اسرائیل «هفت برابر» جمعیت خود واکسن خریده یا سفارش می‌دهد

آن‌دسته از شهروندان اسرائیلی که واکسن کرونا زده‌اند، گواهینامه‌ای دریافت می‌کنند که با ارائه آن می‌توانند وارد بارها و رستوران‌ها شوند.

اسرائیل که از آغاز واکسیناسیون سراسری در برابر ویروس کرونا، همچنان کشور پیشگام جهان در واکسینه کردن شهروندان خود است، «هفت برابر» جمعیتش واکسن خریداری کرده است.

اسرائیل تاکنون شمار واکسن‌های خریداری شده را جزو امور محرمانه قلمداد کرده و از فاش کردن آن خودداری می‌کرد. برخی از مقامات اسرائیلی گفته بودند نباید با انتشار این ارقام، «حسادت» کشورهای دیگر را برانگیخت.

اما به گزارش رسانه‌های اسرائیل، در جریان نشست مجلس این کشور در روز سه‌شنبه ۲۵ اسفند، اعلام شد که دولت علاوه بر ۲۷ میلیون دوز واکسنی که در اختیار دارد، ۳۶ میلیون دوز دیگر سفارش خواهد داد.

این امر در خلال گفت‌و‌گوهای اعضای مجلس با نمایندگان وزارتخانه‌های بهداری و دارایی برای تعیین بودجه خرید واکسن‌ها اعلام شد.

بیشتر در این باره: بیش از ۱۰۵ میلیون دوز واکسن کرونا در آمریکا تزریق شده است

به گزارش هاآرتص، دولت اسرائیل با بودجه حدود ۸۰۰ هزار دلاری، ۲۷ میلیون واکسن شرکت‌های فایزر، مدرنا و آسترازنکا را وارد کرده و این هفته برای خرید ۳۶ میلیون دیگر نیز درخواست تصویب بودجه از نهادهای ذیربط کرده است.

۶۳ میلیون دوز واکسن در حالی است که جمعیت اسرائیل، با احتساب حدود سه میلیون کودک زیر ۱۶ ساله، ۹ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر است و واکسن به افراد ۱۶ سال به بالا تزریق می‌شود.

اسرائیل تا کنون تنها از واکسن فایزر استفاده کرده که تزریق دو دوز آن به هر فرد به فاصله ۲۱ روز صورت می‌گیرد.

حدود پنج میلیون و ۲۰۰ هزار اسرائیلی بالای ۱۶ سال دوز اول و نزدیک به چهار میلیون و ۴۰۰ هزار نفر دوز دوم واکسن فایزر را دریافت کرده‌اند. اسرائیل با توجه به جمعیت خود، رکوردار تزریق واکسن در جهان شده است.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر، گفته که اسرائیل نخستین کشور جهان خواهد بود که کرونا را پشت سر می‌گذارد.

ارتش اسرائیل نیز گفته با واکسیناسیون بالای ۸۰ درصد از سربازان و نظامیانش، اولین ارتش دنیا است که با رهایی از کرونا، امکان ازسرگیری تمرینات عادی ارتش را فراهم کرده است.

کسب‌وکار در اسرائیل به روال عادی خود بازگشته و روال فعالیت‌های فرهنگی، هنری و ورزشی نیز به سرعت در حال بازگشت به دوران پیش از شیوع کرونا است.

دیوان عالی اسرائیل نیز روز چهارشنبه ۲۷ اسفند حکم داد که دولت حق ندارد محدودیت‌های سفر بین‌المللی برای مردم اسرائیل را ادامه دهد و پروازهای از مبدا و به مقصد اسرائیل باید از روز اول فروردین عادی شود.

بسیاری از بخش‌های کرونا در بیمارستان‌های اسرائیل بسته شده‌اند و تنها حدود ۲۰۰ بیمار متصل به تجهیزات تنفسی در بیمارستان‌ها باقی مانده‌اند.

بر اساس گزارش‌های رسمی، در دوران پاندمی نیز ۶۰۵۰ اسرائیلی جان باختند.

آلبرت بورلا، مدیر کل شرکت فایزر، در روزهای اخیر در گفت‌وگو با شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل گفت که بنیامین نتانیاهو به صورتی «وسواسی» در ماه‌های گذشته، ۳۰ بار با او تماس تلفنی گرفت؛ «حتی در ساعت سه نیمه شب» و او را متقاعد کرد که اسرائیل بهترین کشور برای تزریق گسترده واکسن فایزر است.

آقای بورلا گفت او «متقاعد» شد که اسرائیل زودتر از کشورهای دیگر از واکسن برخوردار شود، اما افزود که فایزر اکنون با کشورهای دیگر نیز قرارداد تحویل واکسن منعقد کرده است.

بیشتر در این باره: سازمان بهداشت جهانی: کشورهای ثروتمند طرح «کوواکس» را تضعیف نکنند

رسانه‌های اسرائیل گزارش داده‌اند تمام واکسن‌های‌ مدرنا که به این کشور رسیده است هنوز استفاده نشده‌اند و با توجه به وضعیت نگرانی جهانی در مورد استفاده از واکسن آسترازنکا، واکسن‌هایی که اسرائیل از کمپانی بریتانیایی- سوئدی آسترازنکا خریداری کرده است، نیز فعلا بدون مصرف باقی خواهد ماند.

بنیامین نتانیاهو با استفاده از میلیون‌ها واکسن‌ مازاد، «دیپلماسی واکسن» را در قبال شماری از کشورهای دوست به کار برده و محموله‌هایی را به آن‌ها تحویل داده است.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، جمعه گذشته در بیانیه ویژه‌ای به مناسبت سالگرد همه‌گیری کرونا از «ملی‌گرایی» برخی کشورها در زمینه خرید عمده واکسن کرونا و «احتکار» آن به‌شدت انتقاد کرد اما از کشوری نام نبرد.

پیش از آقای گوترش، تدروس ادهانوم، دبیرکل سازمان جهانی بهداشت گفته بود که کشورهای ثروتمند بدون توجه به نیازهای جهانی، خود را در اولویت قرار داده‌اند در حالی که بسیاری از سالمندان در کشورهای فقیر چشم به راه واکسن مانده‌اند.

بنیامین نتانیاهو موفقیت خود در واکسینه کردن مردم کشورش را شعار اصلی انتخاباتی کرده که روز سه‌شنبه، سوم فروردین، برگزار می‌شود.

کمیسیون عالی نظارتی انتخابات اسرائیل رای داده که آقای نتانیاهو به عنوان رهبر حزب لیکود که یکی از احزاب در رقابت انتخاباتی است، حق ندارد شعار «ما به زندگی باز می‌گردیم» را در کارزار انتخاباتی مطرح کند.

اهود اولمرت، نخست‌وزیر پیشین و منتقد بنیامین نتانیاهو، روز ۲۷ اسفند گفت موفقیت اسرائیل در واکسیناسیون، به دلیل عملکرد و وجود درمانگاه‌های دولتی و بیمه بهداشتی سراسری این کشور است و ربطی به بنیامین نتانیاهو ندارد.

اما حامیان نتانیاهو این گفته را رد کرده و می‌گویند سرعت عمل نخست‌وزیر، جان مردم این کشور را نجات داد و موفقیت خیره‌کننده جهانی را به نام اسرائیل ثبت کرده است.