لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۴۳

استخراج رمزارز در ایران، در آستانه دریافت مجوز قانونی


رمزارز که به نام یکی از انواع آن «بیت‌کوین» نیز مشهور است، ارزی دیجیتالی است در قالب یک کد رایانه‌ای
رمزارز که به نام یکی از انواع آن «بیت‌کوین» نیز مشهور است، ارزی دیجیتالی است در قالب یک کد رایانه‌ای

پس از چند ماه کشکمش نهادها و مراکز دولتی درباره قانونی بودن یا نبودن استخراج رمزارز، معاون وزیر ارتباطات از امکان صدور مجوز قانونی استخراج این‌گونه ارزها در ده روز آینده خبر داد و گفت وزارت صنعت پروانه این کار را صادر خواهد کرد.

رمزارز که به نام یکی از انواع آن «بیت‌کوین» نیز مشهور است، پول یا ارزی دیجیتالی است که با «استخراج» آن توسط دستگاه‌های خاص می‌توان درآمدی حاصل کرد.

ساختار شبکه‌ای رمزارز به صورت غیرمتمرکز و کاربر به کاربر است. هیچ شخص یا نهادی قادر به کنترل این شبکه نیست.

پیشتر، برخی مقامات حکومتی از استخراج رمزارز به‌عنوان یکی از راه‌های دور زدن تحریم‌های آمریکا در نقل‌وانتقال پول یاد کرده بودند.

امیر ناظمی، معاون وزیر ارتباطات و فناوری، روز چهارشنبه، ۹ مرداد، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا با اشاره به تدوین و تصویب آیین‌نامه مربوط به استخراج رمزارز در هیئت دولت، اضافه کرد که این آیین‌نامه بندهایی دارد، از جمله بند مربوط به نحوه تعیین قیمت برق، که وزارت ارتباطات با آن‌ها مخالف است.

استخراج رمزارزها نیازمند فعالیت طولانی کامپیوترهای خاص با مصرف برق بسیار است و ارزانی برق در ایران این کار را مقرون به‌صرفه می‌کند.

آقای ناظمی ضمن مخالفت با تعیین قیمت مصوب برای برقی که برای استخراج رمزارز مصرف می‌شود، گفت وزارت ارتباطات معتقد است که قیمت برق باید بر اساس «عرضه و تقاضا» تعیین شود.

بر اساس مصوبه هیئت دولت، قیمت برق برای استخراج رمزارز سقف قیمت متوسط صادراتی برق در نظر گرفته شده است.

در مصوبه هیئت دولت همچنین آمده است که فعالیت استخراج رمزارز باید به صورت فارم (مزرعه، مجموعه‌ متمرکز) انجام شود. به‌گفته امیر ناظمی این به معنای آن است که اجازه فعالیت در این زمینه به صورت جزئی و کوچک داده نمی‌شود.

در ماه‌های اخیر ده‌ها شبکه استخراج رمزارز در شهرهای ایران کشف و تعطیل شده‌اند که برخی از آن‌ها در مراکز دولتی بوده‌اند و گزارش شده است برخی نیز در مساجد و مراکزی مستقر بوده‌اند که از برق رایگان استفاده می‌کنند.

از سوی دیگر، مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق، نیز روز دوشنبه، ۷ مرداد، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا با اشاره به شناسایی بیش از ۳۵۰ مرکز استخراج رمزارز گفت که این مراکز بیش از ۱۵۰ مگاوات برق مصرف می‌کنند و این آمار همچنان در حال افزایش است.

سخنگوی صنعت برق همچنین از «ضبط نشدن» دستگاه‌های استخراج رمزارز خبر داد و اضافه کرد که برق این دستگاه‌ها قطع و فعالیت‌شان متوقف می‌شود و اگر پروانه بهره‌برداری و مجوز فعالیت دریافت کنند، پس از مشخص شدن تعرفه برق می‌توانند مجدداً به فعالیت ادامه دهند.

XS
SM
MD
LG