روحانی: برجام یا با ویژگی هایش می‌ماند یا از بین می‌رود، مذاکره مجدد نداریم

رییس‌جمهوری ایران تاکید کرده است که برجام قابل اصلاح نیست و اصلاحیه در کنار آن شکل نخواهد گرفت.

رییس‌جمهوری اسلامی ایران روز چهارشنبه ۲۹ شهریور در یک نشست خبری در نیویورک گفت که توافق هسته‌ای تهران با شش قدرت جهانی، برجام، توافقی بین‌المللی است و قابل مذاکره مجدد نیست.

حسن روحانی در این نشست خبری در پاسخ به پرسشی در خصوص رویکرد ایران در خصوص مذاکرات مجدد درباره برجام چیست؟، گفته است: «موضوع برجام پایان یافته است و دیگر هیچ بازگشتی به سمت مذاکره مجدد نداریم».

برنامه جامع اقدام مشترک یا برجام در تیرماه سال ۱۳۹۴ بین ایران و شش قدرت جهانی شامل آمریکا، روسیه، چین، فرانسه و بریتانیا همراه با آلمان امضاء شد. بر اساس این توافق، ایران بخش‌هایی از برنامه هسته‌ایش را تعطیل کرد و در مقابل تحریم‌های هسته‌ای علیه تهران لغو یا تعلیق شدند.

رییس‌جمهوری ایران در ادامه گفته است، بیش از دو سال «روی کلمه به کلمه» این توافق مذاکره شده است.

آقای روحانی تصریح کرد: این توافق، موضوعی نیست که کسی بتواند به آن دست بزند، این ساختمانی است که اگر یک آجر آن کشیده شود همه آن فرو می‌ریزد. بنابراین کاملا این موضوع را مقامات آمریکایی باید از گوش و ذهن خودشان برای همیشه پاک کنند.

رییس‌جمهوری ایران گفت: «برجام یامی ماند با همه ویژگی هایی که دارد یا از بین می رود برجام قابل مذاکره نیست برجام قابل اصلاح نیست تکمله ای به این برجام زده نخواهد شد اصلاحیه ای در کنار این برجام انجام نخواهد گرفت.»

وی در بخش دیگری تصریح کرد که رویکرد اتحادیه اروپا در صورتی که آمریکا از توافق هسته‌ای خارج شود بسیار مهم است.

این در حالی است که حسن روحانی روز چهارشنبه در این کنفرانس خبری در نیویورک تاکید کرد، «اگر تحت هر شرایطی آمریکا از این تعهد خارج شود، این به معنی این است که دست ایران برای هر گونه انتخابی باز خواهد بود.»

ولی با این حال تاکید کرده است، ایران به دنبال تولید سلاح هسته ای نخواهد رفت.

رییس جمهوری ایران تصریح کرده است:«گفت: انتخاب هایی که ما از آن صحبت می کنیم رفتن به سمت سلاح هسته ای نیست هیچ گزینه ای در این مورد روی میز ما نیست که بخواهیم به سمت سلاح هسته ای برویم.»

حسن روحانی همچنین گفته است: اروپایی ها به شیوه ای که در شرایط آینده عمل خواهند کرد در تصمیمی که ما باید اتخاذ کنیم،بسیار تأثیرگذار خواهد بود.

رییس‌جمهوری آمریکا دستور بازنگری در سیاست‌های این کشور در قبال ایران را صادر کرده است و روز سه‌شنبه نیز درباره پایبندی واشینگتن به این قرارداد ابراز تردید کرد.

دونالد ترامپ در نخستین سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل با اشاره به توافق هسته‌ای ایران و شش قدرت جهانی به عنوان «یک توافق بد»، تاکید کرد که آمریکا هرگز در قرارداد یک‌طرفه‌ای که هیچ سودی برای این کشور نداشته باشد، باقی نخواهد ماند.

پیشتر وزیر امور خارجه فرانسه گفته بود، گفت‌وگوهایی برای تقویت توافق هسته‌ای ایران پس از پایان دوره آن در سال ۲۰۲۵ صورت گیرد.

امانوئل مکرون، رییس‌جمهوری فرانسه، نیز در روزهای اخیر از ضمیمه کردن متمم‌هایی به برجام برای تقویت آن سخن گفته بود که اظهارات روز چهارشنبه حسن روحانی، به معنی رد این پیشنهاد توسط ایران است.