لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳ آبان ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۵

ترامپ: از پومپئو خواستم فعلا به کره شمالی نرود


دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، روز جمعه دوم شهریور از لغو سفر مایک پومپئو، وزیر خارجه این کشور به کره شمالی خبر داد.

این در حالی است که مایک پومپئو روز گذشته در جریان معرفی استیون بایگان، به عنوان نماینده ویژه آمریکا در امور کره شمالی، اعلام کرد که هفته آینده به پیونگ یانگ سفر خواهد کرد.

آقای ترامپ دلیل این تصمیم خود را عدم پیشرفت قابل توجه در مذاکرات با کره شمالی برای از بین بردن سلاح‌های اتمی در شبه جزیره کره عنوان کرده است.

دونالد ترامپ در حساب کاربری خود در توییتر نوشته است: از وزیر امور خارجه مایک پومپئو خواستم فعلا به کره شمالی سفر نکند، چرا که احساسم این است برای غیر اتمی شدن شبه جزیره کره هنوز پیشرفت کافی نکرده‌ایم.

این در حالی است که سارا سندرز، سخنگوی کاخ سفید گفته است، دونالد ترامپ و مایک پومپئو پیش از ظهر جمعه دیدار کردند.

رئیس جمهوری آمریکا همچنین در توییت دیگری از رویکرد چین در خصوص فرایند غیر اتمی شدن شبه جزیره کره انتقاد کرده است.

دونالد ترامپ نوشته است، به دلیل موضع سرسختانه آمریکا در خصوص تجارت با چین، به باور او چینی‌ها به فرایند غیر اتمی کردن شبه جزیره کره کمک نمی‌کنند، به رغم این که آنها بخشی از فرایند و تحریم‌های جاری سازمان ملل علیه کره شمالی هستند.

رئیس جمهوری آمریکا در توییت دیگری نوشته است: وزیر خارجه پومپئو مشتاق است تا در آینده نزدیک به کره شمالی برود، به احتمال زیاد پس از آنکه (مشکلات) روابط تجاری ما با چین حل شد.

روابط اقتصادی چین و آمریکا، در پی افزایش تعرفه‌های واردات چین و مقابله به مثل پکن، در حال حاضر با تنش‌هایی روبه‌رو شده‌است.

در ادامه آقای ترامپ اضافه کرده است: «با این حال مایلم گرم‌ترین درودها و احترام خود را برای رئیس کیم بفرستم. من مشتاق دیدار او به زودی هستم!»

دونالد ترامپ پس از دیدار با کیم جونگ‌اون، رهبر کره شمالی، در خرداد گذشته در سنگاپور، گفته بود کیم قول داده است به زودی یک سایت اصلی آزمایش موشک‌های بالیستیک برچیده خواهد شد.

دولت کره شمالی اواسط مرداد آمریکا را متهم کرده بود که با وجود اقداماتی که نشان‌دهنده «حسن نیت» پیونگ‌یانگ است هنوز در پی اعمال تحریم‌های بین المللی علیه آن کشور است. دستگاه رهبری کره شمالی گفته بود، اگر واشینگتن «روش‌های منسوخ» را ادامه دهد، در زمینه غیراتمی شدن پیشرفتی صورت نخواهد گرفت.

این در حالی است که مقام‌های ایالات متحده تاکید کرده‌اند که برچیده‌شدن تحریم‌ها علیه کره شمالی در صورتی رخ می‌دهد که این کشور به‌طور کامل سلاح‌های هسته‌ای و کشتار جمعی خود را کنار بگذارد.

جان بولتون، مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهوری آمریکا، ۱۶ مرداد گفته بود با وجود توافقات میان دونالد ترامپ و رهبر کره شمالی در خرداد ماه، پیونگ‌یانگ هنوز گام‌های لازم برای غیر اتمی شدن را برنداشته‌است.

رئیس‌جمهوری آمریکا روز دوشنبه این هفته در مصاحبه‌ای با خبرگزاری رویترز گفت: «چیزهای خیلی خوبی در ارتباط با کره شمالی در حال وقوع است». او در عین حال از چین انتقاد کرد که در مقایسه با گذشته اقدامات کمتری را در این زمینه انجام می‌دهد.

با استفاده از گزارش های رویترز و رایو فردا؛ خ.ک
XS
SM
MD
LG