لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۱۲

هشدار جامعه پزشکی ایران درباره بازگشت به «طب و جراحی منسوخ» در کشور


پزشکان و متخصصان ایرانی درباره «بازگشت به طب و جراحی منسوخ» به‌دلیل بحران اقتصادی در بخش درمان هشدار می‌دهند.

پزشکان و متخصصان ایرانی درباره «بازگشت به طب و جراحی منسوخ» به‌دلیل بحران اقتصادی در بخش درمان هشدار می‌دهند.

روزنامه اعتماد در گزارشی که روز دوشنبه ۱۲ تیر منتشر کرده است، به نقل از شماری از پزشکان، متخصصان و مسئولان درمانی در کشور، علت اصلی وضعیت کنونی را «بی‌پولی» بیمارستان‌ها و مراکز درمانی پس از حذف ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی موسوم به «ارز ترجیحی» اعلام کرده‌اند.

احمد میر، جراح عمومی و رئیس هیات‌مدیره بیمارستان جم، در گفت‌وگو با اعتماد گفته است که بسیاری از عمل‌های جراحی در ایران به دلیل نبود تجهیزات مورد نیاز یا زمان‌بر بودن تأمین آن‌ها «به‌سختی» انجام می‌شود.

آقای میر گفت که با ادامه گرانی قیمت تجهیزات پزشکی و بی‌پولی بیمارستان‌ها برای به‌روزرسانی زیرساخت‌ها، باید منتظر افت شدید کیفیت خدمات درمانی بود.

این جراح توضیح داد که برای نمونه دستگاه‌های جراحی برش در دیواره شکم و ورود به حفره شکم چند ده میلیون تومان قیمت دارد و با ناتوانی بیمارستان‌های ایران برای پرداخت این مبالغ، جراحان ناچار می‌شوند به شیوه منسوخ باز کردن شکم روی آورند که ریسک عفونی بالایی دارد.

احد میر افزود: «با وضعیتی که امروز از توان مالی بیمارستان‌های دولتی و خصوصی شاهدیم، نمی‌توان انکار کرد که کیفیت خدمات درمانی در تمام بیمارستان‌ها رو به کاهش است علاوه بر اینکه بیمارستان‌های خصوصی در خطر ورشکستگی قرار گرفته‌اند.»

محمد رئیس‌زاده، رئیس کل نظام پزشکی، ۲۰ فروردین امسال در نامه‌ای به ابراهیم رئیسی درباره پیامدهای حذف ارز ترجیحی دارو و تجهیزات پزشکی از قانون بودجه سال ۱۴۰۲هشدار داده بود.

آقای رئیس‌زاده در این نامه به نوسانات قیمت شش قلم از تجهیزات پزشکی و مصرفی پرکاربرد پرداخته و گفته بود، تأمین این اقلام که از موارد پرمصرف در بخش بیمارستانی و اتاق‌های جراحی است، در صورت تأمین با ارز نیمایی، حداقل هفت برابر و در صورت تأمین با ارز آزاد، حداقل ده برابر گران‌تر در مقایسه با تأمین بودجه از طریق ارز چهارهزار و ۲۰۰ تومانی تمام می‌شود.

با توجه به افزایش هزینه‌های درمان به‌ویژه در یک سال گذشته بسیاری از شهروندان تنها امکان استفاده از خدمات مراکز درمانی دولتی را دارند و به گفته دست‌اندرکاران، این موضوع علاوه بر این که بیمارستان‌ها و مراکز خصوصی را با خطر جدی ورشکستگی روبه‌رو کرده، موجب ازدحام جمعیت در مراکز دولتی و کاهش کیفیت خدمات، کمبود امکانات و استهلاک جبران‌ناپذیر تجهیزات در آن‌ها شده است.

به گفته فعالان حوزه درمان، بحران اقتصادی در بخش درمان هم‌چنین موجب «تشدید ضعف ارتباطات علمی جامعه پزشکی ایران با جهان» نیز شده است.


در این باره علی جعفریان، استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران و رئیس بخش پیوند کبد بیمارستان امام خمینی نیز گفته است: «طی سال‌های اخیر، به دنبال گرانی قیمت ارز و دشواری دریافت ویزا، حضور اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی در کنگره‌ها و مجامع جهانی تقریبا غیر ممکن شده است و این وضعیت، از دست رفتن ارتباطات علمی و توقف به‌روزرسانی دانش و خدمات پزشکی در کشور را در پی خواهد بود.»

تداوم و تشدید روند نابسامان در حوزه بهداشت و درمان در حالی است که کمبود دارو و مهاجرت گسترده پزشکان و پرستاران به یک بحران جدی در کشور تبدیل شده است.

با استفاده از گزارش‌های اعتماد و رادیوفردا؛ ف.ع/ پ.پ
XS
SM
MD
LG