لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۵۹

بیکاری «۲۰ درصد» از شاغلان در فضای مجازی در پی فیلترینگ گسترده در ایران


آمارهای جدید منتشر شده در سایت جاب‌ویژن نشان می‌دهد که به دلیل فیلترینگ گسترده و محدودیت‌های شبکه‌‌های اجتماعی در چهار ماه گذشته از هر پنج نفر یک نفر کار خود در فضای مجازی را از دست داده است.

بر اساس گزارش این وب‌سایت، محدودیت اعمال شده در دسترسی مردم ایران به شبکه‌های اجتماعی در پی اعتراضات سراسری در ایران، مجموعه‌ای از آثار نامطلوب مانند تعدیل نیرو، افزایش نااطمینانی از آینده، کاهش حقوق و دستمزد و توقف برنامه‌های توسعه‌ای را در پی داشته است.

این وب‌سایت نموداری را منتشر کرده است که نشان می‌دهد ۴۶ درصد (نزدیک به نیمی) از سازمان‌ها به دلیل محدودیت‌های اینترنتی اخیر، بیش از نیمی از برنامه‌های جذب نیرو و استخدام خود را متوقف کرده یا به تعویق انداخته‌اند و حدود ۸۰ درصد سازمان‌ها، برنامه‌های جذب و استخدام خود را کاهش داده‌اند.

۴۵ درصد از بنگاه‌ها یا کسب و کارهایی که به اینترنت وابسته‌اند، تصمیم به کاهش پرداختی‌شان به کارکنان گرفته‌اند یا مجبور به پرداختِ با تاخیر دستمزدها شده‌اند.

یافته‌های آماری جاب‌ویژن نشان می‌دهد، در حالی ‌که هنوز مدت طولانی از فیلتر شبکه‌های اجتماعی نگذشته، از هر پنج نفر یک نفر کار خود را از دست داده، و ۱۶ درصد شاغلان در این حوزه هم انتظار دارند به‌زودی از کار اخراج شوند.

محدودیت‌های اینترنتی بیشترین آسیب را به طراحان گرافیک و موشن‌گرافی زده است. متخصصان دیجیتال مارکتینگ و سئو، بازرگانی و تجارت، مدیر محصول و تولید محتوا هم در رده‌های بعدی قرار دارند.

آمارها نشان می‌دهد در محدودیت‌های اینترنتی اخیر، مشخصا فیلترینگ اینستاگرام تاثیر عمیقی بر زندگی افرادی داشته که از این شبکه اجتماعی محبوب ارتزاق می‌کرده‌اند.

نمودار از جاب‌ویژن
نمودار از جاب‌ویژن

بیش از نیمی از اخراج‌ها به شکل مستقیم نتیجه محدودیت دسترسی به اینستاگرام در ایران بوده است. در همین زمینه نزدیک به ۸۰ درصد از کسانی که کار خود را از دست داده‌اند، باور دارند که محدود شدن دسترسی همگانی به اینستاگرام، دلیل اصلی اخراج‌شان بوده است.

هفته گذشته یک گزارش تازه تحقیقاتی منتشر شد که نشان می‌داد قطعی عمدی اینترنت از سوی دولت‌های شماری از کشورها، در سال ۲۰۲۲ میلادی، ۲۴ میلیارد دلار به اقتصاد جهانی ضرر زده است. ضرر این اقدام برای ایران نزدیک به ۸۰۰ میلیون دلار برآورد می‌شود.

فیلترینگ گسترده اینترنت در ایران در حالی اعمال می‌شود و آسیب شدیدی به کسب و کارها در فضای مجازی زده است که ابراهیم رئیسی در تبلیغات انتخاباتی خود وعده می‌داد که اینستاگرام را فیلتر نکند چرا که «محل کسب و کار بسیاری از ایرانیان است».

در همین حال سعی حکومت ایران برای انتقال کسب و کارها به اَپ‌های داخلی مانند روبیکا هم موفق نبوده است.

در حالی که روبیکا از سوی رسانه‌های حامی حکومت ایران جایگزین مناسب اینستاگرام خطاب شده، این اپ به سوء استفاده‌های مختلف از کاربران ایران متهم شده و درباره حفظ حریم خصوصی کاربران در آن هم تردیدهای جدی و خطرناکی مطرح است.

در نزدیک به چهار ماهی که از آغاز اعتراضات سراسری در کشور می‌گذرد، مقام‌های حکومتی جمهوری اسلامی پاسخ معترضان را در خیابان با خشونت و سرکوب داده‌اند و در مصاحبه‌های خود بارها فضای مجازی و رسانه‌های خارج از کشور را مسئول آغاز این اعتراضات معرفی کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG