لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۵۵

نماینده نزدیک به حزب‌الله می‌گوید جنگ اوکراین بر تسریع توافق مرزی لبنان و اسرائیل اثرگذار بوده است


جبران باسیل، وزیر پیشین انرژی لبنان
جبران باسیل، وزیر پیشین انرژی لبنان

جبران باسیل، از نمایندگان شاخص مجلس لبنان، گفت که جنگ اوکراین و تقاضای فزاینده برای گاز طبیعی در سراسر جهان، به تسریع توافق مرزی دریایی میان لبنان و اسرائیل با میانجی‌گری آمریکا کمک کرد.

آقای باسیل روز دوشنبه ۲۵ مهر در گفت‌وگو با خبرگزاری آسوشیتدپرس افزود که انتظار می‌رود این توافق به ایجاد ثبات در منطقه کمک کند.

اسرائیل و لبنان هفته گذشته توافقی را که با وساطت آموس هوکشتاین، نماینده ویژه جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا، برای تعیین مرز دریایی دو کشور به دست آمده بود، مورد تأیید قرار داده و هر دو کشور گفتند که توافق همه انتظارات آن‌ها را تضمین کرده است.

در حالی که اسرائیل و لبنان هنوز رسماً در جنگ هستند و توافقی برای تعیین مرز زمینی خود ندارند، دستیابی به توافق تعیین مرز دریایی به این مفهوم است که دو کشور خواهند توانست از حوزه‌های گازی در آب‌های دریای مدیترانه که رسماً به آن‌ها تعلق گرفته، بهره‌برداری کرده و یا به اکتشافات جدید در این مناطق روی آورند.

جبران باسیل، عضو ارشد جنبش میهنی آزاد، حزبی که با ۲۸ کرسی در مجلس لبنان هم‌پیمان حزب‌الله است، در گفت‌وگو با آسوشیتدپرس افزود که هر چند توافق یاد شده به معنی روند عادی‌سازی با اسرائیل نیست اما کمک می‌کند تا در منطقه‌ای که نیاز به جذب سرمایه‌گذار دارد، ثبات بیش‌تری برقرار شود».

آقای باسیل که وزیر پیشین انرژی و داماد میشل عون رئیس‌جمهور لبنان است، ابراز امیدواری کرد که در پی این توافق و تغییرات سیاسی در کابینه لبنان، بحران عمیق مالی و اقتصادی این کشور حل شود.

لبنان در وضعیتی که آسوشیتدپرس آن را «بدترین بحران اقتصادی و مالی در تاریخ مدرن» این کشور نامیده، گرفتار است.

میشل عون گفته بود که توافق به دست آمده لبنان را از جنگی دیگر با اسرائیل در امان نگاه خواهد داشت و آغاز بهره‌برداری لبنان از حوزه گازی «قانا» چشم‌انداز امیدبخشی برای رهایی از چنگال شرایط وخیم اقتصادی است.

یائیر لاپید، نخست‌وزیر اسرائیل، نیز از «شکوفایی بیش‌تر» اقتصادی برای کشورش و «واریز شدن میلیاردها دلار» دیگر از رهگذر توافق مرزی با لبنان سخن گفته بود.

از سوی دیگر، در حالی که جبران باسیل جنگ اوکراین را یکی از دلایل تسریع حصول توافق میان لبنان و اسرائیل دانسته، رسانه‌های اسرائیل گزارش دادند که حضور فزاینده پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین، اسرائیل را نگران کرده که حضور پهپادهای مشابه ایرانی در دست حزب‌الله، توافق لبنان و اسرائیل را به خطر انداخته و تهدیدی جدید برای اسرائیل باشد.

به نوشته تایمز اسرائیل، این کشور با نگرانی اخبار مربوط به کاربرد پهپادهای ساخت ایران از سوی نظامیان روس در جنگ اوکراین را دنبال می‌کند و استفاده آتی حزب‌الله از این پهپادها را در صورت وقوع هر نوع بحران در مرز لبنان و اسرائیل را به عنوان یک گزینه لحاظ می‌کند.

شبکه کان اسرائیل شامگاه ۲۵ شهریور گزارش داد که در نتیجه این هراس، اسرائیل دفاع هوایی خود را در مرز شمالی با سه سامانه «گنبد آهنین»، «فلاخُن داوود» و «پیکان» («آرو») تقویت کرده است.

XS
SM
MD
LG