لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۱ مهر ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۴

شعارهای اعتراضی و ضد حکومتی مردم سقز در جریان خاکسپاری پیکر دو کولبر جوان


جمع گسترده‌ای از مردم سقز شامگاه شنبه در آرامستان آیچی این شهر، محل مزار مهسا امینی، برای خاکسپاری دو کولبر جوان جان‌باخته حضور یافتند و پس از خاکسپاری افشین فلاحی و مهدی رحمتی اقدام به سردادن شعارهای اعتراضی و ضد حکومتی کردند.

افشین فلاحی ۲۲ ساله و مهدی رحمتی ۲۳ ساله دو کولبر جوان اهل سقز بودند که روز پنجشنبه هفدهم فروردین ماه در سد عباس‌آباد بانه سقوط کرده و غرق شده بودند.

به نوشته سایت حقوق بشری هه‌نگاو، پیکرهای این دو کولبر در ۹ روز گذشته مفقود بود اما سرانجام تیم‌های غواصی و امداد روز شنبه بیست و ششم فروردین پیکرهای افشین فلاحی و مهدی رحمتی را در دریاچه پشت سد عباس‌آباد بانه کشف کردند.

پیکرهای بی‌جان این دو کولبر پس از کشف ابتدا به سردخانه بیمارستان صلاح‌الدین ایوبی شهر بانه و سپس به پزشکی قانونی منتقل شد و سرانجام در ساعت‌های پایانی شامگاه شنبه در حالی برای خاکسپاری به آرامستان آیچی سقز منتقل شد که که جمعیت گسترده‌ای از مردم این شهر در آرامستان تجمع کرده بودند.

مردم سقز پس از انجام خاکسپاری این دو کولبر، اقدام به سردادن شعارهای اعتراضی و ضد حکومتی کردند و تجمع و شعارهای اعتراضی در این آرامستان و محدوده اطراف آن تا ساعتی پس از خاکسپاری افشین فلاحی و مهدی رحمتی همراه با سردادن شعارهای اعتراضی ادامه داشت.
معترضان در سقز علاوه بر سردادن شعارهای ضد حکومتی در جریان خاکسپاری دو کولبر جان‌باخته شعار «شهید کردستان هستند، جان‌فدای آزادی و نان هستند» سر دادند.

اولین مورد از کشته شدن کولبران و کاسبکاران کرد در سال ۱۴۰۲ نیز روز دوم فروردین ماه هنگامی رخ داد که به نوشته سایت حقوق بشری هه‌نگاو، «نیروهای سپاه پاسداران یک جوان کاسبکار کرد به نام بهزاد عزیزی اهل بانه را از ناحیه سر هدف چند گلوله» قرار دادند.

شلیک به بهزاد عزیزی، ١٩ ساله، هنگام بازگشت او از مرز کیله بانه به روستای زادگاهش دره شیخان و در «ایست بازرسی کریم‌آباد در سه کیلومتری بانه» انجام شد.

همان روز یک کولبر دیگر به نام حسین خندانی اهل مریوان نیز هدف شلیک نیروهای هنگ مرزی بانه قرار گرفت و به شدت زخمی شد و پس از آن روز چهارم فروردین ماه نیز کولبر دیگری به نام عبدالرحمن ریحانی اهل بانه حین کولبری بر اثر انفجار مین به‌شدت مجروح شد.

پس از آن نیز در سیزدهم فروردین ماه نیروهای حکومتی در منطقه مرزی «گادر» شهر اشنویه یک کاسبکار کرد اهل ارومیه به نام عین‌الله قادرنژاد را با شلیک گلوله از پا در آوردند و دست‌کم یک نفر دیگر به نام محمد لطیف خالدی را زخمی کردند.

به این ترتیب با جان باختن افشین فلاحی و مهدی رحمتی، طی کمتر از یک ماه دست‌کم چهار کولبر و کاسبکار کرد در اثر حوادث مختلف و همچنین شلیک نیروهای حکومتی کشته شده‌اند.
بنابر اعلام سازمان حقوق بشری هه‌نگاو طی سال ۱۴۰۱ خورشیدی دست‌کم ۴۴ کولبر و کاسبکار کرد اکثرا با شلیک مستقیم گلوله نیروهای حکومتی کشته شدند و ۲۱۸ تن از کولبران نیز زخمی شدند.

شهر سقز که شامگاه شنبه بیست و ششم فروردین ماه باردیگر صحنه تجمع و شعارهای اعتراضی مردم شد، زادگاه مهسا (ژینا) امینی است و پس از کشته شدن این دختر جوان حین بازداشت توسط گشت ارشاد در تهران، سقز به اولین کانون اعتراضاتی تبدیل شد که با سرعت به دیگر شهرهای ایران گسترش یافت و به گسترده‌ترین اعتراضات علیه جمهوری اسلامی در چهار دهه گذشته تبدیل شد.

XS
SM
MD
LG