زلنسکی برای ارائه «طرح پیروزی» علیه روسیه به دیدار بایدن می‌رود

دیدار زلنسکی و بایدن در دسامبر ۲۰۲۳ میلادی در کاخ سفید

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، هفتهٔ آینده به واشینگتن می‌رود تا با ارائه «طرح پیروزی»، به همتای آمریکایی خود، جو بایدن را به صدور مجوز استفاده از سلاح‌های دوربُرد غربی در عمق خاک روسیه مجاب کند.

اوکراین در ماه‌های اخیر خواسته خود مبنی بر دریافت مجوز برای استفاده از تسلیحات دوربرد غربی برای زدن اهدافی در داخل خاک روسیه را بارها تکرار کرده است.

ایالات متحده برای اجتناب از تشدید تنش‌ها تاکنون با اعطای چنین مجوزی موافق نبوده، اما در روزهای اخیر گمانه‌هایی درباره احتمال تغییر این سیاست مطرح شده بود.

با این حال جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، این گمانه‌ها را رد کرد و اندکی پیش از دیدار رهبران آمریکا و بریتانیا گفت واشینگتن برنامه‌ای برای تغییر این سیاست ندارد.

پس از رد این گمانه‌ها، حالا رسانه‌ها نوشته‌اند که زلنسکی از بایدن خواسته به اوکراین اجازه دهد تا با سلاح‌های دوربرد آمریکایی، حملاتی را به روسیه انجام دهد و به‌این وسیله با «تقویت اوکراین» قبل از ترک مقام ریاست‌ جمهوری، «جایگاهی در تاریخ» به دست آورد.

بیشتر در این باره: آمریکا می‌گوید طرح اوکراین برای وادار ساختن روسیه به پایان جنگ «قابل اجرا» است

زلنسکی در سخنانی قبل از سفر مهم هفته آیندهٔ خود به واشینگتن، در گفتگو با نشریهٔ آبزرور، گفت که «طرح پیروزی» را برای پایان دادن به جنگ به بایدن ارائه خواهد کرد.

به گفته او، لازمه تحقق این طرح انجام حملات عمقی با موشک‌های غربی در داخل روسیه است که لندن و واشینگتن تاکنون از صدور مجوز استفادهٔ آن علیه روسیه خودداری کرده‌اند.

بریتانیا به تازگی اعلام کرده که مایل است به اوکراین اجازه استفاده از موشک‌های کروز «توفان سایه» ساخت خود را بدهد، اما کاخ سفید همچنان به این موضوع بدبین است.

کی‌یر استارمر، نخست وزیر بریتانیا نیز در دیدار و گفتگوهای خصوصی هفته گذشتهٔ خود با بایدن در واشینگتن، نتوانست این مشکل را حل کند.

زلنسکی هم تأیید کرد که با وجود ماه‌ها لابی‌گری در سطح بالا، هیچ چراغ سبزی به این موضوع نشان داده نشده و گفت: «نه آمریکا و نه بریتانیا به ما اجازه نداده‌اند از این سلاح در خاک روسیه، علیه هیچ هدفی و در هر فاصله‌ای استفاده کنیم.»

او با انتقاد از ارائه تعداد ناکافی موشک‌های کروز «توفان سایه» به کی‌یف، افزود که «بی‌میلی شرکای بین‌المللی را می‌توان با ترس از تشدید تنش با مسکو توضیح داد، تحلیلی که کی‌یف با آن موافق نیست.»

زلنسکی گفت: «بایدن می‌تواند اوکراین را تقویت کند و تصمیم‌های مهمی برای قوی‌تر شدن اوکراین بگیرد و تا زمانی که رئیس‌جمهور آمریکا است از استقلال خود محافظت کند. من فکر می‌کنم این یک مأموریت تاریخی است.»

او علاوه بر دیدار با کامالا هریس، نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا گفت که به احتمال زیاد پنجشنبه یا جمعه با دونالد ترامپ نیز دیدار خواهد کرد.

بیشتر در این باره: زلنسکی بار دیگر خواستار کمک تسلیحاتی غرب و مجوز حمله به عمق خاک روسیه شد

زلنسکی قرار است سفری شش روزه به آمریکا داشته باشد و در مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک هم سخنرانی کند.

او در طول سفر خود با نمایندگان کنگره دیدار می‌کند و در مورد طرح پیروزی خود با خانم هریس نیز صحبت خواهد داشت.

بایدن پنجشنبه گذشته در توییتی، زلنسکی را «دوست من» توصیف کرد و نوشت: «در طول سفر او، من بر تعهد آمریکا به حمایت از اوکراین در حالی که از آزادی و استقلال خود دفاع می‌کند، تاکید می‌کنم.»

هفته گذشته ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه گفت حملات موشکی به روسیه با تسلیحات آمریکایی به منزله ٔپیوستن ناتو به جنگ خواهد بود و عواقب شدیدی خواهد داشت.

مقامات اوکراینی اظهارات او را نمونه جدیدی از «بلوف‌های بی‌معنی» پوتین دانسته و بی‌اهمیت توصیف کرده‌اند.

با استفاده از گزارش‌های گاردین و رادیوفردا/ ب. ب./ ف. دو.