لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۷ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۱

تیم ملی والیبال لهستان قهرمان لیگ‌ ملت‌های ۲۰۲۳ شد


در بازی پایانی از لیگ ملت‌های ۲۰۲۳ والیبال، تیم ملی لهستان در گدانسک با برتری ۳-۱ مقابل آمریکا به مقام قهرمانی دست یافت.

لوکاچ کاژه‌مارک با جمع‌آوری ۲۵ امتیاز ستاره میدان بود تا لهستانی‌ها که سه بار عناوین دوم و سوم لیگ ملت‌ها را به دست آورده بودند، در خانه و با سرمربیگری نیکولا گربیچ از صربستان، برای نخستین بار جام قهرمانی را حفظ کنند.

آمریکا تا قبل از فینال، نمایشی درخشان داشت. آن‌ها در یک‌چهارم مقابل فرانسه مدافع عنوان قهرمانی پیروز شدند تا شکست ۳-۲ در فینال پارسال را با همان نتیجه جبران کند.

شاگردان جان اسپرو در نیمه نهایی بدون واگذاری ست، ایتالیا را پشت سر گذاشتند. اما در گام آخر با افول ستارگان خود نتوانستند میزبان را متوقف کنند و برای سومین بار به نایب قهرمانی رضایت دادند. توری دیفالکو با ۱۴ امتیاز بهتر از همبازیانش ظاهر شد.

لهستان قهرمان المپیک ۱۹۷۶ مونترال، با این قدرتنمایی در گدانسک، برای همه مدعیان قهرمانی در المپیک ۲۰۲۴ پاریس خط و نشان کشید.

لهستانی‌ها سه بار قهرمان جهان شده‌اند که آخرین بار در سال ۲۰۱۸ بوده. این تیم سرسخت و پرافتخار، سابقه کسب نشان طلای لیگ جهانی را هم دارد.

ژاپن در بازی رده‌بندی توانست ۳-۲ از سد ایتالیا بگذرد و آسیا را برای اولین بار صاحب مدال کند.

ژاپنی‌ها که آخرین بار در سال ۲۰۰۹ و در جام قهرمانان قاره‌ها روی سکو رفته بودند، پس از ۱۴ سال بار دیگر صاحب مدال جهانی شدند. فلیپ بلین سرمربی فرانسوی‌شان تیمی خارق‌العاده را روانه این رقابت‌ها کرده بود که در جدول مقدماتی ۱۰ بازی نخست را با برتری پشت سر گذاشتند و فقط دو بازی آخر را واگذار کردند.

ژاپن در یک‌چهارم مقابل اسلوونی پیروز شد، نیمه‌ نهایی را به لهستان واگذار کرد و پس از غلبه بر ایتالیا، در نهایت با ۱۲ برد و ۳ باخت روی سکوی سوم ایستاد.

یوکی ایشیکاوا کاپیتان ژاپن با ۲۱ امتیاز ستاره زمین بود. کنتو میائورا هم ۲۰ امتیاز به دست آورد. ایشیکاوا با ۷۰ امتیاز، امتیازآورترین بازیکن در مرحله نهایی لیگ ملت‌ها بود.

این تیم قبراق و سرپنجه به زودی به ایران می‌آید تا در ارومیه، مدعی اصلی جام ملت‌های آسیا باشد.

ژاپنی‌ها دور گروهی لیگ ملت‌ها را با ۱۰ برد و دو باخت به پایان رساندند و ایران کاملاً برعکس، با دو برد و ۱۰ باخت، ضعیف‌ترین نتایج خود در تاریخ این مسابقات را به جا گذاشت.

ایران در جدول پایانی، بین ۱۶ تیم به رده نازل چهاردهمی بسنده کرد و فقط بلغارستان و چین پایین‌تر از ایران ایستادند.

جالب اینکه لهستان قهرمان مسابقات، یکی از سخت‌ترین بازی‌هایش را در برابر ایران انجام داد و در دومین دیدار از هفته اول به میزبانی ناگویا در حالی که ۲-۰ از ایران عقب بود، با تحلیل قوای شاگردان بهروز عطایی و سریال اشتباهات، ۳-۲ به پیروزی رسید.

روبروتو روسو (ایتالیا) بهترین مدافع، ماتئوژ بینی‌یک (لهستان) بهترین سرویس، میکا کریستنسون (آمریکا) بهترین پاسور، توموهیرو یاماموتو و ران تاکاهاشی (ژاپن) بهترین توپگیر و دریافت کننده در مرحله نهایی لیگ ملت‌های ۲۰۲۳ معرفی شدند.

XS
SM
MD
LG