قاسمی با اشاره به اظهارات واعظی: استعفای ظریف پذیرفته نشده است

محمد جواد ظریف به همراه حسن روحانی (عکس از آرشیو)

یک روز پس از اعلام استعفای محمد جواد ظریف، سخنگوی وزارت خارجه ایران متن منتشر شده درباره این استعفا را «دستکاری شده و ناقص» خواند و همچنین گفت که حسن روحانی این استعفا را نپذیرفته است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا بهرام قاسمی روز سه‌شنبه هفتم دیماه با اشاره به اعلام دفتر رئیس جمهور، تأکید کرد که استعفای وزیر خارجه از سوی رئیس‌جمهور ایران پذیرفته نشده است.

با این حال این سخنان حاکی از آن نیست که استعفای آقای ظریف رد و به طور کامل منتفی شده است.

حسن روحانی تا کنون خود مستقیماً و به‌روشنی هنوز به استعفا واکنش نداشته و تنها در یک سخنرانی گفته است: «امروز خط مقدم ما در برابر آمریکا، وزارت خارجه، بانک مرکزی و وزارت نفت است. من از دکتر ظریف، آقایان همتی و زنگنه به‌ خاطر ایستادگی‌شان تشکر می‌کنم».

بیشتر در این باره: واعظی: از نظر روحانی، جمهوری اسلامی تنها یک وزیر امور خارجه دارد

در این زمینه محمود واعظی، رئیس دفتر حسن روحانی هم در حساب اینستاگرامی خود با اشاره به همین سخنان رئیس‌جمهور ایران نوشته بود از نظر حسن روحانی، جمهوری اسلامی ایران «تنها یک سیاست خارجی و یک وزیر امور خارجه دارد.»

سخنگوی وزارت خارجه ایران همچنین متن منتشر شده درباره استعفا نامه آقای ظریف خطاب را تکذیب کرد و گفت که این متن «دستکاری شده و ناقص» است.

وی درعین حال اعلام نکرد که چه بخش‌هایی از این متن «دستکاری» شده است.

براساس متن منتشر شده در برخی از وب‌سایت‌های اصول‌گرا از جمله «راه دانا»، آقای ظریف دلیل استعفای خود را « پخش عکس‌های» ملاقات رئیس جمهور سوریه با رئیس جمهور ایران اعلام کرده است.

بنا بر این گزارش، آقای ظریف در این متن خطاب به حسن روحانی نوشته است: «اگر.. ذره‌ای برای اعتبار وزیر امور خارجه در صحنه بین‌المللی ارزش قائل بودید، پس از ورود آقای بشار اسد (به فرض عدم اطلاع قبلی شما) به دفترتان دستور می‌دادیدکه بنده را بدون اعلام دلیل، احضار کنند و سپس از ملاقات عکس و فیلم تهیه می‌کردید. فاصله دفتر من تا کاخ ریاست جمهوری پنج دقیقه است جناب رئیس جمهور».

بیشتر در این باره: استعفای ظریف و کابوس‌ شیخ دیپلمات

شامگاه دوشنبه نیز وب سایت انتخاب نوشته بود که آقای ظریف در پاسخ به پرسش این وب سایت گفته است: «بعد از عکس های ملاقات‌های امروز دیگر جواد ظریف به عنوان وزیر خارجه در جهان اعتباری ندارد.»

نه محمدجواد ظریف و نه دیگر مقام‌های وزارت امور خارجه ایران در عکس‌های منتشر شده از دیدار بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، با علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، و حسن روحانی در روز دوشنبه حضور نداشتند.

در این دیدارها قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، حضور داشته است. آقای سلیمانی در دیدار بشار اسد با حسن روحانی در سمت رئیس جمهور سوریه نشسته بود.

در همین حال علی مطهری، نایب رئیس مجلس، دلیل اصلی استعفای وزیر خارجه را «دخالت نهادهای غیرمسئول، در سیاست خارجی» دانست و گفت که رئیس جمهور از ابتدا نباید اجازه می‌داد، «نیروهای نظامی و غیره» در سیاست خارجی دخالت کنند.

وی اضافه کرد: «رئیس جمهور باید مانع از فشارها به دستگاه سیاست خارجی کشور شود اما آقای روحانی از ابتدای دولت دوازدهم در همه جا عقب‌نشینی کرده است».

بیشتر در این باره: از «انقلابی ژولیده» تا «دشمن قابل احترام»

​برخی کانال‌های تلگرامی دلیل استعفای آقای ظریف را یک اقدام سیاسی برای خبرسازی و تصویب لوایح مرتبط با گروه ویژه اقدام مالی دانسته و نوشته اند که این استعفا با هماهنگی حسن روحانی انجام شده است.

با این حال مرتضی سرمدی، قائم مقام وزیر خارجه، در نشست شورای مرکزی فراکسیون امید مجلس «برخی شائبه‌ها» درباره این استعفا را رد و تاکید کرد که استعفای ظریف با هماهنگی رئیس جمهور نبوده است.

با این حال سخنگوی وزارت خارجه ایران وی « هر گونه تفسیر و تحلیل علل این استعفا» به جز آنچه که آقای ظریف در صفحه اینستاگرام خود را نوشته را «نادرست و عاری از هر گونه حقیقت » دانست.

بیشتر در این باره: ظریف: امیدوارم استعفا تلنگری برای بازگشت وزارت خارجه به جایگاه قانونی‌اش باشد

در نخستین اظهار نظر پس از استعفای ناگهانی، محمدجواد ظریف صبح سه‌شنبه، نیز ابراز امیدواری کرد که این اقدامش «تلنگری» باشد که وزارت خارجه را به «جایگاه قانونی‌اش» بازگرداند.

حدود ۱۶۰ نماینده مجلس درنامه ای خواستار مخالفت رئیس‌ جمهور با استعفای آقای ظریف شده‌اند.

استعفای آقای ظریف با انتقاد شدید اصول‌گرایان در جمهوری اسلامی مواجه شده و ازجمله حسین نقوی حسینی، سخنگوی فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی با بیان این که «این فراکسیون موافق با استعفای وزیر امور خارجه نیست»، گفت: «این که هر وقت مصائب و مشکلات متوجه ما شد از میدان فرار کنیم و فقط خود را نجات دهیم، درست نیست».

برخی از فعالان رسانه‌ای اصول‌گرا نیز در توئیتر خواستار محاکمه آقای ظریف به دلیل تحت الشعاع گرفتن دیدار رئیس جمهور سوریه با رهبر جمهوری اسلامی به دلیل اعلام خبر استعفای او شده‌اند.

​این سفر برای نزدیکان رهبر جمهوری اسلامی اهمیت زیادی داشته و رسانه‌های نزدیک به سپاه پاسداران از آن به عنوان «پیروزی جبهه مقاومت» نام برده‌اند.

آیت الله خامنه‌ای نیز خطاب به بشار اسد گفته بود که او «به قهرمان جهان عرب تبدیل» شده و «مقاومت در منطقه به‌وسیله » او، « قدرت و آبروی بیشتری یافت».

مقامات جمهوری اسلامی از بشار اسد و گروه‌های مسلح فلسطینی و لبنانی با عنوان «جبهه مقاومت در برابر اسرائیل» نام می‌برند.

با استفاده از خبرگزاری‌های ایرنا، ایسنا، فارس، وب‌سایت راه دانا، شبکه‌های اجتماعی و رادیوفردا/ ا. م/خ