لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۳۷

انتشار و حذف یک ویدئو در پایگاه دولت؛ «بی‌تقوایی» یا «تقابل قدرت»؟


ویدئوی جنجالی حذف شده از پایگاه اطلاع‌رسانی دولت روحانی
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:08 0:00

ویدئوی جنجالی حذف شده از پایگاه اطلاع‌رسانی دولت روحانی

پایگاه اطلاع‌رسانی دولت حسن روحانی اندکی پس از انتشار غیرمنتظره یک ویدئوی جنجالی درباره «پیامدهای دیدار حسن روحانی با آیت‌الله علی سیستانی» آن را حذف کرد.

این ویدیو تنها چند روز پس از استعفای ظریف در اعتراض به نادیده گرفتن به قول وی «شأن وزارت خارجه» و به طور مشخص بی‌اطلاعی او از سفر بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه به ایران، اعطای «نشان ذوالفقار» به عنوان بالاترین نشان نظامی ایران به قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران و همزمان با سفر روحانی به عراق منتشر شد.

در این ویدئو از زبان «تحلیلگران» که به نام آنها اشاره‌ای نشده، دیدار رئیس‌جمهور ایران با آیت‌الله سیستانی قدرتمندترین و با نفوذترین شخصیت مذهبی شیعه، حاوی «سه پیام قدرتمند به سه مخاطب اصلی» ارزیابی شده بود.

از این سه پیام، دو پیام نخست آن دارای اهمیت ویژه‌ای هستند؛ پیام نخست برای «رهبران عراق» مبنی بر «قدرت قابل توجه روحانی» و ضرورت نداشتن مذاکره آنها با «چهره‌های نظامی» و پیام دوم به «رهبران ایران» مبنی بر استقبال از روحانی از سوی «یکی از بلندپایه‌ترین و پرنفوذترین مرجع تقلید عراق.»

در این ویدئوی حذف‌شده بدون اشاره به نام «رهبران» عراق و ایران و نام «چهره‌های نظامی» طرف مذاکره آمده که سران کشور همسایه باید بدانند «روحانی از قدرت قابل توجهی برخودار است و لازم نیست آنها با سایر نهادها یا چهره‌های نظامی درباره مصالحه تاکتیکی گفت‌وگو کنند و می‌توانند این کار را با روحانی به عنوان رئیس دولت ایران انجام دهند.»

این «تحلیل» در حالی از سوی پایگاه اطلاع‌رسانی دولت ارائه شده که قاسم سلیمانی از پس از سقوط صدام حسین در سال ۲۰۰۳ عراق، در این کشور نقش مهمی داشته و در سال‌های اخیر نیز به یکی از چهره‌های تاثیرگذار در منطقه خاورمیانه و مناطق شیعه‌نشین آن تبدیل شده و عملکرد وی همواره مورد تقدیر آقای خامنه‌ای بوده است.

با وجود حذف زودهنگام این ویدیو، کاربران منتقد دولت در فضای مجازی به ویژه توئیتر به آن واکنش نشان داده‌اند و سفر روحانی به عراق و انتشار این ویدیو را «ادامه جنگ روحانی بر سر رهبری آینده ایران» ارزیابی کرده‌اند.

«سجاد مقدم‌نیا» که خود را «احمدی‌نژادی» معرفی کرده در کانال تلگرامی خود نوشته روحانی از این سفر «یکسری اهداف فردی» هم دارد و «ارتقاء موقعیت سیاسی خود و دولتش در داخل ایران و سطح منطقه» و «تضعیف موقعیت و جایگاه سپاه قدس» از آن جمله است.

«مهرداد ربانی» نیز به روحانی کنایه زده که «امثال قاسم سلیمانی‌ها و مدافعین حرم داعش رو در عراق نابود کردن اونوقت روحانی پز سفرش به عراق رو میده. آقای روحانی اگه همین چهره‌های نظامی نبودن شما هم مثل کدخداتون باید چراغ خاموش می‌رفتی عراق.»

«سرباز صفر» نیز نوشته که انتشار ویدیوی یادشده از سوی پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، «شاهدی» بود که «یه خباثتی پشت» سفر روحانی به عراق وجود دارد.

«ابوعمار» و حساب کاربری «پا ثارالله» هم هم از دولت خواسته‌اند «فوراً درباره این کلیپ موهن و عوامل انتشار و البته حذف آن پاسخگو باشد» و «محسن ۳۱۳» هم «دستاوردهای» سفر روحانی به عراق را «ثمره خون شهدای مقاومت و فرماندهی مجاهدانه حاج قاسم» عنوان کرده که باید آن را «به یاد» سپرد.

«عبدالصمد جعفری» نیز روحانی و «تمام جماعت‌اش» را تهدید کرده که «کوچک‌تر از آن هستند که بتوانند کارکرد حاج قاسم سلیمانی را در بیرون از مرزها محدود» کنند.

«ایتالو» نیز نوشته هدف رئیس‌جمهور ایران از سفر به به عراق «تقابل داخل ایران است.»

«حامد محمدی» هم نوشته «همزمان با حضور روحانی در عراق و جشن جبهه مقاومت، کلیپ سخیفی در کنایه به سپاه در پاد پخش شد و بلافاصله هم حذف شد. این عدم هماهنگی نشان از وجود جاسوسان نام آشنایی می‌دهد که تاییدی بر صحت عدم اطمینان سردار سلیمانی برای هماهنگی آمدن بشاراسد بود. لعنت بر جواسیس منافق.»

کاربران مخالف دولت به اندازه‌ای تند به انتشار این ویدیو واکنش نشان داده‌اند که «آسید پویان»، که خود، یکی از تندترین کاربران حزب‌الله در توئیتر است، خواستار حفظ آرامش آنها شده است.

«حمید» نیز با لایک‌کردن توئیت «آسیدپویان» نوشته «کاملاًحرف بجاودرستی بود درشرایطی که دولت لیبرال مجبوربه پیمان با همسایگان کشورشده عده‌ای نام آشنا با ترفندهای سعی در تلخ کردن این شیرینی درکام ملت را دارند.»

شمار دیگری از کاربران منتقد دولت نیز از سفر روحانی به عراق قدردانی کرده و نوشته‌اند که در طول این سال‌ها با او «پدرکشتگی» نپاشته‌اند و فقط همین را می‌خواستند که به جای «سفرهای اروپایی» با عراقی‌هایی که «پوست سفید و چشم رنگی ندارن و انگلیسی صحبت نمی‌کنند» مذاکره کنند که «چندبرابر سفرهای اروپایی برای مردم و اقتصادمون دستاورد داشت!»

کاربران دیگری از جمله «امین خلج» نیز تلاش کرده‌اند انتشار این ویدیو را به جای «چنگ قدرت درون حاکمیتی» در ایران به «بداخلاقی و بی‌تقوایی‌های جریان اصلاحات در نوع تحلیل و تبیین سفر روحانی به عراق» تقلیل دهند.

سفر حسن روحانی به عراق با معرفی ابراهیم رئیسی، رقیب او در آخرین انتخابات ریاست جمهوری در ایران به عنوان رئیس جدید قوه قضائیه ایران همزمان بود که هم در دوران انتخابات و هم پس از آن از وی به عنوان فرد نزدیک به رهبر جمهوری اسلامی و نامزد جدی و بی‌رقیب رهبری برای دوران پس از علی خامنه‌ای نام برده شده است.

XS
SM
MD
LG