انفجار پیجرها در لبنان؛ تعلیق پروازهای خارجی به تهران و تل‌آویو، ادامه واکنش‌ها

انتقال مجروحان حادثه انفجار پیجرهای حزب‌الله لبنان که دستکم ۱۲ کشته و ۲۸۰۰ زخمی برجای گذاشته است

در پی انفجارهای هماهنگ دستگاه‌های ارتباطی دستی در سراسر لبنان که افراد حزب‌الله را هدف قرار داده است، و اظهارات تند سران حزب‌الله و مقام‌های ایرانی، شرکت‌های هواپیمایی متعلق به گروه لوفت‌هانزا و ایرفرانس روز سه‌شنبه اعلام کردند که به دلایل امنیتی، پروازهای خود به بخش‌هایی از خاورمیانه را متوقف کرده‌اند.

در این رابطه، شرکت لوفت‌هانزا اعلام کرد که شرکت‌های هواپیمایی متعلق به این گروه، تمام پروازهای خود به و از تل‌آویو و تهران را حداقل تا روز پنج‌شنبه متوقف کرده‌اند.

در بیانیه این شرکت آمده است: «در این مدت، حریم هوایی اسرائیل و ایران نیز توسط تمام شرکت‌های هواپیمایی گروه لوفت‌هانزا دور زده خواهد شد.»

شرکت‌های هواپیمایی گروه لوفت‌هانزا علاوه بر لوفت‌هانزای آلمانی، شامل بخش سوئیسی، اتریشی، بروکسل ایرلاینز و یورو وینگز نیز می‌شوند.

پروازها به بیروت، پایتخت لبنان، به دلیل درگیری‌های جاری در منطقه حداقل تا ۳۰ سپتامبر همچنان متوقف هستند.

روزنامه «لو پاریزین» گزارش داد که ایرفرانس نیز اعلام کرده است پروازهای خود از پاریس به تل‌آویو و بیروت را متوقف کرده است.

عصر سه‌شنبه ۲۷ شهریور انفجارهای پیجرها (پیام‌رسان‌های از نوع پی‌جو) در چندین منطقه لبنان کشته‌ها و زخمی‌های زیادی در میان اعضای گروه حزب‌الله، شامل جنگجویان و امدادگران، برجا گذاشت.

یک منبع ارشد امنیتی لبنانی و یک منبع دیگر به خبرگزاری رویترز گفتند که «سازمان جاسوسی اسرائیل، موساد، مواد منفجره را در داخل پنج هزار پیجر (پی‌جو) وارداتی توسط حزب‌الله لبنان ماه‌ها قبل از انفجارهای روز سه‌شنبه جاسازی کرده است».

بیشتر در این باره: چرا حزب‌الله لبنان از «پیجر» استفاده می‌کند؟

بر اساس آخرین اطلاعاتی که فراس الابیض، وزیر بهداشت لبنان، ارائه کرده است، درپی این انفجارها، ۱۲ نفر کشته و حدود ۲۸۰۰ زخمی شده‌اند. او افزود که روی ۴۶۰ تن از مجروحان عمل جراحی انجام شده که اکثر آنها به خاطر آسیب چشمی بوده است.

وزیر بهداشت لبنان همچنین گفت که وضعیت سلامتی حدود ۳۰۰ نفر از مجروحان وخیم است، در نیم ساعت ۲۷۸۰ نفر به بیمارستان منتقل شدند و اکنون ۱۰۰ بیمارستان در لبنان درگیر درمان زخمی‌ها هستند هستند.

این عملیات که نقض امنیتی بی‌سابقه‌ای برای حزب‌الله بود، باعث شد سفیر ایران در بیروت نیز زخمی شود.

به نوشته خبرگزاری تسنیم، دستگاه پیجری که انفجار آن مجتبی امانی، سفیر ایران در لبنان را مجروح کرده متعلق به محافظ او بوده است. مقامات ایرانی خبرهای اولیه مبنی بر نابینا شدن مجتبی امانی را تکذیب کرده‌اند.

خبرگزاری ایرنا نیز گزارش داد که پزشکان و پرستارانی از ایران به همراه رئیس جمعیت هلال احمر ایران به لبنان اعزام شده‌اند.

در همین حال سخنگوی سپاه پاسداران روز چهارشنبه اعلام کرد هیچیک از نیروهای سپاه در جریان انفجار پیجرها در لبنان کشته نشده است.

بیشتر در این باره: از شرکت «سازندۀ» پیجرهای منفجرشده در لبنان چه می‌دانیم؟

ویدیوهایی از سراسر لبنان در روز سه‌شنبه انفجارهایی را در مکان‌هایی مانند سوپرمارکت‌ها نشان داد. در برخی موارد، دیده می‌شد که افراد پس از انفجار روی زمین افتاده‌اند. صحنه‌هایی نیز از بیمارستان‌های شلوغ پر از بیماران در حال خونریزی ارسال شده است.

حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله، پیش از این به اعضای این گروه هشدار داده بود که تلفن همراه حمل نکنند و گفته بود که ممکن است از آنها توسط اسرائیل برای ردیابی تحرکات این گروه استفاده شود. در نتیجه، این سازمان از پیجر برای برقراری ارتباط استفاده می‌کند.

یکی از مقامات حزب‌الله به آسوشیتدپرس گفت که دستگاه‌های منفجر شده از یک برند جدید بودند که این گروه قبلاً از آن استفاده نکرده بود.

چندین منبع به رویترز گفتند که نقشه انفجار پیجرها ماه‌ها در دست اجرا بوده است.

حزب‌الله که از سوی ایران پشتیبانی می‌شود، وعده انتقام‌گیری از اسرائیل را داده است؛ ارتش اسرائیل از اظهار نظر دربارهٔ انفجارها خودداری کرده است.

