دستورالعمل کرملین برای پوشش اجلاس بریکس؛ «پوتین رهبر اکثریت جمعیت جهان است»

شانزدهمین اجلاس سران بریکس به مدت سه‌روز در کازان پایتخت تاتارستان برگزار شد و بزرگ‌ترین گردهمایی در روسیه از ابتدای جنگ این کشور علیه اوکراین بود

دفتر ریاست‌جمهوری روسیه در دستورالعملی توضیح داده است که رسانه‌های داخل روسیه چگونه باید اخبار مرتبط با اجلاس سران بریکس را پوشش دهند.

نشریهٔ «مدوزا» این دستورالعمل را منتشر کرده است.

مطابق این دستورالعمل، گزارش‌ها دربارهٔ اجلاس سران بریکس باید دربردارندهٔ سه پیام اصلی باشد: «ولادیمیر پوتین رهبر اکثریت جمعیت جهان است»، «ابهت گردهمایی در کازان، دولت‌های غربی را مأیوس کرده» و «غرب در بحران عمیق فرو رفته».

«مهمانان بلندپایهٔ روسیه در کانون توجه جهانیان هستند»

مطابق دستورالعمل کرملین، رسانه‌ها در پوشش اجلاس سران بریکس در کازان باید چندین بار تاکید کنند که «تمام تلاش‌ها برای منزوی کردن روسیه در عرصهٔ بین‌المللی شکست خورده». در همین راستا باید خاطرنشان شود که «ولادیمیر پوتین نقش تعیین‌کننده در جهان ایفا می‌کند و همراه با کشورهایی که هیئت‌های خود را به کازان اعزام کرده‌اند مسیر تحولات جهانی را مشخص خواهد کرد». مطابق توضیحات کرملین، «در پوشش موضوعات فوق باید واضح اشاره شود که روابط راهبردی روسیه در حال گسترش است و این در حالی‌ست که غرب به دوستان پیشین خود پشت کرده و روابط با شرکایش ناپایدار و گذرا است».

بیشتر در این باره: دروس روسیه؛ «شستشوی مغزی» در سایهٔ «تقویت میهن‌پرستی»

شانزدهمین اجلاس سران بریکس به مدت سه‌روز در کازان پایتخت تاتارستان برگزار شد و با حضور نمایندگان بلندپایهٔ ۳۶ کشور و شش سازمان بین‌المللی بزرگ‌ترین گردهمایی در روسیه از ابتدای جنگ این کشور علیه اوکراین بود.

رهبران چین، هند، پاکستان، ترکیه، مصر و بیش از ۲۰ کشور دیگر در کازان گردهم آمدند. مسعود پزشکیان به نمایندگی از ایران که در اوایل سال جاری میلادی عضو بریکس شد برای نخستین بار در سمت رئیس‌جمهور ایران به روسیه سفر کرد و قرار است مجدداً در ماه‌های آتی طی سفری رسمی به مسکو توافقنامهٔ همکاری‌های راهبردی روسیه و ایران را امضا کند.

حضور دبیرکل سازمان ملل در این اجلاس با انتقادهای فراوان به‌ویژه در اوکراین روبرو شده. بنابه بیانیهٔ وزارت خارجهٔ اوکراین، «دبیرکل سازمان ملل متحد در حالی با رئيس‌جمهور روسیه پشت یک میز نشسته که حکم بازداشت به اتهام ارتکاب به جنایات جنگی علیه ولادیمیر پوتین صادر شده است».

«وحشت‌زدگی غرب از استقلال مالی اعضای بریکس»

«ایجاد فرایندهای جایگزین و قابل اعتماد مالی چندجانبه» یکی از درخواست‌های رئيس‌جمهور روسیه است که طی سخنرانی‌اش در نشست سران بریکس مطرح شد.

این موضوع در دستورالعمل کرملین برای پوشش اخبار بریکس نیز مورد توجه ویژه قرار گرفته. دفتر ریاست‌جمهوری روسیه از رسانه‌های وابسته می‌خواهد سیستم پرداخت میان کشورهای بریکس و شرکای تجاری‌شان در اولویت باشد.

