لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۴۸

وزیر خارجه اسرائیل برای افتتاح رسمی سفارت وارد ابوظبی شد


یائیر لاپید
یائیر لاپید

بیش از ۹ ماه پس از امضای پیمان برقراری مناسبات کامل سیاسی میان اسرائیل و امارات متحده عربی، وزیر خارجه اسرائیل روز سه‌شنبه، هشتم تیر، وارد ابوظبی شد.

یائیر لاپید، وزیر خارجه اسرائیل، که در چارچوب یک دیدار رسمی دو روزه و در یک پرواز مستقیم از تل‌آویو به ابوظبی رفت، سفارت اسرائیل در ابوظبی و سپس کنسولگری اسرائیل در دوبی را افتتاح خواهد کرد.

یائیر لاپید در پیامی توییتری هنگام برخاستن هواپیمایش به سوی ابوظبی نوشت: «برای سفری تاریخی راهی امارات هستم.»

سفارت اسرائیل در ابوظبی و سفیر این کشور، ایتان ناوه، از پنج پیش کار خود را آغاز کرده‌اند. اما گشایش سفارت از سوی وزیر خارجه اسرائیل، به کار آن رسمیت می‌بخشد.

یک خاخام برای قرار دادن «مزوزا»، دعای ورود به در یک مکان، یائیر لاپید را در این سفر همراهی می‌کند تا «مزوزا» را در سمت راست در ورودی سفارت اسرائیل در ابوظبی نصب کند.

وزیر خارجه اسرائیل سه‌شنبه شب با همتای اماراتی خود، عبدالله بن ‌زاید، دیدار و یک توافق جدید همکاری اقتصادی بین دوکشور را امضا خواهد کرد. اما هنوز معلوم نیست که حاکم امارات نیز با او ملاقات خواهد کرد یا نه.

یائیر لاپید قرار است همچنین از غرفه بزرگ اسرائیل در اکسپوی ۲۰۲۰ در دوبی بازدید کند.

هرچند پیمان صلح کامل اسرائیل و امارات در زمان دولت پیشین اسرائیل به نخست وزیری بنیامین نتانیاهو به دست آمد، آقای نتانیاهو یا وزیر خارجه وقت او، به دلایل متعدد، از جمله کرونا، نتوانستند به امارات بروند.

بنیامین نتانیاهو فاش کرده بود که یک سفر سه ماه پیش او به این دلیل در آخرین لحظه لغو شد که قرار بود هواپیمایش از آسمان سعودی عبور کند و در آن دوره، حملات راکتی و پهپادی حوثی‌های یمن، آسمان سعودی را ناامن کرده بود.

اما زمانی نیز که هواپیمای بنیامین نتانیاهو قرار بود به جای عبور از آسمان سعودی، از طریق حریم هوایی اردن به سوی امارات برود، بلند نشد زیرا اردن که از رفتار «گستاخانه» نیروهای امنیتی اسرائیلی با ولیعهد اردن در مرز زمینی دو کشور خشمگین بود، مانع از عبور هواپیمای آقای نتانیاهو از آسمان اردن شد.

به گزارش وب‌سایت وای‌نت، زمانی نیز که همه مقدمات برای سفر رسمی گابی اشکنازی، وزیر خارجه در دولت وقت، فراهم بود، بنیامین نتانیاهو خود این سفر را به این دلیل که نمی‌خواست اعتبار این دیدار تاریخی به یک سیاستمدار از حزب «آبی- سفید» برسد، لغو کرد. این در حالی بود که این حزب با لیکود در ائتلاف دولت بود.

در آستانه آخرین انتخابات پارلمانی اسرائیل، بنیامین نتانیاهو اشتیاق زیادی نشان داد تا چند روز مانده به این انتخابات به امارات و بحرین برود اما سران امارات تلویحا گفتند که آنها خواهان مناسبات فراجناحی با اسرائیل هستند و مایل نیستند مناسبات‌شان تنها به تعامل با حزب لیکود به رهبری بنیامین نتانیاهو محدود شود.

با این حال، از روی مجموعه‌ای از گفته‌های بنیامین نتانیاهو معلوم بود که او نه تنها به طور غیر رسمی و محرمانه به امارات سفر کرده، بلکه با حاکم امارات نیز دیدار و گفت‌وگو کرده است.

آقای لاپید روز یک‌شنبه این هفته نیز در رم، پایتخت ایتالیا، با وزیر خارجه بحرین دیدار کرد.

اما بعد از برقراری مناسبات کامل سیاسی بین دو کشور، هنوز هیچ مقام رسمی اسرائیلی به بحرین سفر نکرده است.

پیمان صلح اسرائیل با امارات و پیمان روابط کامل اسرائیل با بحرین، اواخر شهریور سال گذشته در کاخ سفید، در مراسمی با میزبانی دونالد ترامپ امضا شد.

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، روز دوشنبه، هفتم تیر، در دیدار با رئوون ریولین، رئیس جمهوری اسرائیل، در کاخ سفید تاکید کرد که دولت او حامی «پیمان‌های صلح ابراهیم» است و برای افزایش این توافق‌ها تلاش خواهد کرد.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، نیز که روز یک‌شنبه، ششم تیر، با یائیر لاپید در رم دیدار کرد، ضمن حمایت از «پیمان‌ صلح ابراهیم»، گفته بود که این توافق‌ها «جایگزینی برای راهکار نزاع اسرائیلی- فلسطینی» نیست.

موضع دولت جو بایدن در قبال این پیمان‌ها با سیاست دولت دونالد ترامپ تفاوت عمده دارد.

دولت پیشین واشینگتن و همچنین دولت پیشین اسرائیل در زمان نخست وزیری بنیامین نتانیاهو تاکید داشتند که نیاز به انجام کوششی برای حل نزاع دیرینه اسرائیلی- فلسطینی نیست، بلکه افزایش توافق‌های صلح اسرائیل با کشورهای عرب، فارغ از ادامه نزاع یادشده، ممکن است سرانجام فلسطینیان را به سازش با اسرائیل وادار کند.

فلسطینیان توافق‌های عادی‌سازی روابط کشورهای عربی با اسرائیل را «خیانت» نامیده و آن را به‌شدت نکوهش کرده‌اند.

از آغاز برقراری روابط سیاسی اسرائیل با امارات و بحرین، ده‌ها هزار اسرائیلی، با وجود کرونا، به دوبی سفر کرده‌اند. درصد چشم‌گیری از این مسافران، عرب‌های ساکن اسرائیل هستند. اما سایر اسرائیلی‌ها نیز گفته‌اند که از امنیت و آزادی کامل در امارات برخوردار بوده‌اند.

با این حال، از سفر گردشگران اماراتی به اسرائیل یا سفر متقابل اسرائیلی‌ها و ساکنان بحرین چندان خبری نیست.

شرکت‌های هوایی متعدد اسرائیل و اماراتی ده‌ها پرواز هفتگی، از جمله میان دوبی و تل‌آویو برقرار کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG