لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۵

آمریکا و اتحادیه اروپا ۱.۲ میلیارد دلار به سوریه کمک بشردوستانه می‌کنند


آوارگان سوری در یونان
آوارگان سوری در یونان

اتحادیه اروپا و آمریکا روز سه‌شنبه ۱۰ فروردین اعلام کردند که به‌طور مشترک ۱.۲ میلیارد دلار به مقابله با تشدید بحران بشری و اقتصادی سوریه اختصاص خواهند داد.

شیوع ویروس کرونا در ماه‌های اخیر در سوریه تشدید شده و با توجه به اینکه هیج امیدی به پایان جنگ ۱۱ ساله در این کشور وجود ندارد شرایط زندگی مردم و اقتصاد سوریه وخیم‌تر شده است.

اتحادیه اروپا و دولت آمریکا این تعهد را در آخرین روز جلسه سالانه کنفرانس بین‌المللی کمک مالی به سوریه اعلام کردند که به ابتکار سازمان ملل برگزار می‌شود.

در این نشست که به صورت مجازی برگزار شد نمایندگان شمار زیادی از کشورهای جهان و نهادهای امدادرسان و بشردوست بین‌المللی شرکت داشتند. رقم کلی کمک‌های مالی اهدا شده در این نشست قرار است سه‌شنبه شب اعلام شود.

در این کنفرانس، اهدای ۴.۲ میلیارد دلار برای آوارگان داخل سوریه و ۵.۸ میلیارد دلار برای آوارگان خارج از این کشور و میزبانان آنها پیشنهاد شده است.

سازمان ملل و سایر نهادهای امدادگر برای فعالیت‌های بشردوستانه در سال جاری میلادی حداقل ۴ میلیارد دلار تقاضا کرده‌اند که بالاترین رقم طی سال‌هایی است که این کنفرانس برگزار می‌شود.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در سخنان خود با اشاره به وخامت بحران بشری سوریه تحت تأثیر شیوع ویروس کرونا گفت این اتحادیه همچون سال گذشته ۶۵۶ میلیون دلار اهدا خواهد کرد. او افزود: «این تصمیم جای خوشحالی ندارد و در واقع نشان‌دهنده تداوم وضعیت اسف‌بار مردم سوریه است.»

لیندا توماس گرینفیلد، سفیر آمریکا در سازمان ملل نیز اعلام کرد که آن کشور حدود ۵۹۶ میلیون دلار اهدا خواهد کرد. وزارت خارجه آمریکا گفت این مبالغ به بهبود وضعیت مردم در داخل سوریه و آوارگان سوری ساکن ترکیه، لبنان، اردن، عراق و مصر اختصاص خواهد یافت.

از سال ۲۰۱۱ که سرکوب اعتراضات مردمی به دست بشار اسد در سوریه به جنگ داخلی انجامید، ۲۴ میلیون نفر در حال حاضر نیاز به کمک‌های اساسی و ضروری دارند. این رقم چهار میلیون نفر بیش از سال گذشته است.

۲۰ روز پیش که سالگرد آغاز جنگ داخلی در سوریه اعلام شد، دبیرکل سازمان ملل وضعیت سوریه را «کابوس در بیداری» خواند، کابوسی که در آن نیمی از کودکان تمام عمر خود را در جنگ گذرانده‌اند و ۶۰ درصد سوری‌ها نیز در خطر گرسنه ماندن هستند.

بر اثر جنگ داخلی سوریه چند صد هزار نفر کشته و میلیون‌ها نفر آواره شده‌اند. مهاجرت میلیونی مردم سوریه به سوی اروپا و کشورهای همسایه در سال‌های گذشته به یک بحران بزرگ بشری و سیاسی بدل شد.

تحت تأثیر شیوع ویروس کرونا در یک سال اخیر شرایط زندگی مردم وخیم‌تر شده، ارزش پول ملی کشور به شدت سقوط کرده، بهای کالاهای اساسی در مقایسه با سال گذشته بیش از ۲۰۰ درصد افزایش یافته و ۹۰ درصد جمعیت کشور اکنون زیر خط فقر زندگی می‌کنند.

بر اساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس/ش.ر/پ.پ
XS
SM
MD
LG