پیشتازی چشمگیر حزب دموکرات در انتخابات پارلمانی اقلیم کردستان

انتخابات پارلمانی در اقلیم کردستان عراق

با ادامه شمارش آرای انتخابات پارلمانی اقلیم کردستان عراق، که یکشنبه ۲۹ مهرماه برگزار شد، حزب دموکرات کردستان، با فاصله زیادی نسبت به رقبا پیشتاز است.

به گفته کمیسیون انتخابات این منطقه خودمختار، حزب دموکرات که در دوره قبلی پارلمان هم بیشترین کرسی‌ها را در اختیار داشت، تاکنون بیش از ۸۰۰ هزار رأی را به نام خود ثبت کرده است.

بر این اساس، مهمترین و قدیمی‌ترین رقیب این حزب، یعنی حزب اتحادیه میهنی، با حدود ۴۰۰ هزار رأی در جایگاه دوم قرار دارد.

اقلیم کردستان در نواحی شمالی عراق، به‌رغم همه ناآرامی‌های منطقه، توانسته است در مدت اخیر کمابیش وضعیت آرامی را حفظ کرده و میزانی از سرمایه‌های خارجی را هم جذب کند.

با این وجود، فعالان سیاسی- اجتماعی و چهره‌های مخالف حکومت می‌گویند اقلیم کردستان که از بیش از ۳۰ سال پیش خودمختار بوده،‌ از مشکلات و مصائبی مشابه باقی نواحی عراق رنج می‌برد: فساد، سرکوب و خفقان سیاسی، رانت‌خواری و خویشاوندسالاری در سطوح بالای قدرت.

دو حزب قدرتمند این منطقه به شکل سنتی در کنترل دو خانواده سرشناس کردستان بوده‌اند: حزب دموکرات در کنترل خاندان بارزانی است و کنترل اتحادیه میهنی را طالبانی‌ها در دست دارند.

بیشتر در این باره: درخواست استرداد اعضای احزاب کُرد مخالف حکومت ایران از عراق

از سوی دیگر روابط حکومت این اقلیم با جمهوری اسلامی‌ هم با فراز و نشیب‌هایی روبرو بوده است. در حالی‌که تهران و سلیمانیه از دوستی و برادری سخن می‌گویند، سپاه پاسداران در چندین نوبت، موشک‌هایی را به مناطقی در این منطقه شلیک کرده‌است.

ایران بارها خواستار اخراج اعضای احزاب کرد ایرانی از اقلیم شده و در مواردی هم، از رفت و آمد و استقرار تجار و مقامات اسرائیلی در این منطقه گله کرده است. ترکیه هم بارها با ورود نیروهای نظامی‌اش به کردستان عراق، سران اقلیم را به پناه‌دادن به نیروهای حزب کارگران کردستان یا پ‌کاکا متهم کرده است.

حمله موشکی سپاه پاسداران به ساختمانی در اربیل،‌ اسفندماه ۱۴۰۰

وجود مشکلاتی از این دست باعث نگرانی رأی‌دهندگان و افزایش آمار مشارکت آنان در انتخابات، به امید تغییر هم شده است.

بر اساس آمار کمیسیون انتخابات، از جمعیت شش میلیونی اقلیم، ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تن واجد شرایط رأی‌دادن در این انتخابات بودند. به گفته عمر احمد،‌ از مسئولان این کمیسیون، میزان استقبال و مشارکت مردم در انتخابات یکشنبه، ۷۲ درصد بوده است. این در حالی‌است که در دوره قبلی انتخابات، حدود ۶ سال پیش، تنها ۵۹ درصد از واجدین شرایط، رأی داده بودند.

وِدانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هم با اشاره به مشارکت بالای رأی‌دهندگان و برگزاری انتخابات به‌دور از مشکلات امنیتی جدی، گفت ایالات متحده از احزاب سیاسی این منطقه می‌خواهد که برای تشکیل سریع دولتی پایدار و فراگیر، با جدیت وارد گفت‌وگو با یکدیگر شوند.

کمیسیون انتخابات اقلیم کردستان همچنین می‌گوید که حزب «نسل نو» متعلق به مخالفان حکومت هم تاکنون بیش از ۲۰۰ هزار رأی بدست آورده و در جایگاه سوم قرار دارد؛ موضوعی که افزایش نارضایتی در میان ساکنان اقلیم را بیشتر به چشم می‌آورد.

این کمیسیون تاریخ مشخصی را برای اعلام نتایج نهایی مشخص نکرده است.