لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۷ مهر ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۵

اعلام آمادگی آمریکا برای پيشبرد فروش جنگنده‌های اف ۳۵ به امارات


اف-۳۵ (عکس از آرشیو)
اف-۳۵ (عکس از آرشیو)

یک روز پس از ابراز تردید مقامات امارات متحده عربی در مورد معامله تسلیحاتی ۲۳ میلیارد دلاری با آمریکا، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده، روز چهارشنبه ۲۴ آذر گفت واشینگتن برای عملی کردن این معامله آماده است.

این معامله تسلیحاتی بزرگ که در دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ امضا شد شامل فروش جنگنده‌های اف ۳۵، پهپادهای پیشرفته و مهمات است.

یک مقام ارشد اماراتی روز سه‌شنبه به خبرگزاری رویترز گفت: «با توجه به ملاحظات مربوط به الزامات فنی، محدودیت‌های کاربری مستقل این تسلیحات و تحلیل هزینه‌ها و منافع آن ما تمایل خود به تعلیق گفت‌وگو در خصوص این معامله را به واشینگتن اطلاع داده‌ایم».

این مقام افزود که گفت‌وگوها ممکن است در آینده با هدف بررسی «الزامات امنیتی دو طرف برای قطعی کردن معامله» از سرگرفته شود.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، روز چهارشنبه در جريان سفر به کوالالامپور، پایتخت مالزی آمادگی واشینگتن برای عملی کردن معامله با امارات را اعلام کرد.

او افزود: «هدف از بررسی مفاد این قرارداد تضمین برتری فناوری‌های نظامی اسرائیل در مقایسه با تسلیحاتی است که به سایر کشورهای متحد در منطقه از جمله امارات متحده عربی می‌فروشیم».

منابع مطلع در ماه ژانویه به خبرگزاری رویترز گفتند اقلام اصلی قراردادی که بین امارات و آمریکا امضا شده است شامل ۵۰ فروند جنگنده اف ۳۵، حدود ۱۸ پهپاد از مدل «ام کیو- ۹ بی» و تجهیزات پیشرفته رصد و کنترل پرواز است.

سخنگوی نخست‌وزیر اسراییل در جریان سفر چند روز پیش نفتالی بنت به ابوظبی در پاسخ به سئوالی در مورد تاثیر این معامله بر حفظ برتری نظامی اسرائیل در منطقه گفت دولت امارات در این زمینه هیچ درخواستی از ما نکرده است.

یک منبع مطلع از مذاکرات مربوط به این معامله گفت موضوع اصلی اختلاف بین آمریکا و امارات نحوه کاربرد این جنگنده‌ها و حد نصاب بهره‌برداری امارات از فناوری‌های پیشرفته این جنگنده‌هاست.

یک منبع مطلع دیگر در منطقه که جزئیات گفت‌وگوها را دنبال می‌کند گفت: «آمریکایی‌ها می‌خواهند این جنگنده‌ها را به امارات بفروشند ولی در عین حال کاربری آن‌ها را محدود کنند».

این منبع که نخواست نامش فاش شود افزود معمولا در معاملات تسلیحاتی بزرگ شروطی برای کشور خریدار تعیین می‌شود ولی الزامات و محدودیت‌هایی که در این معامله منظور شده است اجرای آن را ناممکن می‌کند.

امارات متحده عربی در سال ۱۹۹۸ نیز چند فروند جنگنده اف ۱۶ به شرکت آمریکایی لاکهید مارتین سفارش داد ولی این معامله به دلیل اختلاف بر سر میزان دسترسی امارات به نرم‌افزارها و سایر فناوری‌های پیشرفته این جنگنده‌ها تا سال ۲۰۰۰ به تاخیر افتاد.

امارات اواخر آبان امسال پس از حدود ده سال مذاکره، ۸۰ فروند جنگنده فرانسوی رافائل سفارش داد. یک مقام دفاعی امارات گفت سفارش جنگنده‌های فرانسوی نه بدیل بلکه مکمل قرارداد خرید جنگنده‌های آمریکایی اف ۳۵ است.

این مقام افزود آمریکا کماکان مطلوب‌ترین منبع تامین تسلیحات و تجهیزات دفاعی پیشرفته این کشور قلمداد می‌شود.

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا نیز در روزهای اخیر گفت واشینگتن خود را متعهد می‌داند که به ملاحظات و سئوالات امارات پاسخ دهد و افزود این موضوع در جلسه مذاکرات مقام‌های دفاعی دو کشور که در روزهای آینده برگزار خواهد شد، بررسی می‌شود.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز/ش.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG