لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۳ مهر ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۴۸

آمار رسمی قربانیان کرونا به ۴۵۸ نفر در روز رسید؛ قرارگاه کرونا مخالف تعطیلی کامل است


تازه‌ترین آمار رسمی وزارت بهداشت درباره قربانیان کرونا از قربانی شدن ۴۵۸ بیمار در طول ۲۴ ساعت گذشته و شناسایی حدود ۳۵ هزار بیمار جدید خبر می‌دهد.

آمارهای رسمی وزارت بهداشت درباره کرونا همواره محل تردید بوده و سازمان نظام پزشکی ایران تعداد واقعی قربانیان کرونا را ۳ تا ۴ برابر آمار رسمی وزارت بهداشت برآورد کرده است.

با وجود افزایش شدید قربانیان کرونا، علیرضا زالی، رئيس ستاد مقابله با کرونای استان تهران، می‌گوید قرارگاه کرونا که زیر نظر وزیر کشور فعالیت می‌کند، با تعطیلی کامل مخالفت کرده و هنوز اهمیت تعطیلی واقعی «درک نشده است».

او روز جمعه، ۱۵ مرداد به خبرگزاری ایسنا گفت که برای اثربخشی تعطیلات، «باید همه‌ شهر تعطیل شده و جز مشاغل بسیار ضروری مانند تامین غذا، دارو و امدادی سایر مشاغل باید تعطیل شوند».

درخواست تطعیلی دو هفته‌ای ابتدا توسط سعید نمکی، وزیر بهداشت، در نامه‌ای خطاب به علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، مطرح شد و نامه او برای بررسی به ستاد کرونا ارسال شد که اکنون خبر رسیده است با این درخواست موافقت نشده است.

مسعود مردانی، متخصص بیماری‌های عفونی، نیز به خبرگزاری ایسنا گفته است با ادامه روند موجود «مرگ و میر افزایش پیدا می‌کند» و در شرایط کنونی «تخت خالی گیر نمی‌آید و با سختی پیدا می‌شود. آی‌سی‌یوها و ظرفیت پذیرش پر است».

او نیز از روند تعطیلی‌های کنونی انتقاد کرده و با حمایت از پیشنهاد تعطیلی کامل گفته است تعطیلی‌های فعلی «حتی یک ریال هم ارزش ندارد و نه تنها سرعت انتقال بیماری را کاهش نمی‌دهد، بلکه حتی میزان انتقال بیماری را افزایش هم می‌دهد؛ چرا که همه جا باز است و جاده‌ها نیز باز هستند و مسافرت‌ها انجام می‌شود».

این متخصص گفته است باید عزاداری‌های محرم به صورت مجازی برگزار شود و «تجمع و برگزاری هیات عزاداری و برپایی دسته‌های عزاداری نباید اتفاق بیفتد».

اخیرا محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی گفت که «امسال اجازه تعطیلی هیچ هیئتی را نخواهیم داد» و با تعطیلی روضه‌های خانگی نیز مخالفت خواهیم کرد.

روح‌الله جزایری، قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی، هم روز سه‌شنبه، ۸ تیر، اعلام کرد که امسال تمامی برنامه‌های مذهبی در کشور برگزار خواهند شد و برنامه‌ریزی برای «۳۰ روز برنامه‌های عملیات محرم و ۳۰ روز نیز برنامه‌های ماه صفر و اربعین» انجام شده است.

پیش از این در بهمن‌ماه پارسال، علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در ایران از نحوه برگزاری برخی مراسم‌های مذهبی مانند نماز جمعه در قم بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی انتقاد کرد، اما با واکنش تند روحانیون و نهادهای مذهبی این شهر روبه‌رو شده و مجبور به عذرخواهی شد.

XS
SM
MD
LG