لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۱۹

متهم اصلی حملات ۱۱ سپتامبر «به طور مشروط حاضر به شهادت علیه عربستان است»


شیخ محمد هم اکنون در زندان گوانتانامو بازداشت است.
شیخ محمد هم اکنون در زندان گوانتانامو بازداشت است.

متهم اصلی حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ آمریکا اعلام آمادگی کرده است که اگر دولت ایالات متحده بدنبال اعدام وی نباشد، حاضر است در پرونده دادخواست خانواده‌های قربانیان علیه دولت عربستان شهادت بدهد.

در جریان حمله به ساختمان پنتاگون و برج‌های دوقلو (مرکز تجارت جهانی) حدود سه هزار نفر کشته و تقریبا دو برابر این تعداد نیز زخمی شدند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، وکلای شاکیان و قربانیان حمله تروریستی روز جمعه با ارائه نامه‌ای به یک دادگاه فدرال در منهتن، شرط خالد شیخ محمد، عضو القاعده و از طراحان این حمله تروریستی را اعلام کردند.

شیخ محمد هم اکنون در زندان گوانتانامو بازداشت است.

برخی از قربانیان حملات تروریستی یازدهم سپتامبر، دولت عربستان را در این حادثه مقصر می‌دانند و خواستار دریافت میلیاردها دلار غرامت هستند.

عربستان دست داشتن در این حملات را رد کرده است، اما ۱۵ تن از ۱۹ طراح و عامل حمله ۱۱ سپتامبر از شهروندان این کشور هستند و ادعا شده که گروه القاعده توسط بخش‌هایی از حکومت عربستان حمایت مالی شده است.

اسامه بن‌لادن بنیانگذار القاعده نیز متولد عربستان است.

روزنامه وال استریت جورنال نیز قبلا درباره شرط خالد شیخ محمد گزارش داده بود.

این گزارش می‌گوید وکلای شاکیان از عربستان با وکلای پنج تن از شاهدان که جزو عاملین و طراحان حمله تروریستی ۱۱ سپتامبر هستند، در تماسند تا در دادگاه حضور یافته و شهادت دهند.

سه تن از این شاهدان همراه با شیخ محمد در زندان گوانتانامو بازداشت هستند و دو شاهد دیگر در زندان فوق امنیتی «سوپرماکس» کلرادو در آمریکا زندانی شده‌اند.

خالد شیخ محمد گفته که فعلا قصد همکاری در این پرونده را ندارد، اما اگر قول داده شود که علیه وی حکم اعدام صادر نخواهد شد، حاضر است در این رابطه همکاری گسترده‌تری داشته باشد.

تعقیب حکومت عربستان به اتهام دست داشتن در حملات ۱۱ سپتامبر از سوی قربانیان تا سال ۲۰۱۶ ممکن‌ نبود تا اینکه در این سال، طرح «عدالت علیه حامیان تروریسم» به کنگره ارائه و تصویب شد.

به رغم وتوی این مصوبه توسط رئیس‌جمهوری ایالات متحده، قانونگذاران با رای قاطع خود این وتو را بی‌اثر و این امکان را فراهم کردند تا خانواده‌ها و بازماندگان بتوانند برای یافتن حقیقت و به مجازات کشاندن حامیان حملات، به دادگاه‌های آمریکا شکایت کنند.

در سال ۲۰۱۸ بررسی شکایت قربانیان حمله تروریستی ۱۱ سپتامبر در دادگاهی در منهتن به راه افتاد، اما رئیس دادگاه شواهد و اظهارات ارائه شده در دادگاه علیه عربستان را ناکافی اعلام کرد.

منابع: رویترز، وال استریت جورنال، رادیو فردا/ ف.ق/ ک.ر
XS
SM
MD
LG