لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۶ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۳۸

درآمد پنج‌ماهه دولت از مالیات‌ها ۱۸۵ هزار میلیارد تومان اعلام شد


خبرگزاری تسنیم مجموع مالیات‌های دریافتی در پنج ماه نخست امسال را بیش از ۱۸۵ هزار میلیارد تومان اعلام کرد که جدول تفکیکی آن نشان می‌دهد مجموع سهم نهادها و بنیادهای انقلاب اسلامی و آستان قدس رضوی از آن حدود ۱۱۸ میلیارد تومان بوده است.

بر اساس این گزارش، مالیات نهادها و بنیادهای انقلاب اسلامی از جمله ستاد اجرایی فرمان امام جمعاً حدود ۶۵ میلیارد تومان و شرکت‌های وابسته به آستان قدس رضوی جمعاً حدود ۵۳ میلیارد تومان اعلام شده است.

این در حالی است که همین میزان مالیات آستان قدس رضوی هم، به‌گفته معاون اداره کل مالیات خراسان رضوی، به حساب دولت واریز نمی‌شود و صرفاً برای «شفافیت عملکرد» است.

علی حسین‌پور، معاون اداره کل مالیات استان خراسان رضوی، خرداد امسال گفته بود این نهاد اظهارنامه می‌دهد و حسابرسی می‌شود ولی به‌ حساب دولت واریز نمی‌شود و «در واقع این مسئله به شفافیت عملکردشان کمک می‌کند».

نهادهای زیر نظر رهبر جمهوری اسلامی از معافیت مالیاتی برخوردارند از جمله ستاد اجرایی فرمان امام که از آن به‌عنوان بزرگ‌ترین هلدینگ اقتصادی وابسته به دفتر رهبر جمهوری اسلامی» یاد می‌شود و آستان قدس رضوی که با دستور آیت‌الله خمینی از پرداخت مالیات معاف شده و آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر فعلی، نیز تأکید کرده که این نهاد نباید مالیات پرداخت کند.

در سال ۱۳۹۸ خبرگزاری دولتی ایرنا در گزارشی اعلام کرده بود که بنیادها و نهادهای زیر نظر رهبر جمهوری اسلامی با وجود سهم ۱۰ درصدی از اقتصاد ایران سالانه تنها ۸ هزارم درصد از مالیات کل کشور را می‌پردازند.

همچنین بر اساس مطالعه‌ای که همان سال در اتاق بازرگانی ایران انجام شد، مشخص شد ۳۷ نهاد عمومی غیردولتی در کشور فعال است که حداقل ۱۹ نهاد برای سنجش میزان نقش‌شان در اقتصاد ایران هیچ اطلاعات آماری منتشر نمی‌کنند.

بر اساس گزارش تسنیم از درآمدهای مالیاتی پنج ماه نخست امسال، شرکت‌های غیردولتی بیش از ۶۶ هزار میلیارد تومان مالیات پرداخته‌اند و مالیات بر درآمد اصناف و مشاغل بیش از ۱۱ هزار میلیارد تومان بوده است.

همچنین مالیات پرداختی کارمندان دولت و بخش عمومی بیش از هفت هزار میلیارد تومان بوده و مالیات پرداختی کارکنان بخش خصوصی به بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.

درآمد دولت ابراهیم رئیسی از محل مالیات بر ارزش افزوده در پنج ماه اول امسال هم بیش از ۴۷ هزار میلیارد تومان بوده است.

این میزان درآمد دولت از مالیات‌ها در حالی است که به‌گفته رئیس سازمان بازرسی کل کشور، معوقه‌های مالیاتی ناشی از فرار مالیاتی نیز حدود ۲۲۴ هزار میلیارد تومان است که معادل بودجه یک‌ سال کشور محسوب می‌شود.

با استفاده از گزارش خبرگزاری تسنیم و وب‌سایت رادیو فردا؛ ر.ش./م.ا.
XS
SM
MD
LG