روسیه مبتکر ایجاد یک سیستم پرداختی به نام BRICS Bridge (پل بریکس) است که در مبادلات تجاری اعضای این نهاد مورد استفاده باشد و تنها از سوی بانک‌های مرکزی این کشورها کنترل شود. همچنین سیستم پرداخت‌های غیرنقدی با عنوان BRICS Pay (پرداخت بریکس) که اجازه پرداخت با کارت‌های اعتباری بین‌المللی در داخل روسیه را فراهم می‌کند و «در آینده امکان استفاده از کارت اعتباری روسی میر در خارج از روسیه را فراهم خواهد کرد» نیز هنگام تدارک اجلاس سران بریکس معرفی شد. روسیه و ایران، دیگر حامی این ابتکارها، که هر دو از دسترسی به سیستم سوئیفت و کارت‌های مورد استفاده در بسیاری از کشورهای جهان محروم‌اند، راه‌اندازی مکانیزم‌های جایگزین را از راه‌های موثر مقابله با تحریم‌های غرب می‌دانند.

در دستورالعمل کرملین برای رسانه‌ها آمده که باید خاطرنشان شود: «این ابتکار دلار را تضعیف می‌کند و به اعتبار آمریکا لطمه می‌زند».

بیشتر در این باره: پزشکیان در دیدار با پوتین خواستار برهم زدن تحریم‌های آمریکا شد

این در حالی‌ست که حتی اقتصاددانان داخل روسیه از جمله در بانک مرکزی این کشور اذعان می‌کنند که ایجاد چنین سیستمی در آینده نزدیک امکان‌پذیر نیست.

سخنگوی کرملین این گزارش‌ها را که در حاشیهٔ اجلاس سران بریکس «اسکناس بریکس» به نمایش درآمده و الویرا نابیولینا رئيس بانک مرکزی روسیه «از این شوخی بدش آمده»، را تایید کرده است. دمیتری پسکوف در عین حال گفت: هرچند این اسکناس طرح واقعی‌ نیست اما نماد کار مشترکی است که میان اعضای بریکس در جریان است.

«بریکس خوب است اما غرب بد است»

«بریکس نهاد دموکراتیک در برابر باشگاه دیکتاتوری گروه هفت است» - مقاله‌ای با این عنوان به نقل از یک کارشناس روس در خبرگزاری ایرنا منتشر شده که در هماهنگی کامل با دستورالعمل کرملین برای رسانه‌هاست.

رسانه‌ها و کانال‌های تلگرامی حامی دولت روسیه مطالب متعددی منتشر کرده‌اند که در آن ادعا شده است «توانمندی کشورهایی که عضو بریکس هستند یا می‌خواهند عضو این نهاد شوند همزمان با زوال غرب تقویت می‌شود». هیچ آمار یا مبنایی برای این ادعا ذکر نشده. اما به عنوان مثال، پایگاه خبری «گازتا» نوشته که «غرب به‌ویژه از آغاز پیروزی‌های روسیه در اوکراین با بحران‌های پیاپی درگیر است و نوری در انتهای این تونل تاریک دیده نمی‌شود» و روزنامهٔ «کومسومولسکایا پراودا» مدعی‌ست که «غرب از دستاوردهای بریکس سردرگم شده و می‌داند که باخته است اما روسیه به رهبری ولادیمیر پوتین به موقع به بحران غرب پی ‌برده و روی بریکس شرطبندی کرده و اکنون برنده است».

بیشتر در این باره: روسیه؛ از ادعای «خودکفایی غذایی» تا دور زدن تحریم‌های اروپا

به گزارش نشریهٔ «مدوزا»، در دستورالعمل کرملین موضوعات دیگری نیز در کنار سفارش‌های چگونگی پوشش خبرهای اجلاس بریکس دیده می‌شود. به عنوان مثال، از رسانه‌های مورد حمایت کرملین خواسته شده که باید بر ارجحیت کالاهای تولید روسیه تاکید کنند و از «پوشش عمیق» موضوعات جنگ و تحریم بپرهیزند.

براساس این گزارش، کرملین همچنین خواستار آن است تا رسانه‌های روسی به «تدارک تقلب‌های گسترده در انتخابات پیش روی آمریکا به نفع کامالا هریس» بپردازند و این در حالی‌ست که مقامات رسمی روس همواره مداخله در امور داخلی کشورهای دیگر را رد کرده‌اند.

از سوی دیگر، مقامات آمریکایی بارها هشدار داده‌اند روسیه، ایران و چین به شیوه‌های گوناگون در انتخابات آمریکا مداخله می‌کنند و با دامن زدن به مباحث اختلاف‌برانگیز تلاش می‌کنند قبل از انتخابات بر فضای عمومی تاثیر بگذارند و ممکن است بعد از انتخابات خشونت‌ را تحریک کنند.

بیشتر در این باره: «فریب دادن» اروپا و گوگل برای حذف ده‌ها گزارش در اینترنت