لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۴

استقبال آمریکا از برنامه هسته ای ترکیه


ساموئل بودمن، وزير انرژی آمريکا، از حلمی گولر همتای ترکش برای سفر به واشینگتن دعوت کرده است.
ساموئل بودمن، وزير انرژی آمريکا، از حلمی گولر همتای ترکش برای سفر به واشینگتن دعوت کرده است.

دولت آمريکا از برنامه هسته ای ترکيه با هدف توليد برق استقبال کرده و در پيامی رسمی خواستار پيوستن ترکيه به باشگاه هسته ای جهان شده است.


به گزارش آژانس خبر ترک، آمريکا در پيامی رسمی خواستار پيوستن کشور ترکيه به باشگاه هسته ای جهان شده است. وزارت انرژی ترکيه این گزارش را تائید کرده است.


ترکيه قصد دارد برنامه هسته ای خود با هدف توليد برق را با کمک آمريکا و ساير هم پيمانانش گسترش دهد.


در اين رابطه ادوارد مک گينيز، کارشناس ارشد وزارت انرژی آمريکا، در آنکارا با حلمی گولر، وزير انرژی ترکيه، ملاقات کرده و حمايت کامل آمريکا را از فعاليت های هسته ای ترکيه ابراز داشته است.


ادوارد مک گينيز همچنين حامل دعوت نامه رسمی ساموئل بودمن، وزير انرژی آمريکا، برای ديدار مجدد حلمی گولر همتای ترکش از واشینگتن بوده است. اين در حالی است که تنها دو هفته از سفر حلمی گولر به آمريکا سپری شده است.


«بهره برداری از انرژی هسته ای بطور قطعی به حقيقت می پيوندد. زيرا اگر ما از همه منابع انرژی خود بهره برداری کنيم، باز هم به انرژی هسته ای نياز خواهيم داشت.
گولر وزیر انرژی ترکیه

آقای گولر در رابطه با فعاليت های هسته ای ترکيه گفت: «بهره برداری از انرژی هسته ای بطور قطعی به حقيقت می پيوندد. زيرا اگر ما از همه منابع انرژی خود بهره برداری کنيم، باز هم به انرژی هسته ای نياز خواهيم داشت. برای ما اين نه يک ترجيح، بلکه يک ضرورت است. اين مساله امنيت ملی است.»


به گفته کارشناسان انرژی ترکيه، وابستگی اين کشور به گاز طبيعی وارداتی، در حال افزايش است و آنکارا چاره ای جز دستيابی به انرژی های جايگزين ندارد.


فاروق دمير کارشناس ارشد انرژی ترکيه می گويد:« ترکيه در سال ۲۰۰۷، ۱۸۴ مليارد کيلو وات ساعت توليد برق داشته است. ۴۹ درصد اين ميزان برق را با گاز طبيعی توليد کرده است. اگر وابستگی گاز طبيعی و اهميت گاز در توليد برق را مورد توجه قرار دهيم، به ارزش بهای برق در زندگی خود توجه کنيم و برای اينکه توليد برق را به سيستمی قابل اعتماد منتقل سازيم، چارهای جز يافتن جايگزين برای انرژی گاز را نداريم.»


فاروق دمير به قطع صادرات گاز ايران به ترکيه اشاره کرد که به رغم وعده های مقامات ايرانی، هنوز از سر گرفته نشده است. به همين دليل از ديد اين کارشناس انرژی، ترکيه بايد از آمريکا و ساير هم پيمانان غربی خود برای تسريع در روند دستيابی به فن آوری هسته ای استفاده بعمل آورد.


روز جمعه گذشته اجلاس اتمی مهمی در سالن کنفرانس لطفی کردار استانبول برگزار شد.


در اين اجلاس محرمانه که علاوه بر وزيران امور خارجه و انرژی ترکيه، دهها تن از کارشناسان ارشد انرژی در کشورهای مختلف جهان، از جمله پيترليونس رييس کميسيون توسعه برنامه اتمی آمريکا و اکيرو اوماتو از آژانس بين المللی انرژی اتمی حضور داشتند، بر لزوم دستيابی ترکيه به انرژی هسته ای تاکيد بعمل آمد.


با اين حال هنوز گروه های موسوم به سبز، نهادهای مستقل مدنی و محافل حقوق بشر ترکيه بشدت با فعاليت های هسته ای در اين کشور مخالفند و دولت اردوغان را به يک ماجراجويی خطرناک متهم می کنند.


XS
SM
MD
LG