لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۳

 مشایی به «اتهام توهین به رهبری و تبلیغ علیه نظام» به دادگاه انقلاب احضار شد


اسفندیار رحیم مشایی
اسفندیار رحیم مشایی

گزارش ها حاکی است که اسفندیار رحیم مشایی، رییس دفتر رییس جمهور سابق ایران،از سوی دادگاه انقلاب به اتهام «توهین» به رهبری، «تصرف غیرقانونی در اموال دولتی، توهین به مسئولان نظام و نشر اکاذیب» احضار شده است.

وب سایت دولت بهار نزدیک به محمود احمدی نژاد متن این احضاریه را ۲۲ آبان منتشر کرده است.

در متن این احضاریه تصریح شده است، آقای مشایی پنج روز از تاریخ ابلاغ مهلت دارد خود را به شعبه بازپرسی معرفی کند.

رحیم مشایی از چهره نزدیک به محمود احمدی نژاد است و حضور وی در کنار رییس جمهوری سابق ایران حاشیه هایی به دنبال داشته است. انتصاب وی به عنوان معاون اول رییس جمهوری در تیرماه سال ۱۳۸۸ توسط محمود احمد نژاد واکنش های گسترده ای در پی داشت و در نهایت آقای محمود احمدی نژاد مجبور شد وی را کنار بگذارد.

در این احضاریه دادگاه انقلاب برای اسفندیار رحیم مشایی به اقدام مشخصی که منجر به توهین به رهبری و مسئولان نظام باشد اشاره ای نشده است، اما طی ماه های اخیر احضار و بازداشت حمید بقایی معاون اجرایی محمود احمدی نژاد، واکنش رییس جمهوری سابق و اسفندیار رحیم مشایی را در پی داشت.

دو روز پس از بازداشت حمید بقایی، محمود احمدی‌نژاددر نهم مردادماه در نامه‌ای بازداشت وی را «غیرقانونی» و «ظلم بزرگ» توصیف کرده و خواستار آزادی فوری او شده بود.

در مقابل، دادستانی تهران در واکنش نسبت به «هرگونه اظهار نظر غیر کارشناسانه و بدون اطلاع» درباره پرونده حمید بقایی هشدار داده بود.

سخنگوی قوه قضاییه نیز اظهارات آقای احمدی‌نژاد را «قابل تعقیب» دانسته بود.

در واکنش به این سخنان، اسفندیار رحیم مشایی گفته بود: «با دم شیر بازی می کنی با مردم طرفی. بیخود می‌کنی تو کی هستی که این کار را بکنی تمام اعتبار تو به یک برگه است.»

اسنفدیار رحیم مشایی همچنین در شب آزادی حمید بقایی در مردادماه سال جاری با اشاره به دوران زندان بقایی گفته بود: «باید معلوم شود چرا بقایی نزدیک به ۲۰ روز این فشار سنگین را تحمل کرد. حرف بسیار است و فرصت هم بسیار.»

اوایل آبان ماه سال جاری پس از احضار حمید بقایی و علی‌اکبر جوانفکر به دادگاه، محمود احمدی‌نژاد نحوه رسیدگی به پرونده آقای بقایی را نشانه «عمق وضعیت نابسامان در قوه قضاییه» خواند و مقامات این قوه را متهم کرد که «از قدرت قضایی به عنوان ابزاری در خدمت اهداف شخصی خود» استفاده می‌کنند.

حمید بقایی در خرداد سال ۱۳۹۴ به اتهام «اختلاس» بازداشت و بیش از ۲۰۰ روز در زندان به‌سر برد.

حمیدرضا بقایی همچنین در تیرماه امسال نیز برای بار دوم بازداشت شد. وی پس از ۱۸ روز با تامین وثیقه‌ ۲۰ میلیارد تومانی آزاد شد.

XS
SM
MD
LG