‌شود، بنا به پیشنهاد وزارت بهداشت و درمان و اجماع همه دستگاه‌ها روز سه‌شنبه در جلسه‌ای در وزارت کشور به ریاست وزیر کشور به تأیید دولت رسیده است.

به گفته او، شب گذشته نیز حسن روحانی، رئیس جمهور که رئیس ستاد ملی مبارزه با کرونا است، آن را تأیید کرد.

با وجودی که حسین ذوالفقاری به رسانه‌ها گفته است این طرح، موسوم به طرح «فاصله‌گذاری اجتماعی»، از امروز اجرا می‌شود اما به نوشته خبرگزاری تسنیم،
کمیته اجتماعی انتظامی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا مستقر در وزارت کشور در اطلاعیه‌ای زمان آغاز طرح فاصله‌گذاری اجتماعی را از بامداد فردا، ۸ فروردین، اعلام کرده است.

تسنیم می‌نویسد که در این اطلاعیه همچنین آمده است که این طرح تا ۱۵ فروردین اجرا می‌شود و در صورت تصویب ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا، اجرای طرح تمدید خواهد شد.

تأیید این طرح از سوی حسن روحانی که به منزله قرنطینه شهرهای ایران است در حالی صورت می‌گیرد که او پیش از این بارها، از جمله در هفتم اسفند گفته بود: «شایعاتی است که در میان مردم وجود دارد که فلان شهر را می‌خواهند قرنطینه کنند یا فلان شهر را می‌خواهند یک ماه قرنطینه کنند. آن محله را می‌خواهند یک هفته قرنطینه کنند. چنین چیزی‌هایی در تصمیمات کشور وجود ندارد. قرنطینه محله و شهر را نداریم. آن چه قرنطینه است، قرنطینه فرد است.»

رئیس جمهور ایران همچنین گفته بود: «نباید بگذاریم آمریکا یک ویروس جدیدی را بر ویروس کرونا سوار کند، [ویروسی] به نام تعطیلی فعالیت‌های اجتماعی و ترس فوق‌العاده؛ این توطئه‌ای است که امروز می‌بینیم و در تبلیغات خارجی هم شما می‌بینید.»

او شواهد و مدارکی از اتهام خود به ایالات متحده ارائه نکرده است.

حسن روحانی چند روز پیش نیز در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا گفته بود «توطئه ضدانقلاب» این است که در دوره شیوع کرونا در ایران «کار و فعالیت اقتصادی» تعطیل شود و برای مقابله با آن «باید روند تولید عادی باشد».

تعطیلی گسترده و محدود کردن کامل رفت‌وآمدها، به‌ویژه آمدوشدهای بین شهری در شمار زیادی از کشورهای جهان در مرحله اولیه شروع گسترش ویروس کرونا اعمال شده اما در برخی کشورها نظیر ایران، ایتالیا و اسپانیا این اقدامات دیرتر انجام شده است. این کشورها اکنون بیشترین شمار مبتلایان و تلفات را از این ویروس دارند.

مقامات وزارت بهداشت در روزهای شیوع ویروس کرونا در ایران و به خصوص در شهر قم با قرنطینه این شهر مخالفت کرده و قرنطینه را اقدامی «قرون وسطایی» خوانده بودند.

نمایندگان مجلس و برخی منتقدان دولت می‌گویند اگر شهر قم که کانون شیوع این ویروس بود از همان ابتدا قرنطینه شده بود، از گسترش بیماری به همه کشور جلوگیری می‌شد.

پلمپ واحدهای صنفی متخلف

به نوشته خبرگزاری تسنیم، در طرح «فاصله‌گذاری اجتماعی» همچنین جریمه نقدی به مبلغ پانصد هزار تومان و پلمپ واحدهای صنفی متخلف با هماهنگی سازمان تعزیزات حکومتی به مدت یک ماه، در دستور کار قرار دارد.

در مورد واحدهای صنفی در خبرگزاری‌ها آمده است که اصناف و مشاغل مشمول مقررات این طرح در قالب گروه‌بندی سه‌گانه (گروهی که باید کاملاً فعال باشند، گروهی که باید تعطیل شوند و گروهی که بر اساس اقتضا و شرایط محلی فعالیت آنها می‌تواند مجاز باشد) فعالیت می‌کنند.

ادارت دولتی برابر بخشنامه صادره معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان اداری استخدامی حداکثر با یک سوم نیروهای اداری و به صورت شیفت‌بندی باز خواهند بود.

پارک‌ها، بوستان‌ها، تفرجگاه‌ها، مراکز تفریحی، استخرها و… که محل تجمع افراد هستند تعطیل خواهند بود و برگزاری هرگونه مراسم که موجب تجمع افراد شود (اعم از رسمی و غیررسمی) ممنوع است.