لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۶ مهر ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۰۷

شمار جان‌باختگان تخریب ساختمان در خلازیر به پنج نفر رسید، انتقادها از شهردار تهران بالا گرفت


آواربرداری حادثه ریزش ساختمان‌ها در خلازیر تهران
آواربرداری حادثه ریزش ساختمان‌ها در خلازیر تهران

یک روز پس از حادثه ریزش چند ساختمان در محلهٔ خُلازیر در جنوب تهران، انتقادها علیه شهرداری تهران به‌دلیل تخریب غیراصولی این ساختمان‌ها افزایش یافته است.

همزمان روز دوشنبه ۱۶ مرداد سازمان آتش‌نشانی تهران اعلام کرد تعداد جان‌باختگان حادثهٔ ریزش چندین ساختمان در خلازیر به پنج نفر ازجمله دو مأمور نیروی انتظامی رسیده است.

براساس اعلام آتش‌نشانی، با گذشت بیش از یک شبانه‌روز از ریزش این ساختمان‌ها عملیات جست‌وجو و آواربرداری در محل هنوز پایان نیافته و احتمال افزایش تعداد قربانیان نیز وجود دارد.

مقام‌های شهرداری تهران می‌گویند این ساختمان‌ها به‌طور غیرمجاز ساخته شده بود، اما پس از انتشار خبر این حادثه بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی به شیوهٔ غیراصولی مأموران شهرداری و نیروی انتظامی در تخریب این ساختمان‌ها انتقاد کرده‌اند.

پژمان موسوی، خبرنگار در تهران، در توئیتی با اشاره به تیتر یک روزنامهٔ «همشهری»، وابسته به شهرداری تهران، که در آن از «مافیای ساخت‌وساز» در تهران گفته بود، نوشت: «عکس و تیترِ یکِ امروزِ روزنامه همشهری، می‌تواند نمونه‌ای مهم باشد از این‌که یک رسانه چگونه واقعیت را تغییر می‌دهد.»

به نوشته این روزنامه‌نگار، «اگر احتمال ریزش ساختمان‌های اطراف نمی‌رفت، عملیات تخریب چگونه پیش رفت که منجر به این تخریبِ گسترده و از دست رفتنِ جانِ عزیزِ این همه آدم شد؟ اگر کار، کارِ مافیاست، این مافیا از کدام مافیا مجوز گرفته که توانسته این همه ساختمان را کنارِ هم بسازد؟»

خبرگزاری تسنیم، نزدیک به سپاه پاسداران، روز دوشنبه نوشت که هنوز فرد یا افرادی در ارتباط با این حادثه دستگیر و بازداشت نشده‌اند، اما «احتمال بازداشت برخی از عوامل ساخت غیرایمن و غیرقانونی این ساختمان‌ها که روز گذشته ریزش کردند، وجود دارد.»

این خبرگزاری و دیگر رسانه‌های حکومتی در گزارش‌های خود هیچ اشاره‌ای به اشتباهات و کوتاهی‌‌های احتمالی در جریان تخریب این ساختمان‌ها اشاره‌ای نکرده‌اند.

بیشتر این خبرگزاری‌ها حادثه را این‌گونه توضیح داده‌اند که نیروهای شهرداری برای تخریب ساختمان‌های غیرمجاز به این منطقه رفتند، اما ناایمن بودن ساختمان‌ها به ریزش منجر شد و افرادی زیر آوار ماندند.

حتی علیرضا زاکانی، شهردار تهران، نیز در پیام تسلیتی که در پی این حادثه صادر کرد، توضیحی دربارهٔ چگونگی روند تخریب این ساختمان‌ها ارائه نکرد و فقط نوشت که کشته‌شدگان در حال «مبارزه با سوداگران» بودند.

یک کاربر توئیتر، آن‌چنان‌که برخی ویدئوهای منتشرشده از این حادثه نیز نشان می‌دهند، نوشت که «مدیریت تخریب» در جریان تخریب این ساختمان‌ها «به رانندهٔ لودر واگذار» و «تخریب به روش کشش با تسمه» و «بدون در نظر گرفتن شعاع مؤثر» انجام شده بود.

یک کاربر دیگر توئیتر نیز خطاب به زاکانی نوشت: «سازندگی که بلد نیستی، تخریب هم بلد نیستی که در تخریب کشته و مصدوم می‌دهی؟!»

نوع مدیریت شهری علیرضا زاکانی در ماه‌های اخیر انتقادها و اعتراض‌های بسیاری را برانگیخته و مردم از وجود نابسامانی‌ها شکایت دارند.

حادثهٔ خلازیر دو روز پس از آن رخ داد که یک کودک ۹ساله انگشتش را «به‌دلیل نقص فنی» در پل عابر مکانیزه در منطقه ۱۶ تهران از دست داد.

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران روز دوشنبه در این باره گفت: «پله‌برقی برای راحتی مردم در خیابان نصب می‌شود و قرار نیست این پله‌ها محل صدمه و قتلگاهی برای شهروندان باشد. این رویکرد نادرستی است که بعد از وقوع هر حادثه، مدیریت شهری خود مردم را مقصر جلوه بدهد.»

همچنین پیشتر روزنامه «شرق» در گزارشی با اشاره به نگرانی‌ها درباره «آغاز روند شهرفروشی» در تهران، نوشت که صدور غیرقانونیِ پروانه ساخت، حتی بر روی گسل‌ها، ادامه دارد و شهرداری تهران تذکرهای شورای عالی شهرسازی را هم نادیده می‌گیرد.

این گزارش از جمله به صدور پروانه برای یک ساختمان ۳۰ طبقه بر روی یک گسل در «خیابان الف»، در منطقه یک تهران، اشاره کرده است.

مسئلهٔ عدم رسیدگی به ساختمان‌های ناایمن در پایتخت از سال‌ها پیش مطرح است و پس از حادثهٔ آتش‌سوزی ساختمان پلاسکو تاکنون چند فهرست از بناهای ناایمن و در خطرِ تهران تهیه شده که هم بر سر انتشار آن‌ها و هم جزئیات آن‌ها بحث‌وجدل کم نبوده است.

با این اوصاف، هنوز اقدام عملی برای ایمن‌سازی بناهای ناایمن برداشته نشده و در این میان نیز یک عضو شورای شهر تهران خبر داده که دولت ابراهیم رئیسی برخی از ردیف‌های آتش‌نشانی را جزو «کالای لوکس» دانسته و حذف کرده است.

بر اساس گزارش رسانه های ایران، شبکه های اجتماعی و رادیو فردا؛ م.ت/ر.ش
XS
SM
MD
LG