پیامدهای مرگ خاشقجی برای دانشگاه‌های آمریکایی که از عربستان کمک دریافت می‌کنند

عکس از آرشیو

کالج‌ها و دانشگاههای آمریکایی در دهه اخیر بیش از ۳۵۰ میلیون دلار از عربستان سعودی دریافت کرده‌اند ولی در پی قتل جمال خاشقجی و اعتراض‌های جامعه جهانی به ریاض برخی از این مراکز آموزشی قصد دارند در مناسبات خود با آن کشور تجدید نظر کنند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس براساس تحلیل آمارهای دولت فدرال گزارش می دهد که از سال ۲۰۱۱ تاکنون حداقل ۳۵۴ میلیون دلار از سوی دولت عربستان سعودی و نهادهای وابسته به آن به دانشگاه آمریکایی پرداخت شده است.

بخش اعظم این مبلغ در شکل بورسیه تحصیلی دانشجویان پرداخت می شود ولی حداقل ۶۲ میلیون دلار در قالب قرارداد و یا هدایای نهادهای دولتی و موسسات پژوهشی عربستان سعودی پرداخت شده است.

از جمله دریافت کنندگان بزرگترین مبالغ یکی دانشگاه «نورث وست» است که از سال ۲۰۱۱ تاکنون از یک مرکز پژوهشی سعودی ۱۴ میلیون دلار دریافت کرده و دیگری دانشگاه کالیفرنیاست که از همان موسسه به نام شهرک علمی - فنی ملک عبدالعزیز ۶ میلیون دلار گرفته است.

آرامکو شرکت نفت دولتی عربستان سعودی حدود ۲۰ میلیون دلار به دانشگاههای آمریکا از جمله ۹ میلیون به دانشگاه تگزاس و ۴ میلیون به موسسه فناری ماساچوست و یک شرکت شیمیایی نیز ۸ میلیون دلار به مراکز آموزش عالی آمریکا پرداخت کرده است.

هر چند برخی از این قراردادها قبل از سال گذشته متوقف شدند ولی تحت تاثیر قتل جمال خاشقجی روزنامه نگار منتقد سعودی در کنسولگری آن کشور در استانبول برخی از مراکز آموزش عالی آمریکا قصد دارند در قراردادهای فعلی و آینده تجدید نظر کنند.

موسسه فناوری ماساچوست روز ۲۲ اکتبر ناپدید شدن جمال خاشقجی را یک «نگرانی جدی» توصیف کرد و گفت «به سرعت» در همکاری خود با عربستان سعودی تجدید نظر خواهد کرد. این موسسه در طرح‌های پژوهشی متعددی با دانشگاههای سعودی همکاری می کند و با شرکت آرامکو نیز سابقه همکاری طولانی دارد. شرکت آرامکو در مارس امسال متعهد شد که برای پژوهش در عرصه انرژی‌های قابل بازیافت و هوش مصنوعی به این دانشگاه ۲۵ میلیون دلار خواهد داد.

مسئولان کالج بابسون در حومه بوستون که در قالب قراردادی با یک شرکت شیمیایی سعودی ( سبیک ) ۲.۵ میلیون دلار دریافت کرده به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفتند «برای تصمیم گیری در مورد آینده حوادث را از نزدیک دنبال کرده و نظرات ساکنان منطقه در نظر خواهيم گرفت.»

این کالج در زمینه آموزش مدیران اقتصادی و طرح‌های تحقیقاتی مشترک با دانشگاههای سعودی همکاری می کند.

اما برخی دیگر از دانشگاههای آمریکا تاکنون در مورد احتمال تجدید نظر در مناسبات با عربستان سعودی چیزی نگفته اند.

مسئولان دانشگاه برکلی کالیفرنیا گفتند در قرارداد همکاری با عربستان سعودی به ارزش ۶ میلیون دلار برای پژوهش در زمینه انرژی‌های قابل بازیافت تجدید نظر نخواهند کرد.

مسئولان دانشگاههای میشیگان، تافتس و نورث وست حاضر نشدند در مورد احتمال تجدید نظر در همکاری با عربستان سعودی و دریافت پول از آن کشور موضع گیری کنند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس برای تهیه این گزارش از آمارهای وزارت آموزش و پرورش آمریکا در زمینه قراردادها و هدایای خارجی استفاده کرده که دریافت مبالغ بیشتر از ۲۵۰ هزار دلار از سوی مراکز آموزش عالی را ثبت می کند.

دانشگاههای آمریکایی علاوه بر مبالغی که از دولت عربستان سعودی و نهادهای وابسته به آن دریافت کرده اند حدود ۱۴۰ میلیون دلار نیز از منابع خصوصی، بیمارستان‌ها و دانشگاه‌های عربستان سعودی دریافت کرده اند.

حدود ۱۱۴ میلیون دلار دیگر دقیقا قابل بررسی نیست چون مراکز آموزش عالی منبع مشخص آن در عربستان سعودی را اعلام نکرده اند. از این رقم حدود ۴۰ میلیون دلار مربوط به دانشگاه جان هاپکینز و ۲۸ میلیون دلار مربوط به دانشگاه هاروارد است. مسئولان این دو دانشگاه حاضر نشدند جزییات بیشتری ارائه دهند.

با استفاده از گزارش آسوشیتدپرس؛ ش. ر