لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲ مهر ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۷

نیروی زمینی ارتش: بیش از ده کیلومتر دیوار در مرز با افغانستان ساخته شده است


تصویری که خبرگزاری ایسنا از «ساخت دیوار مرزی» ایران و افغانستان منتشر کرده است
تصویری که خبرگزاری ایسنا از «ساخت دیوار مرزی» ایران و افغانستان منتشر کرده است

جانشین فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی می‌گوید مأموریت انسداد مرز با افغانستان به این نیرو واگذار شده و خبر داد که «تاکنون بیش از ده کیلومتر دیوار در مرز کار گذاشته شده و ۵۰ کیلومتر دیگر آماده دیوارگذاری است.»

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، نوذر نعمتی این مطلب را روز دوشنبه، دوم مهر اعلام کرد و افزود که ساخت این دیوار، از شمال قسمت شمالی مرز افغانستان شروع شده است.

او با این‌حال در مورد این دیوار مرزی افزود: «اقدامات زیرساختی زیادی باید صورت گیرد تا کار عملی آن شروع شود.»

پیشتر احمد اکبری، از فرمانده‌هان مهندسی رزمی نیروی زمینی ارتش گفته بود که طول کلی این دیوار مرزی قرار است ۳۰۰ کیلومتر و ارتفاع آن چهار متر باشد.

حسن کاظمی قمی، نماینده ویژه رئیس‌جمهور ایران در امور افغانستان روز ۱۹ شهریور گفته بود انسداد مرزها با افغانستان و پاکستان از مسائلی است که شورای عالی امنیت ملی بر آن تأکید کرده و رهبر جمهوری اسلامی هم «بر آن اهتمام دارد.»

یک روز بعد از او نیز احمدرضا رادان، فرمانده کل انتظامی جمهوری اسلامی ایران، اعلام کرد تا پایان سال ۱۴۰۳ «نزدیک به دو میلیون نفر» از اتباع غیرمجاز خارجی از ایران اخراج خواهند شد.

در حالی که فرمانده کل انتظامی تنها در مورد اخراج مهاجران غیرقانونی سخن گفته، اسکندر مؤمنی، وزیر کشور گفته است که این دسته از مهاجران «در اولویت اخراج‌ها» قرار دارند که بنا بر این، چنین اظهاری، می‌تواند وضعیت بعدی مهاجران قانونی را هم در هاله‌ای از ابهام قرار بدهد.

همزمان با این اظهارات، برخی گزارش‌ها حاکی از شدت گرفتن بازداشت شهروندان غیرمجاز افغان در گوشه و کنار ایران است.

در همین راستا، محمدرضا اسحاقی، فرمانده انتظامی سیستان و بلوچستان روز یک‌شنبه اول مهر، از دستگیری ۲۱۶۳ نفر از اتباع بیگانه غیرمجاز طی یک هفته خبر داد.

ایران در بیش از چهار دهه گذشته میزبان میلیون‌ها تن از شهروندان افغانستان در دوره‌های مختلف بحران‌های سیاسی در این کشور همسایه شرقی خود بوده است.

با این حال پس از افزایش حساسیت‌ها دربارهٔ حضور مهاجران افغان در ایران، مجلس شورای اسلامی ۱۳ شهریور امسال طرحی را اعلام وصول کرد که خواهان کاهش ۱۰ درصدی «اتباع بیگانه» در هر سال است.

این در حالی است که مقامات حکومت طالبان در کابل در ماه‌های گذشته از جمهوری اسلامی خواستند پیش از اخراج جمعی مهاجران افغانستانی، فرصت بیشتری بدهد و همچون پاکستان رفتار نکند.

پاکستان از سال گذشته روزانه هزاران افغان را که عمدتاً در جستجوی کار وارد این کشور شده بودند، اخراج کرده است. دولت اسلام‌آباد اخراج فوری ۱.۷ میلیون تن از اتباع غیرقانونی را در دستور کار خود قرار داده که با انتقاد سازمان ملل متحد روبه‌رو شده است.

XS
SM
MD
LG