لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱ آبان ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۰۴

لاپید: اختلافات اسرائیل و آمریکا بر سر راهکار مقابله با ایران به قوت خود باقی است


یائیر لاپید در نشست روز یکشنبه کابینه انتقالی اسرائیل در اورشلیم
یائیر لاپید در نشست روز یکشنبه کابینه انتقالی اسرائیل در اورشلیم

یائیر لاپید، نخست‌وزیر دولت انتقالی اسرائیل، دو روز پس از پایان سفر جو بایدن رئیس‌جمهور ایالات متحده به کشورش، اذعان کرد که اسرائیل و آمریکا در مورد راهکار مقابله با ایران به دیدگاه واحدی نرسیده‌اند و اختلافات دو کشور در این باره کماکان باقی است.

شبکه ۱۳ تلویزیون اسرائیل گزارش داد که یائیر لاپید روز ۲۶ تیر در نشست دولت خود، که به ارائه گزارشی از مذاکرات او و سایر مقامات اسرائیل با جو بایدن در سفر سه روزه رئیس‌جمهور آمریکا به اسرائیل اختصاص یافت، گفته است که اسرائیل و آمریکا «الزاماً در مورد لزوم تهدید نظامی علیه ایران اشتراک نظر ندارند».

آقای لاپید یادآوری کرده که اسرائیل در دیدارها با جو بایدن از او درخواست کرد که «یک تهدید نظامی معتبر» در برابر ایران اعلام شود.

او گفته است خواسته ما این است که در مذاکرات قدرت‌های جهانی با ایران، «مبنای مذاکرات، یک تهدید نظامی معتبر باشد اما لزوما در این مورد با آمریکایی‌ها به توافق نرسیدیم».

به نوشته تایمز اسرائیل، یائیر لاپید همچنین اضافه کرده که او برای رئیس‌جمهور و دیگر مقام‌های بلندپایه آمریکا که در سفر اخیر به اسرائیل حضور داشتند، «روشن کرده است» که اسرائیل با توافق هسته‌ای با ایران مخالف است و «آزادی کامل خود را برای اقدام دیپلماتیک و عملیاتی در برابر ایران محفوظ می‌داند».

آقای لاپید اما توضیح نداده که رئیس جمهور آمریکا مشخصاً به این مواضع اسرائیل چه واکنشی نشان داده و در برابر آن چه گفته است.

نخست‌وزیر اسرائیل در عین حال با وجود افشای باقی ماندن اختلافات دولت او و جو بایدن بر سر ایران، گفته است که سفر رئیس جمهور آمریکا به اسرائیل «یک رویداد تاریخی با دستاوردهایی در عرصه دیپلماسی، امنیت و اقتصاد بود».

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، یائیر لاپید همچنین در این نشست دولت دستور داده که «اعلامیه اورشلیم» بر دیوار سالن نشست‌های کابینه اسرائیل نصب شود.

«اعلامیه اورشلیم» که در پایان دیدار کاری جو بایدن و یائیر لاپید در روز ۲۳ تیر در اورشلیم در چهار صفحه به امضا رسید، بر ایستادگی آمریکا در کنار اسرائیل برای تأمین امنیت این متحد خود تصریح می‌کند. بند مهم اعلامیه تأکید بر موضع مشترک بود که «ایران هرگز به سلاح هسته‌ای دسترسی نخواهد یافت».

به نوشته روزنامه معاریو، یائیر لاپید در نشست دولتش افزود به آقای بایدن گفته است که اگر یک توافق خوب (بین آمریکا و قدرت‌های جهانی با ایران) به دست آید، اسرائیل نیز از آن حمایت خواهد کرد.

نخست‌وزیر اسرائیل روزهای چهارشنبه و پنجشنبه گذشته در چند سخنرانی در حضور جو بایدن در اورشلیم پیاپی تأکید کرد که «دیپلماسی و کلمات» به تنهایی در برابر ایران کارساز نیست.

آقای بایدن هفته گذشته پیش از سفر به اسرائیل در گفت‌وگو با شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل به دو پرسش در این زمینه که آیا اگر خارج نکردن نام سپاه پاسداران از فهرست تروریستی آمریکایی موجب مرگ برجام باشد، و آیا کاربرد زور آخرین گزینه آمریکا نیز هست، پاسخ کوتاه «آری» داد.

اما رئیس‌جمهور آمریکا در سفر به اسرائیل، بدون آن‌که با نخست‌وزیر یا سایر مقامات اسرائیلی درگیر شود، بر موضع خود، مبنی بر این‌که دولت او کماکان دیپلماسی را هنوز بهترین راهکار برای حل نگرانی‌های ناشی از برنامه اتمی ایران می‌داند، تأکید کرد.

در حالی که جو بایدن هنوز در سفر به اسرائیل بود، ایال حولاطا، مشاور امنیت ملی اسرائیل، در اظهاراتی که تا حال از او آشکارا شنیده نشده بود، به شبکه ۱۳ تلویزیون اسرائیل گفت که کشورش در یک سال اخیر در ایران عملیات متعددی انجام داده است. او گفت که کارنامه اقدامات اسرائیل در ایران در یک سال گذشته «کم نبوده است».

بسیاری از رسانه‌های اسرائیل و تحلیلگران این کشور در پایان سفر آقای بایدن تأکید کردند که با وجود گرمی دیدارها و سفر موفق رئیس جمهور آمریکا به اسرائیل، این کشور در همراه کردن جو بایدن و تیم او با مواضع سرسختانه اسرائیلی در ارتباط با ایران ناکام مانده است.

خبرگزاری رویترز نیز گزارش داده که جو بایدن در نشست جده به رهبران ۹ کشور عرب گفت که آمریکا به عنوان «یک شریک فعال» در خاورمیانه باقی خواهد ماند.

با این حال دو هدف واشینگتن از سفر رئیس‌جمهور آمریکا به منطقه، یعنی ایجاد یک محور امنیتی منطقه‌ای که اسرائیل یکی از اعضای آن باشد، و نیز افزایش فوری تولید نفت سعودی، برآورده نشد.

به نوشته رویترز، بیانیه اجلاس روز شنبه سران شش کشور خلیج فارس، همراه با اردن، مصر و عراق، مبهم بود و به انتظار واشینگتن که این نشست زمینه را برای اتحاد امنیتی منطقه‌ای در مقابله با «تهدیدات ایران» فراهم کند، پاسخ روشن نداده است.

فیصل بن‌فرحان، وزیر خارجه سعودی، در پایان سفر جو بایدن به جده، گفت که او از بحثی با عنوان اتحاد دفاعی با شرکت امیرنشین‌ها و اسرائیل «آگاهی ندارد» و سعودی بخشی از این مذاکرات نیست.

رویترز با این ادعا که جو بایدن «با دست خالی منطقه را ترک کرد» افزود که امید واشینگتن به افزایش تولید نفت سعودی نیز به نشست گروه اوپک پلاس بستگی دارد که قرار است ماه آینده تشکیل جلسه دهد. روسیه بخشی از اوپک پلاس است و موضع مسکو در این امر تا حدی تعیین‌کننده است.

با استفاده از گزارش‌های رویترز و رسانه‌های اسرائیل؛ ف.ر./م.ا.
XS
SM
MD
LG