ترامپ: دلیل عدم تمایل ایران به توافق، دیدارهای کری و مورفی با ظریف است

آقای ترامپ پیش از این اظهار نظر نیز گفته بود که شاید دیدار سناتور کریس مورفی و وزیر خارجه ایران نقض «قانون لوگان» باشد

دونالد ترامپ دلیل تمایل نداشتن ایران به توافق با آمریکا را دیدار جان کری و کریس مورفی با محمد جواد ظریف دانست و گفت که باید با این اقدام شدیدا برخورد شود.

رئیس جمهور آمریکا در توئیتر خود نوشت: «کری و مورفی به صورت غیر قانونی، قانون لوگان را نقض کردند. به همین دلیل است که ایران توافق نمی‌کند. باید با این اقدام شدیدا برخورد شود.»

آقای ترامپ پیش از این اظهار نظر نیز گفته بود که شاید دیدار سناتور کریس مورفی و وزیر خارجه ایران نقض «قانون لوگان» باشد.

قانون موسوم به لوگان در سال ۱۷۹۹ تصویب شده و شهروندان آمریکایی را که به‌طور رسمی مجاز به مذاکره نیستند، از مذاکره با کشورهای خارجی که با آمریکا اختلاف دارند، منع می‌کند.

کریس مورفی، سناتور سرشناس دموکرات آمریکایی، روز سه‌شنبه خبر دیدار خود با محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ را تایید کرد.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، ۱۹ اردیبهشت امسال نیز با اشاره به آمادگی‌اش برای مذاکره با ایران گفته بود جان کری با مقام‌های جمهوری اسلامی «تماس‌های زیادی دارد و به آنها گفته که تماس نگیرند».

جان کری، وزیر خارجه سابق آمریکا، با رد اتهام‌ها علیه خود گفته بود که پس از پایان تصدی‌اش بر وزارت خارجه آمریکا هیچ تماسی با مقام‌های ایران «درباره هیچ موضوعی» نداشته است.

سال گذشته آقای کری ابتدا گفته بود از زمان خروج از وزارت خارجه آمریکا چند بار با محمد جواد ظریف در حاشیه همایش‌های جهانی دیدارهایی داشته، اما در پی آن‌که جمهوری‌خواهان احتمال نقض قانون «لوگان» از سوی جان کری را مطرح کردند، وی ارتباط خود با آقای ظریف را انکار کرد.

بیشتر در این باره: تاریخچه مذاکره‌ها و معامله‌های ایران و آمریکا؛ بازگشت کیک کلیدی؟

پیش از کریس مورفی، رند پال، سناتور جمهوری‌خواه، نیز با محمد جواد ظریف دیدار کرده بود.

نشریه آمریکایی «نیویورکر» روز جمعه ۱۱ مرداد به نقل از منابع دیپلماتیک مدعی شد که سناتور رند پال دو هفته پیشتر در جریان دیدارش با محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، در نیویورک از او برای دیدار و گفت‌وگوی مستقیم با دونالد ترامپ در کاخ سفید دعوت کرده است.

بر اساس این گزارش، دو هفته پس از این دیدار و پاسخ منفی محمدجواد ظریف به این دعوت، وزارت خزانه‌داری آمریکا وی را روز چهارشنبه ۹ مرداد در فهرست تحریم‌های خود قرار داد.