لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۱۸

طالبان در شمال افغانستان دست به حملات گسترده‌ای زده است


همزمان با خروج نیروهای بین‌المللی از افغانستان، طالبان در شمال این کشور دست به حملات گسترده‌ای زده است.

نماینده سازمان ملل در افغانستان گفت طالبان تاکنون بیش از ۵۰ ولسوالی از ۳۷۰ ولسوالی کشور را تصرف کرده و به تصرف مراکز ولایات نزدیک می‌شود.

خبرگزاری رویترز از قول مقامات دولتی و محلی گزارش می‌دهد که طی روزهای اخیر نبرد بین نیروهای دولتی و طالبان در حومه مراکز سه ولایت بلخ، فاریاب و قندوز جریان داشته است.

از ماه آوریل که تاریخ خروج کامل نیروهای آمریکایی در یازده سپتامبر اعلام شد درگیری‌های نظامی در افغانستان تشدید شده و طالبان مناطق بیشتری از این کشور را تصرف کرده است.

به گفته مقامات دولت افغانستان، مذاکرات صلح در دوحه اساسا در حالت بن‌بست است هر چند در روزهای اخیر ملاقات‌هایی بین دو طرف انجام شده و طالبان تاکید می‌کند که به مذاکرات پایبند است.

دبورا لیونز، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور افغانستان، از شورای امنیت خواست تمامی اقدامات لازم برای اعمال فشار به طرفین برای بازگشت به مذاکره را انجام دهد.

او افزود: «افزایش بحران و درگیری در افغانستان به معنای افزایش عدم امنیت برای کشورهای دیگر است».

اکثر حملات طالبان در ماه‌های اخیر در شمال افغانستان و خارج از مناطق پایگاهی قدیمی آن‌ها مثل ولایت‌های جنوبی قندهار و هلمند بوده است.

یک مقام امنیتی ارشد دولت افغانستان که نخواست نامش در گزارش قید شود به خبرگزاری رویترز گفت: «استراتژی طالبان افزایش حضور نظامی در شمال کشور است که همواره در برابر گروه‌های شورشی مقاومت کرده‌اند. طالبان در سایر مناطق که نفوذ بیشتری دارند با مقاومت کمتری روبرو می‌شوند».

مقامات محلی در ولایت قندوز گفتند که طالبان روز سه‌شنبه شیرخان بندر، یک شهر تجاری واقع در مرز افغانستان و تاجیکستان را تصرف کرده است. به گفته آن‌ها، درگیری‌ها در حومه شهر قندوز، مرکز این ولایت ادامه دارد و مردم در حال فرار از این شهر هستند.

اما وزارت دفاع افغانستان می‌گوید نیروهای دولتی چند ناحیه مهم در ولایت قندوز را از طالبان بازپس گرفته و عملیات آن‌ها ادامه دارد.

گروه طالبان و مقامات محلی در ولایت بلخ گفتند که نیروهای طالبان غروب دوشنبه به حومه شهر مزارشریف، مرکز این ولایت رسیدند ولی بعد از مدتی عقب‌نشینی کردند.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، گفت: عقب نشینی شبه‌نظامیان این گروه از حومه شهر مزار شریف به دستور فرماندهی ارشد طالبان صورت گرفته است چون قصد ندارند قبل از خروج کامل نیروهای آمریکایی مراکز ولایات را تصرف کنند.

ارتش آمریکا از اول ماه مه روند خروج نیروها را آغاز کرده و تعدادی از پایگاه‌های نظامی را به نیروهای دولتی افغانستان تحویل داده است. ارتش افغانستان نیز از آن تاریخ تاکنون برخی از مناطق را بدون هیچ‌گونه مقاومت و یا نبردی به طالبان واگذار کرده است.

دولت افغانستان اذعان دارد که طالبان چندین ولسوالی را تصرف کرده و مدعی است که نیروهای دولتی «عقب‌نشینی تاکتیکی» کرده‌اند.

تضعیف روحیه نیروهای دولتی باعث شده است که نگرانی‌ها در مورد قدرت‌گیری طالبان و سقوط دولت مرکزی پس از خروج کامل نیروهای خارجی تشدید شود.

یک مقام امنیتی دولت افغانستان گفت دولت این مناطق را رها نکرده و این عقب‌نشینی‌های تاکتیکی با هدف دفاع از خطوط تدارکاتی در سراسر جبهه‌ها صورت گرفته است.

او افزود: «نبردها طی چند هفته اخیر تشدید شده و اکنون هدف ما حفظ نقاط استراتژیک و پرهیز از پخش نیروها در نقاط و جبهه‌های مختلف است».

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز/ش.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG