سنای آمریکا کمک ۹۵ میلیارد دلاری به اوکراین، اسرائیل و تایوان را تصویب کرد

مجلس سنای آمریکا روز سه‌شنبه ۲۴ بهمن پس از ماه‌ها چانه‌زنی به‌دليل اختلاف بين جمهوریخواهان بر سر نقش آمریکا در عرصه جهانی، بالاخره بسته کمک‌های ۹۵.۳ میلیارد دلاری به اوکراین، اسرائیل و تایوان را تصویب کرد.

گروه کوچکی از سناتورهای جمهوریخواه با اصرار بر ضرورت تمرکز روی نیازهای داخلی آمریکا به جای کمک به خارج، با کمک ۶۰ میلیارد دلاری به اوکراین مخالفت کرده و رای‌گیری را ساعت‌ها به تاخیر انداختند. ولی در نهایت این لایحه با ۷۰ رای موافق در برابر ۲۹ رای مخالف به تصویب رسید. ۲۰ سناتور جمهوریخواه و اکثر سناتورهای دمکرات به آن رای مثبت دادند.

چاک شومر، رئیس دمکرات مجلس سنا، که برای تصویب این لايحه با سناتور میچ مک کانل، رئیس فراکسیون جمهوریخواهان در سنا، همکاری نزدیکی داشت، گفت: «مجلس سنا با تصویب این لایحه تصریح کرد که رهبری آمریکا در جهان، متزلزل نخواهد شد و شکست نخواهد خورد.»

بیشتر در این باره: جزئیات «لایحهٔ مرزی» آمریکا چیست و چرا جنجالی شده است؟

تصویب این لایحه برای اوکراین که در جنگ با روسیه با کمبود شدیدی روبرو است خبر بسیار خوبی است.

ولی آینده این لایحه در مجلس نمایندگان نامعلوم است چون نمایندگان تندرو حزب جمهوریخواه که همچون دونالد ترامپ منتقد کمک به اوکراین هستند ممکن است از تصویب آن جلوگیری کنند.

مایک جانسون، رئیس جمهوریخواه مجلس نمایندگان آمریکا، غروب دوشنبه گفت حتی اگر این لایحه رای بیاورد ممکن است تصویب آن در این مجلس هفته‌ها و ماه‌ها طول بکشد.

با این همه تصویب این لایحه برای رهبران هر دو حزب در مجلس سنا پیروزی مهمی تلقی می‌شود. چاک شومر بر حمایت قابل توجه نمایندگان هر دو حزب از این لایحه تاکید کرد و گفت اگر رئیس مجلس نمایندگان آن را به رای بگذارد در آن مجلس نیز از حمایت قابل توجهی برخوردار خواهد شد.

برای میچ مک کانل، رئیس فراکسیون جمهوریخواهان در مجلس سنا، نیز حمایت از اوکراین یکی از اولویت‌های مهم بوده و در برابر مخالفت تعداد قابل توجهی از سناتورهای جمهوریخواه بر موضع خود ایستاد.

او پس از تصویب این لایحه گفت: «تاریخ تکلیف همه تصمیم‌ها را روشن خواهد کرد. و از منظر ارزش رهبری و قدرت آمریکا در عرصه جهانی تاریخ به یاد خواهد سپرد که مجلس سنا تردید نکرد.»

بیشتر در این باره: اتحادیه اروپا بسته کمک ۵۴ میلیارد دلاری به اوکراین را تصویب کرد

بخش اعظم کمک ۶۰ میلیارد دلاری به اوکراین برای خرید تسلیحات آمریکایی از جمله مهمات، گلوله توپ و سامانه‌های دفاع ضد هوایی که اوکراین به شدت به آن‌ها نیاز دارد هزینه خواهد شد. هشت میلیارد دلار آن نیز به کمک مالی به دولت اوکراین و سایر کمک‌ها به این کشور اختصاص می یابد.

۱۴ میلیارد دلار از این بسته به کمک نظامی به اسرائیل برای جنگ با حماس، هشت میلیارد دلار برای کمک به تایوان و سایر متحدان آمریکا برای مقابله با چین در منطقه اقیانوس آرام و هند و ۹.۲ میلیارد دلار نیز به کمک‌های بشردوستانه برای نوار غزه اختصاص دارد.

چند سناتور دمکرات ترقی‌خواه و برنی سندرز، سناتور مستقل ورمونت، که با ارسال سلاح‌های تهاجمی به اسرائیل مخالفند به این لایحه رای منفی دادند.

این لایحه پس از پنج ماه رایزنی‌های وقت‌گیر و تلاش بخشی از سناتورهای جمهوریخواه برای مشروط کردن آن به اختصاص بودجه بیشتر به حفاظت از مرزهای جنوبی آمریکا به تصویب رسید. این گروه از جمهوریخواهان معتقدند که تقویت مرزبانی و کاهش ورود مهاجران به آمریکا به اندازه کمک‌های واشینگتن به متحدانش اهمیت دارد.

اما پیش‌نویس لایحه‌ای در مورد تقویت مرزبانی که به طور مشترک از سوی هر دو حزب ارائه شده بود به‌دلیل مخالفت جمهوریخواهانی که آن را ناکافی می‌دانستند از دستور کار مجلس سنا خارج شد.

بیشتر در این باره: جو بایدن: کنگره بازی را متوقف کند؛ زمان برای کمک به اوکراین در حال از دست رفتن است

پس از این رویداد رهبران دو فراکسیون تصمیم گرفتند موضوع مرزبانی و مهاجرت را از بسته کمک‌های خارجی جدا کنند که از ابتدا نظر دمکرات‌ها بود.

هر چند لایحه کمک‌های خارجی که رقم آن در مقایسه با طرح پیشنهادی دولت کاهش یافته است با حمایت بیش از ۲۰ سناتور جمهوریخواه به تصویب رسید ولی حدود ۲۰ نفر از آن‌ها به آن رای مخالف دادند.

این نشان می‌دهد که اختلاف در میان نمایندگان حزب جمهوریخواه در کنگره آمریکا در مقایسه با گذشته تشدید شده است. دونالد ترامپ، نامزد پیشتاز این حزب برای انتخابات ریاست‌جمهوری نیز مخالفت خود با این لایحه را اعلام کرده بود.

تعداد اندکی از سناتورهای جمهوریخواه حامی آقای ترامپ حتی خواهان برکناری میچ مک کانل، رهبر فراکسیون این حزب در مجلس سنا، شدند.

بر اساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس/ش.ر/ک.ر