بیشتر در این باره: مقام سابق ارتش اسرائیل به رادیو فردا: انفجار پیجرها «پیام روشن» به حزب‌الله بود
واکنش‌های حزب‌الله و ایران

گروه حزب‌الله لبنان روز سه‌شنبه اسرائیل را مسئول این حمله دانست و وعده داد که اسرائیل را «مجازات خواهد کرد.»

حمله انفجاری با پیجرها تنها چند ساعت پس از اعلام اسرائیل مبنی بر گسترش اهداف جنگی خود در مرز لبنان انجام شده است. اسرائیل در مورد مسئول بودن یا نبودن در این انفجارها اظهار نظری نکرده است.

حزب‌الله روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ما دشمن اسرائیلی را کاملاً مسئول این تجاوز جنایتکارانه می‌دانیم» و افزود که اسرائیل «قطعاً مجازات عادلانه خود را برای این تجاوز گناه‌آلود دریافت خواهد کرد».

بیشتر در این باره: انفجار پیجرهای حزب‌الله؛ آمریکا به ایران درباره واکنش احتمالی به حادثه هشدار داد

حزب‌الله روز چهارشنبه هم در بیانیه‌ای دیگر در تلگرام اعلام کرد که به مبارزه خود در حمایت از گروه افراطی حماس در غزه ادامه خواهد داد و بار دیگر تأکید کرد که انتقام انفجارهای سه‌شنبه را خواهد گرفت. حماس از گروه‌هایی است که در فهرست تروریستی آمریکا و اتحادیه اروپا قرار دارد.

حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله قرار است عصر پنج‌شنبه در مورد انفجارها سخنرانی داشته باشد.

روز سه‌شنبه، علاءالدین بروجردی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه مجلس شورای اسلامی در ایران نیز در واکنش به خبر انفجار پیجرهای حزب‌الله و مجروح شدن سفیر ایران در لبنان گفت: «دولت باید هرچه سریع‌تر به اسرائیل پاسخ قاطع بدهد.»

علاءالدین بروجردی به سایت خبری «خبرآنلاین» گفت که دولت‌های لبنان و ایران باید هرچه سریع‌تر این اقدام را محکوم و به آن پاسخ قاطع بدهند.

او با اشاره به مصدوم شدن سفیر ایران در لبنان افزود: «ایران و سخنگوی وزارت امور خارجه حتماً باید در این مورد موضع‌گیری داشته باشد، چرا که این اقدام تعرض جدیدی به سفیر جمهوری اسلامی ایران است.»

آقای بروجردی همچنین بدون ارائه مدرکی مدعی نقش شرکت آمریکایی «موتورولا» در این انفجارها و خواستار تحریم آن شرکت شد.

درپی این سخنان هم دو نماینده مجلس در ایران روز چهارشنبه در تذکری کتبی نوشتند که محصولات موتورولا «در لایه ترانک دیجیتال و آنالوگ و رادیوهای انتقال دیتا در سطح صنایع حساس در منطقه خلیج فارس از قبیل میادین نفتی، پالایشگاه‌ها، مراکز امنیتی، پلیس و اورژانس در سطح وسیع مورد استفاده قرار می‌گیرد» و خواستار جلوگیری «سریع» تجهیزات شرکت موتورولا به ایران شدند.

این در حالی است که خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام ارشد امنیتی لبنان و یک منبع مطلع دیگر گزارش داده است که موساد، سازمان جاسوسی اسرائیل، از ماه‌ها پیش داخل ۵ هزار دستگاه پیجر با برند تایوانی که حزب‌الله سفارش داده بود، میزان اندکی ماده انفجاری کار گذاشته است.

این منبع امنیتی لبنانی به رویترز گفته که حزب‌الله ۵ هزار دستگاه پیجر شرکت تایوانی «گلد آپولو» را سفارش داده بود که این دستگاه‌ها در فصل بهار وارد لبنان شدند.

وی همچنین بر اساس یک عکس، مدل این پیجرها را تشخیص داده که ای‌پی۹۲۴ است و مانند سایر پیجرها می‌تواند پیامک دریافت کند، اما قادر به برقراری تماس تلفنی نیست.

مسعود پزشکیان، رئیس جمهور ایران نیز، با وجودی‌که عامل حمله انفجاری با پیجرها در لبنان مشخص نشده، در واکنش به این رویداد گفت که او این حمله را «مایه شرمساری کشورهای غربی و در رأس آنها آمریکایی‌ها» می‌داند.

این در حالی است که متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز سه‌شنبه اعلام کرد این کشور از پیش نه اطلاعی و نه دخالتی در انفجار گسترده پیجرهای مورد استفاده حزب‌الله لبنان داشته و از ایران خواست که از حادثه سوء استفاده نکند.

با این حال مسعود پزشکیان این رویداد را به آمریکا نسبت داده و گفت که به باور او، «این رخداد یک بار دیگر نشان داد که کشورهای غربی و آمریکایی‌ها ... در ظاهر ادعا می‌کنند که به دنبال برقراری آتش‌بس هستند.»

در واکنشی دیگر، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز چهارشنبه این انفجارها را محکوم کرد و گفت: «حتی اگر به نظر می‌رسد که این حملات هدفمند بوده‌اند، اما خسارات جانبی سنگین و غیرمنتظره‌ای در میان غیرنظامیان، از جمله کودکان داشته‌اند».

جوزپ بورل در مورد امنیت و ثبات لبنان ابراز نگرانی کرد و افزود که «اتحادیه اروپا از همه ذینفعان می‌خواهد که از وقوع یک جنگ تمام‌عیار که پیامدهای سنگینی برای کل منطقه و فراتر از آن خواهد داشت، جلوگیری کنند».