انتقاد از مهدی چمران برای «عادی جلوه دادن» فروش آثار موزه‌ها

در موزهٔ «امام علی» بیش از ۳ هزار اثری هنری نگهداری می‌شود

به‌دنبال اظهارات رئیس‌ شورای شهر تهران مبنی بر «جنجال بی‌دلیل» دربارهٔ فروش ۳۰ تابلو ارزشمند «موزهٔ امام علی» در دبی، روزنامه سازندگی از آنچه «دفاعِ با خرسندی و غرورِ» مهدی چمران از این اقدام نامید، انتقاد کرد.

اواخر شهریورماه گزارش‌هایی منتشرشد مبنی بر اینکه ۳۰ تابلو ارزشمند هنرمندان ایرانی از «موزهٔ امام علی»، زیر نظر شهرداری تهران، به صورت پنهانی به دبی برده شده‌ است.

بر اساس اطلاعات سایت نمایشگاه هنر معاصر دبی، ۱۴ تابلو در این شهر به فروش رفته و از ۱۶ اثر دیگر اطلاعاتی در دست نیست.

چند روز بعد یک مقام شهرداری تهران فروش این تابلوها را تأیید کرد، اما ارزش آن‌ها را پایین‌تر از میزانی دانست که اعلام شده است.

بیشتر در این باره: یک مقام شهرداری تهران فروش تابلوهای موزه را تأیید کرد

در همین حال اول مهر سال جاری خورشیدی، رئیس شورای شهر تهران در این زمینه گفت: «در این خصوص بی‌دلیل جنجال شده است. ما از رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران دعوت کرده‌ایم تا در صحن شورا حاضر شود و گزارشی در خصوص این تابلوها ارائه دهد.»

مهدی چمران خرید و فروش تابلوها در موزه‌های دنیا را یک «امر مرسوم» دانست و افزود: «این کار طبق قراردادها در همه جای دنیا انجام می‌شود.»

روزنامه سازندگی در واکنش، در مطلبی با عنوان «پنهان‌کاری مؤمنانه» که در شماره روز دوشنبه، دوم شهریور منتشر کرده، «دفاعیات» چمران برای عادی جلوه دادن فروش آثار هنری موزه‌ها در جهان را «عجیب» دانسته و افزوده که اظهارات او «از سوی مردم باور نمی‌شود».

این روزنامه در مورد دلیل این ناباوری اضافه کرده است:‌ «چون نه می‌توان موزه‌ امام علی را به‌ عنوان یکی از زیرمجموعه‌های سازمان فرهنگی و هنری شهرداری خصوصی جا زد و نه رئیس شورای شهر می‌تواند مثالی در جهان معرفی کند که چوب حراج به تن موزه‌ای زده باشند، چه رسد به اینکه با خرسندی و غرور از این اقدام دفاع کنند.»

گزارش کارشناسی آثار موجود در موزه‌ٔ امام علی که در تاریخ خرداد ۱۴۰۰ انجام شده و به روزنامه‌ سازندگی رسیده، نشان می‌دهد این موزه بیش از سه هزار اثر را در خود جای داده که بیش از ۲۵۰۰ اثر حجم، نقاشی، خوشنویسی، تصویرسازی، نگارگری، کاریکاتور و نقاشی قهوه‌خانه‌ای و تعدادی هم فرش، صنایع‌دستی و اشیای عتیقه در گنجینه‌ موزه وجود دارد.

سازندگی در عین حال سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران را به «فرافکنی» در این زمینه متهم کرده و نوشته این که این سازمان مدعی شده آثار فروخته‌شده، آثار «کم‌ارزشی» بودند، نادرست است.

مطلب روز دوشنبهٔ روزنامه سازندگی، یک روز پس از انتشار، از وب‌سایت این روزنامه حذف شده است.

بر اساس نظر کارشناسانِ گزارشی که در اختیار سازندگی قرار گرفته، «تنها ۹۵۶ اثر این موزه درجه‌ یک هستند و ۵۸۵ اثر درجه‌ دو» و بقیه‌ آثار در رده‌ٔ پایین‌تری قرار گرفته و می‌توانند در فهرست آثاری باشند که مسئولان شهرداری می‌گویند «کیفیت لازم را نداشته‌اند.»

اما این کارشناسان افزوده‌اند که فهرست آثار خارج‌ شده از موزه «نمی‌تواند در گروه آثار درجه دوم و پایین‌تر قرار گیرد و بی‌شک نام‌ها و آثار خارج ‌شده از موزه کارهای درجه یک هستند.»

بیشتر در این باره: ۳۰ تابلوی ارزشمند «موزهٔ امام علی» پنهانی به دبی منتقل شده است

این روزنامه از وزیران میراث فرهنگی و صنایع دستی و فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز خواسته با توجه به فروش این آثار که جزو «میراث فرهنگی» ایران هستند، به این پرونده توجه کنند.

ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران، از فروش قطعی ۱۴ اثر فروخته‌شده «موزهٔ امام علی» در دبی خبر داده و گفته:‌ «امیدی به بازگشت کارها نیست و باید با افرادی که مسبب این اتفاق بوده‌اند، برخورد شود.»

بر اساس گزارش سازندگی، در میان ۱۴ اثر فروخته شده‌ «موزهٔ‌ امام علی»، «تنها دو کار- آن هم حدودی- به قیمت واقعی» فروخته شده‌اند و این موضوع شائبه‌ فروش صوری کارها را در ذهن برخی منتقدان پررنگ کرده است.

این روزنامه خواستار «تحقیق و تفحص به بهترین شکل» دربارهٔ این اتفاق شده و هشدار داده که «جدی نگرفتن موضوع می‌تواند بقیهٔ گنجینه این موزه و سایر موزه‌ها را هم به خطر بیندازد.»

با استفاده از گزارش‌های روزنامه سازندگی، خبرآنلاین و رادیو فردا؛ ب.ب/پ.پ