لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۱

رویترز: ارسال گسترده تسلیحات از ایران در پوشش «کمک انسان‌دوستانه» برای زلزله سوریه


بارگیری «کمک برای زلزله‌زدگان» سوریه در تهران
بارگیری «کمک برای زلزله‌زدگان» سوریه در تهران

خبرگزاری رویترز روز چهارشنبه از قول منابع آگاه منطقه‌ای و غربی گزارش داد که ایران از فرصت به دست آمده در زلزله اخیر سوریه و آزادی پروازها برای انتقال گسترده تسلیحات تحت نام «کمک‌های انسان‌دوستانه» به سوریه استفاده کرده است.

این گزارش که روز چهارشنبه، ۲۳ فروردین، منتشر شده، از قول ۹ منبع آگاه، از جمله افراد ایرانی، سوری، اسرائیلی و غربی می‌گوید که هدف ایران، استفاده از فرصت به دست آمده برای تقویت دفاعی خود مقابل اسرائیل در سوریه و حمایت از بشار اسد، رئیس ‌جمهوری این کشور، بوده است.

این گزارش می‌افزاید بعد از زلزله ششم فوریه سال جاری در شمال سوریه و ترکیه، صدها هواپیمای ایرانی به فرودگاه‌های حلب، دمشق و لاذقیه طی هفت هفته پرواز کرده و تسلیحات حمل کرده‌اند.

در زلزله شمال سوریه بیش از شش هزار نفر کشته شدند و ایران مدعی ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه به بزرگ‌ترین متحد خود تحت حاکمیت بشار اسد شده بود.

به گفته منابع رویترز، این تسلیحات شامل تجهیزات پیشرفته مخابراتی، رادارها و قطعات یدکی برای به‌روزرسانی سامانه‌های دفاع هوایی ایران در سوریه بوده است.

دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل در پاسخ به سوال خبرگزاری رویترز درباره استفاده از هواپیماهای غیرنظامی ایران برای ارسال تسلیحات به سوریه، آن را انکار کرده و گفته است چنین چیزی صحت ندارد. دولت سوریه نیز از پاسخ به سوالات این خبرگزاری سر باز زده است.

منابع رویترز گفته‌اند اسرائیل به سرعت از ارسال تسلیحات ایرانی آگاه شده و کارزار تهاجمی برای مقابله با آن را شدت بخشیده است.

طی هفته‌های گذشته گزارش‌های زیادی از هدف قرار دادن تسلیحات ایرانی ارسال شده به سوریه در فرودگاه‌های این کشور توسط اسرائیل منتشر شده است.

به گفته ژنرال یوسی کوپرواسر، رئیس سابق بخش پژوهش‌های ارتش اسرائیل و مدیر سابق وزارت امور راهبردی این کشور، به رویترز، اطلاعات اسرائیل به حدی دقیق بوده که می‌دانسته داخل هر کدام از محموله‌هایی که هدف قرار داده، چه تسلیحاتی وجود دارد.

یک مقام وزارت دفاع اسرائیل که نخواسته نامی از او برده شود نیز گفته است: «متوجه شدیم ایران تحت پوشش کمک‌های انسان‌دوستانه به زلزله‌زدگان سوریه، مقادیر چشمگیری تجهیزات نظامی، خصوصا به صورت قطعات به سوریه ارسال می‌کند و بخش زیادی از این محموله‌ها راهی فرودگاه حلب شده بود. هماهنگی دریافت این تسلیحات با «واحد ۱۸۰۰۰ نیروهای قدس» در سوریه به فرماندهی حسن مهدوی که توسط سپاه پاسداران راه‌اندازی شده، انجام شده است.»

او در ادامه گفته است حمل و نقل زمینی این تسلیحات نیز توسط «واحد ترابری ۱۹۰ نیروهای قدس» انجام پذیرفته است.

سرهنگ عبدالجابر عکیدی که از ارتش سوریه جدا شده، اما کماکان ارتباط با منابع نظامی خود را حفظ کرده نیز به رویترز گفته است اسرائیل محل دیدار فرماندهان گروه‌های نظامی ایرانی و محموله‌های ریزپردازنده برای سیستم‌های پیشرفته تسلیحاتی را نیز هدف قرار داده است. او توضیح نداده این دیدار در کجا انجام شده است.

این گزارش از قول چندین منبع محلی و غربی می‌افزاید تنها چند ساعت پس از فرود دو هواپیمای باری ایرانی با محموله‌های تسلیحاتی به بهانه کمک‌رسانی، باند فرودگاه حلب توسط اسرائیل مورد اصابت قرار گرفته است.

اسماعیل قاآنی فرمانده نیروهای قدس سپاه پاسداران اولین مقام خارجی بود که حتی چند روز قبل از دیدار بشار اسد از مناطق زلزله‌زده، به منطقه سفر کرد.

یک منبع منطقه‌ای نزدیک به جمهوری اسلامی نیز به رویترز گفته است: «زلزله فاجعه غم‌انگیزی بود، اما در عین حال به ما کمک کرد تا به برادران‌مان در سوریه در مبارزه با دشمنان‌شان کمک کنیم. محموله‌های سلاح بلافاصله به سوریه ارسال شد.»

در ۱۲ سالی که از زمان آغاز جنگ داخلی در سوریه می‌گذرد، جمهوری اسلامی در کنار روسیه نزدیک‌ترین حامی حکومت بشار اسد بوده، تا آنجا که بسیاری از تحلیل‌گران می‌گویند اگر کمک ایران و روسیه نبود، دیگر بشار اسدی هم وجود نداشت.

XS
SM
MD
LG