لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲ آبان ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۷

محسن هاشمی: سیاست نظام و حاکمیت این بود که فوت آیت‌الله هاشمی طبیعی است


محسن هاشمی رفسنجانی
محسن هاشمی رفسنجانی

محسن هاشمی، فرزند علی‌اکبر هاشمی رفسنجانی، در پنجمین سالگرد درگذشت پدرش در مصاحبه‌ای با بیان دوباره تردیدها درباره نحوه مرگ او اشاره کرد که سیاست «نظام و حاکمیت» این بود که «فوت آیت‌الله هاشمی طبیعی است».

او گفت که «نمی‌توانیم بگوییم پرونده مختومه است»، چون حسن روحانی گزارش را به شورای امنیت برگشت زده است.

فرزند ارشد آیت‌الله هاشمی در گفت‌وگوی ویدئویی با وب‌سایت «اعتمادآنلاین» تصریح کرد بعد از مرگ پدرش کسی به محل رخداد نرفته بود و اجازه بازبینی فیلم‌های باغ و استخر را به خانواده هاشمی ندادند.

در بخش دیگر این گفت‌وگو که روز ۲۵ دی‌ماه منتشر شده است، محسن هاشمی با استناد به اظهارات پزشکان تاکید کرده که «آب در ریه آیت‌الله هاشمی نبوده» و «کمی نبض داشته است».

پزشک احیا به خانواده هاشمی گفته است که آیت‌الله هاشمی زمانی‌که به بیمارستان انتقال یافته «تقریبا هیچ نبض و علائم حیاتی نداشته» است. به گفته محسن هاشمی، این «تقریبا» لغت مشکوکی است

او یادآور شد که پدرش روز پیش از واقعه «هیچ حال نامساعدی نداشت»، با این حال بعد از اولین جلسه پزشکی مشخص شد «سیاست نظام و حاکمیت این است که فوت آیت‌الله هاشمی طبیعی است و هنوز هم این سیاست ادامه دارد».

اکبر هاشمی رفسنجانی از چهره‌های بنیان‌گذار جمهوری اسلامی و از مقام‌های ارشد ایران در چهار دهه گذشته، روز ۱۹ دی ۹۵ هنگام شنا در استخر دچار «عارضه قلبی» شد و پس از انتقال به بیمارستان تجریش تهران خبر درگذشت او اعلام شد.

مرگ ناگهانی و نامنتظره او شایعات زیادی را درباره احتمال سوءقصد علیه وی به دنبال آورد.

با این حال محمد هاشمی، برادر اکبر هاشمی رفسنجانی، روز ۲۰ بهمن‌ماه ۹۵ اظهار داشت که برادرش نه «ترور» شده و نه دچار «خفگی» شده، بلکه علت مرگ او «ایست قلبی» بوده‌ است.

محمد هاشمی اما پس از آن گفت که «علت مرگ را در بیمارستان ایست قلبی اعلام کردند، ولی علت ایست قلبی را کسی اعلام نکرد. هنوز هم کسی اعلام نکرده که علت ایست قلبی چه بوده‌ است».

محسن هاشمی در بخش دیگری از مصاحبه اخیر خود افزوده که «نمی‌توانیم با استدلال قوی بگوییم که آیت‌الله هاشمی توسط یک گروهی کشته شدند یا نه» و هنوز هم «دلیلی بر عدم کشته شدن ایشان نداریم».

اکبر هاشمی رفسنجانی هنگام مرگ ۸۲ سال داشت.

فائزه هاشمی، دیگر فرزند اکبر هاشمی رفسنجانی، روز ۲۵ آذر ۱۳۹۶، خبر داده بود در جریان جلسه‌ای با حضور تعدادی از اعضای شورای عالی امنیت ملی، به خانواده آقای هاشمی گفته شد که در بدن پدرش «۱۰ برابر حد مجاز رادیواکتیو وجود داشته‌ است».

پیشتر، فاطمه هاشمی، دیگر دختر آیت‌الله هاشمی، گفته بود پس از درگذشت پدرش «افرادی به دفتر کار وی در مجمع تشخیص مصلحت نظام رفته و گاو صندوقی که وی «مطالب مهمی» را در آن نگهداری می‌کرد» خالی کردند. او همچنین از گم‌شدن «دومین وصیت‌نامه» آقای هاشمی خبر داده بود.

با استفاده از مصاحبه اعتمادآنلاین و گزارش‌های پیشین رادیوفردا/ آ. ت./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG