اسرائیل و حزب‌الله؛ بایدن: برای پرهیز از گسترش جنگ هر کاری بتوانیم می‌کنیم

همزمان با تشدید تنش‌ها بین اسرائیل و گروه حزب‌الله لبنان، شماری از مقام‌های کشورهای مختلف از وقوع جنگ تمام‌عیار در منطقه ابراز نگرانی کرده‌اند و رئیس جمهور آمریکا نیز بر ادامه تلاش‌هایش برای جلوگیری از گسترش جنگ تاکید کرد.

جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، شامگاه یکشنبه اول مهر تاکید کرد که واشینگتن هر کاری بتواند برای جلوگیری از گسترش جنگ انجام خواهد داد.

آقای بایدن در محوطه کاخ سفید به خبرنگاران گفت: «هر کاری از دستمان بر می‌آید برای جلوگیری از شعله‌ور شدن جنگ گسترده‌تر انجام می‌دهیم».

او با تاکید بر اینکه نگران افزایش تنش‌های منطقه‌ای است گفت واشینگتن همچنان به شدت در تلاش است.

دولت آمریکا در ماه‌های اخیر ضمن تاکید بر تعهد خود به امنیت اسرائیل، بارها بر ضرورت راه حل دیپلماتیک تاکید کرده و گفته است بر جلوگیری از گسترش درگیری‌ها در خاورمیانه متمرکز است.

روز یکشنبه همچنین دیوید لمی، وزیر خارجه بریتانیا، و جان کربی، سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید، از تشدید تنش‌ها در خاورمیانه ابراز نگرانی کردند.

بیشتر در این باره: هشدار آمریکا و بریتانیا درباره وقوع جنگ در پی تشدید درگیری اسرائیل و حزب‌الله

همچنین آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، با بیان اینکه نگران است «لبنان به غزه دیگر تبدیل شود» روز یکشنبه به شبکه سی‌ان‌ان گفت: «این جنگی است که باید متوقف شود».

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، با بیان اینکه این اتحادیه به شدت نگران تشدید خشونت‌ها و خواستار آتش‌بس فوری است، گفت: «باید [از را‌های مختلف] از جمله تجدید تلاش‌های شدید در میانجی‌گری دیپلماتیک، از وقوع یک جنگ تمام‌عیار جلوگیری کرد».

همچنین بدر عبدالعاطی، وزیر خارجه مصر که کشورش از میانجیگران طرف‌های جنگ غزه است، با بیان اینکه «نگرانی زیادی» درباره تبدیل شدن تنش‌ها به جنگ تمام‌عیار وجود دارد، به خبرگزاری فرانسه گفت این تنش‌ها به مذاکرات آتش‌بس غزه لطمه می‌زند.

«سخت‌ترین هفته حزب‌الله»

درگیری‌ها بین اسرائیل و حزب‌الله لبنان در روزهای اخیر به شدت افزایش یافته و روز یکشنبه نیز از هر دو سو ادامه پیدا کرد.

مقام‌های ارشد نظامی اسرائیل، از جمله فرمانده ارتش و رئیس ستاد ارتش این کشور، روز یکشنبه با اشاره به «ضربات سخت» که به حزب‌الله وارد شد، تاکید کردند که عملیات علیه این گروه ادامه می‌یابد.

یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، هم شامگاه یکشنبه گفت: «هفته گذشته سخت‌ترین هفته در تاریخ حزب‌الله بود، به ویژه آخرین روز آن».

جمعه گذشته در حمله هوایی اسرائیل به حومه جنوبی بیروت (ضاحیه) ابراهیم عقیل، فرمانده ارشد حزب‌الله، به همراه ۱۵ تن دیگر از اعضای ارشد این گروه و «یگان رضوان» کشته شدند، پس از آن در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه انفجار پیجرها و وسایل ارتباطی متعلق به حزب‌الله ۳۹ کشته و بیش از سه هزار زخمی برجای گذاشت، و روز شنبه نیز اسرائیل از «حملات هوایی گسترده» به جنوب لبنان و از بین بردن شمار زیادی از موشک‌اندازهای حزب‌الله خبر داد.

بیشتر در این باره: پاسخ اسرائیل به حمله راکتی گسترده حزب‌الله به بندر حیفا و شهرک‌های اطراف آن

گروه حزب‌الله لبنان نیز در روزهای اخیر حملات راکتی و موشکی خود به شمال اسرائیل را به شدت افزایش داده و به گفته مقام‌های اسرائیل، روز یکشنبه حدود ۱۵۰ راکت به سمت این مناطق شلیک کرد.

اسرائیل در هفته‌های اخیر از مرحله جدید جنگ سخن گفته و انتقال مرکز ثقل جنگ به مرزهای شمالی خود سخن گفته است.

در همین حال نعیم قاسم، معاون رهبر حزب‌الله، نیز به «مرحله جدید» جنگ اشاره کرد.

معاون گروه مورد حمایت جمهوری اسلامی روز یکشنبه در مراسم تشییع جنازه ابراهیم عقیل گفت که این گروه وارد «مرحله جدیدی» از جنگ با اسرائیل شده و این مرحله «نبرد حساب باز» است.

روز یکشنبه همچنین گروه موسوم به «مقاومت اسلامی عراق»، گروه شبه‌نظامی مورد حمایت جمهوری اسلامی، از شلیک یک پهپاد به سمت اسرائیل خبر داد اما ارتش اسرائیل اعلام کرد پهپاد پرتاب‌شده از عراق را که از خاک سوریه وارد این کشور شد رهگیری کرده است.

بحران کنونی در منطقه در پی حمله گروه افراطی حماس به جنوب اسرائیل که حدود ۱۲۰۰ کشته و ۲۵۰ گروگان در بر داشت آغاز شد.

اسرائیل در واکنش به حمله این گروه، عملیاتی را در سراسر نوار غزه آغاز کرد که به گفته مقام‌های زیر نظر حماس، تاکنون بیش از ۴۱ هزار کشته برجای گذاشته است.