لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۵

وزارت بهداشت: تا تیرماه واکسن کرونا شبیه واکسن روسی و چینی تولید می‌کنیم


عکس از آرشیو
عکس از آرشیو

در حالی که پیش از این وزارت بهداشت اعلام کرده بود «واکسن ایرانی» کرونا مشابه واکسن‌های آمریکایی فایزر و مدرنا خواهد بود، مینو محرز، عضو کمیته علمی ستاد کرونا گفته است «واکسن ایرانی» کرونا «مانند واکسن‌هایی است که در چین و روسیه ساخته شده است».

به گزارش خبرگزاری ایسنا، مینو محرز تاکید کرده است که در صورت «خوب و موفقیت‌آمیز» بودن نتایج «مطالعات انسانی» این واکسن، تولید آن در ایران تا تیرماه سال ۱۴۰۰ به نتیجه می‌رسد.

خبرگزاری ایسنا از خانم محرز به عنوان «محقق اصلی پروژه تولید واکسن کرونای ایرانی» نام برده است و به نقل از او نوشته است که این واکسن در بخش حیوانی «بالای ۷۰ درصد ایمنی داشته است».

پیش از این کیانوش جهان‌پور، رئیس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت از مینو محرز به عنوان «محقق اصلی و ناظر» مطالعات بالینی واکسن کرونا در ایران نام برد و گفت شرکت «شفافارمد» تولیدکننده این واکسن است، تحقیقات آن در گروه دارویی «برکت» انجام شده و «ستاد اجرایی فرمان امام» بر روی آن سرمایه‌گذاری کرده است.

این ستاد که از مهم‌ترین کارتل‌های اقتصادی ایران است، زیر نظر دفتر رهبر جمهوری اسلامی اداره می‌شود.

مسئولان حکومت ایران تاکنون اظهارات متناقضی درباره تولید «واکسن ایرانی» کرونا مطرح کرده‌اند.

خبر تولید واکسن را اواسط مرداد امسال محمد مخبر، رئيس ستاد اجرایی فرمان امام، اعلام کرد. او گفت «از سه مسیر تست حیوانی واکسن کرونا انجام شده» و طی «یکی دو هفته آینده تست انسانی آن شروع می‌شود».

با این حال خبرهای منتشره نشان می‌دهد که مطالعات انسانی آن با حداقل ۱۰۰ روز تاخیر شروع شده است.

مسعود مردانی، عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا در ایران نیز ۳۱ شهریور امسال در یک مصاحبه تولید هر نوع واکسن در ایران را غیرممکن دانست و گفت «روی واکسن کرونای تولید داخل زیاد حساب باز نکنید».

او علت این موضوع را ندادن تکنولوژی تولید واکسن توسط کشورهای غربی دانست و گفت دولت ایران هم برای سرمایه‌گذاری در این زمینه پول ندارد.

علاوه بر این، رضا ملک‌زاده، معاون سابق تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت که روز ۳۰ آبان در اعتراض به عملکرد وزیر بهداشت در بحران کرونا از سمت خود استعفا کرد، اظهارنظرهای متعدد وزیر بهداشت درباره تولید «واکسن ایرانی» را غیرعلمی و معرکه‌گیری خواند.

سعید نمکی، وزیر بهداشت ایران روز گذشته اظهارات خود درباره تولید واکسن در ایران را تکرار کرد و گفت ایران « از پیشتازان عرصه واکسن سازی در دنیا» است و در این زمینه «کارستان خواهیم کرد».

در دیگر کشورها، سازمان غذا و داروی ایالات متحده هم‌اکنون در حال بررسی نتایج آزمایش‌های واکسن فایزر است و پیش‌بینی می‌شود که طی چند روز آینده ایمنی آن را تایید کند.

اداره نظارت بر کیفیت دارو در بریتانیا نیز روز ۱۲ آذر واکسن ساخت کرونای شرکت فایزر را برای مصارف اضطراری تایید کرد.

در روسیه اما ستاد مقابله با کرونای مسکو می‌گوید که توزیع واکسن ضدکرونای «اسپوتنیک‌وی» از روز ۱۵ آذر برای استفاده گروه‌های در معرض خطر در هفتاد کلینیک پایتخت روسیه آغاز شده است.

توزیع این واکسن در حالی انجام شده است که این در حالی است که دانشمندان و محققان نسبت به روند انجام آزمایش‌های بالینی توسط روسیه و اقدام به واکسیناسیون گسترده پیش از دستیابی به نتایج نهایی در مورد اثربخشی اسپوتنیک‌وی، ابراز نگرانی و تردید کرده‌اند.

در چین هم دست‌کم سه شرکت چینی در حال تولید واکسن‌هایی علیه ویروس کرونا هستند و با وجود این‌که هیچ‌یک از این شرکت‌ها نتایج آزمایش بالینی مرحله سوم واکسن‌های آزمایشی کووید۱۹ خود را منتشر نکرده‌اند، به نوشته رویترز، یکی از شرکت‌ها به نام سینوفارم، واکسن آزمایشی خود را «به حدود یک میلیون نفر» در چین تزریق کرده است.

XS
SM
MD
LG