ترامپ می‌گوید برای آزادی کشیش آمریکایی به ترکیه امتیازی نمی‌دهد

ترامپ و اردوغان در جریان نشست ژوئیه ۲۰۱۸ اعضای «ناتو»

رئیس‌جمهوری ایالات متحده در مصاحبه‌ای با خبرگزاری رویترز گفته است برای این‌که ترکیه در نهایت کشیش بازداشت‌شده آمریکایی را آزاد کند، امتیازی به آنکارا نخواهد داد.

دونالد ترامپ روز دوشنبه ۲۹ مرداد به رویترز گفته وقتی به آزادی یک شهروند ترک در اسرائیل کمک کرد، فکر می‌کرد با رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، به توافقی دست پیدا کرده‌ و او نیز به آزادی کشیش اندرو برانسون کمک خواهد کرد.

دونالد ترامپ می‌گوید: «فکر می‌کنم کاری که ترکیه انجام می‌دهد، عمل بسیار ناراحت‌کننده‌ای است. فکر می‌کنم این یک اشتباه وحشتناک است. هیچ امتیازی اعطاء نخواهد شد».

کشیش برانسون، که اهل کارولینای شمالی است از دو دهه پیش در ترکیه زندگی می‌کند. او در پی کودتای نافرجام تیر ماه ۱۳۹۵ به اتهام «جاسوسی» و «تروریسم»، ارتباط باشبکه فتح الله گولن، روحانی مخالف اردوغان که مقیم آمریکا است، و نیز گروهای شورشی کـرد، بازداشت شد. کشیش آمریکایی این اتهامات را رد کرده است.

واشینگتن محاکمه کشیش برانسون را ناعادلانه توصیف کرده و وزیران دادگستری و کشور ترکیه را به خاطر نقششان در بازداشت آقای برانسون تحریم کرده است. ایالات متحده تعرفه وارداتی برای فولاد و آلومینیوم از ترکیه را نیز دو برابر کرده است.

آنکارا در واکنش به این اقدام تعرفه‌های وارداتی برای برخی کالاهای آمریکایی از جمله نوشیدنی‌های الکلی٬ خودرو و سیگار را دو برابر کرده است.

دونالد ترامپ به رویترز گفته است او به آزادی ابرو ازکان، شهروند ترکیه‌ای از زندان اسرائیل کمک کرده‌است: «من آن فرد را بیرون آوردم. انتظار داشتم که اجازه داده شود این شخص فوق‌العاده و بی‌گناه، یک مسیحی عالی و یک پدر بسیار خوب (اندرو برانسون)، از ترکیه خارج شود».

رسانه‌های اسرائیل اوایل مرداد ماه به نقل از «یک مقام رسمی» آن کشور، «تایید» کرده بودند که رئیس‌جمهوری آمریکا در تماس تلفنی با نخست وزیر اسرائیل، از او خواست زن ترکیه‌ای زندانی در اسرائیل را آزاد کند، تا ترکیه نیز کشیش آمریکایی را آزاد کند.

خانم اوزکان ۲۴ تیر، یعنی یک روز پس از تماس تلفنی ترامپ با بنیامین نتانیاهو، از بازداشتگاه به دادگاه نظامی اسرائیل انتقال یافت و روز ۲۵ تیر نیز به کشورش برگردانده شد.

ابرو اوزکان، ۲۷ ساله، پس از سفر به اسرائیل، روزی که می‌خواست به ترکیه بازگردد، در فرودگاه تل‌آویو دستگیر و با اتهام تلاش برای «پولشویی برای حماس» روبه‌رو شد.

آنکارا توافق برای آزادی یکی در برابر دیگری را رد کرده‌است.

ترامپ به رویترز گفته «من ترکیه را دوست دارم. من مردم ترکیه را خیلی دوست دارم. من تا حالا، همان‌طور که شما می‌دانید، با رئیس‌جمهوری (ترکیه) روابط خیلی خوبی داشتم.» و سپس افزوده «ولی این نمی‌تواند خیابان یک‌طرفه باشد. ایالات متحده دیگر خیابان یک‌طرفه (با دیگران) ندارد».

آنکارا هنوز به گفته‌های تازه رئیس‌جمهوری آمریکا واکنش نشان نداده است.

رویترز، رادیو فردا|ت.ت|خ.ک