لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱ آبان ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۱۰

کشف «صدها جسد» در پی طوفان و سیل در شرق لیبی


رئیس هلال احمر در شهر بنغازی آمار تلفات سیلاب در شهر درنه را حدود ۱۵۰ نفر اعلام کرده است
رئیس هلال احمر در شهر بنغازی آمار تلفات سیلاب در شهر درنه را حدود ۱۵۰ نفر اعلام کرده است

یکی از وزیران دولت شرق لیبی اعلام کرد که «بیش از هزار جسد» در شهر درنه در شرق لیبی پس از سیل گسترده اخیر پیدا شده است. او افزود که هنوز از تلفات کلی سیل اطلاعی در دست نیست، اما آمار قربانیان بسیار زیاد خواهد بود.

هشام شکیوات وزیر هوانوردی غیرنظامی و عضو کمیته اضطراری دولت شرق لیبی روز سه‌شنبه ۲۱ شهریور به خبرگزاری رویترز گفت: «من از درنه بازگشتم. وضعیت بسیار فاجعه‌آمیز است. اجساد همه جا، در دریا، در دره‌ها، زیر ساختمان‌ها، افتاده است.»

او افزود: «تعداد اجساد پیدا شده در درنه بیش از هزار نفر است.» به گفته این مقام دولت شرق لیبی، «۲۵ درصد شهر ناپدید شده» و «بسیاری از ساختمان‌ها فروریخته‌اند».

همزمان وزارت خارجه ترکیه اعلام کرد که سه هواپیما برای انتقال یک تیم امداد و نجات و کمک‌های بشردوستانه به لیبی می‌فرستد.

دولت طرابلس در غرب لیبی نیز که از سوی جامعه بین‌المللی به رسمیت شناخته می‌شود، روز سه‌شنبه اعلام کرد که یک هواپیما حامل تجهیزات پزشکی و دارو به بنغازی در شرق کشور می‌رود.

آمارهای جدید در حالی است که پیشتر بروز طوفان شدید موسوم به «دانیال» و جاری شدن سیل در شرق لیبی، دست‌کم ۱۵۰ کشته برجای گذاشته است و بیم آن می‌رفت که شمار قربانیان این حادثه طبیعی «به بیش از دو هزار نفر» افزایش یابد.

اسامه حماد، نخست وزیر دولت موازی در شرق لیبی، روز دوشنبه ۲۰ شهریور در مصاحبه با شبکه تلویزیونی «المسار» گفت که بر اثر جاری شدن سیلاب شدید در بیش از دو روز گذشته، «هزاران نفر مفقود شده‌‌اند و شمار کشته‌ها به بیش از دو هزار تن رسیده است».

او افزود که اکثر اين تلفات مربوط به شهر درنه در شرق لیبی است اما منبع آمار خود را اعلام نکرد.

این در حالی است که رئیس هلال احمر در شهر بنغازی در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز آمار تلفات سیلاب در شهر درنه را حدود ۱۵۰ نفر اعلام کرده و افزوده که تلفات احتمالاً به ۲۵۰ نفر افزایش خواهد یافت.

عثمان عبدالجلیل، وزیر بهداری دولت مستقر در شرق لیبی، صبح دوشنبه در مصاحبه با شبکه تلویزیونی «العربیه» تعداد تلفات را ۲۷ نفر اعلام کرده بود ولی از وضعیت شهر درنه اظهار بی‌­اطلاعی کرد.

دلیل وقوع این سیلاب شدید طوفان «دانیال» است که در روزهای اخیر شمال شرقی لیبی از جمله شهرهای بنغازی و درنه واقع در سواحل مدیترانه را درنوردیده است. آمار تلفات ناشی از سیل و طوفان اخیر در سایر نقاط این کشور هنوز مشخص نیست.

گزارش‌های تصویری رسانه­‌های محلی از جمله شبکه تلویزیونی «المستقبل» در شرق لیبی نشان می‌دهد که تعداد زیادی از ساختمان­‌ها در شهرهای سیل‌زده ویران و چند جاده مسدود شده‌اند.

از گزارش‌­ها چنین بر می‌آید که شهر درنه بیش از سایر نقاط آسیب دیده است. در همین زمینه، رسانه‌های محلی گزارش دادند که شبکه انتقال برق و ارتباطات این شهر قطع شده است.

ساکنان درنه نیز می‌گویند سطح آب جاری در این شهر در روزهای اخیر به حدود سه متر رسیده است.

ارتش ملی لیبی به رهبری ژنرال خلیفه حفتر که شرق این کشور را در کنترل دارد نیروهای خود را برای کمک به آسیب‌دیدگان سیل اعزام کرده است. سخنگوی اين ارتش اعلام کرد که دست‌کم هفت پرسنل این نیرو نیز مفقود شده‌اند.

پارلمان شرق لیبی سه روز عزای عمومی اعلام کرده است.

خبرگزاری رویترز از قول چند منبع آگاه گزارش داد که چهار بندرگاه نفتی لیبی از غروب روز شنبه به مدت سه روز تعطیل شده‌اند.

نخست‌وزیر حکومت انتقالی در طرابلس نیز در مناطق آسیب‌دیده سه روز عزای عمومی اعلام کرد.

هرچند حکومت انتقالی که رقیب ژنرال حفتر است در شرق لیبی نفوذ ندارد ولی نخست‌وزیر این حکومت گفت تمامی نهادهای دولتی برای کمک به مناطق آسیب‌دیده و ساکنان آن‌ها بسیج شده‌اند.

مردم می‌گویند حکومت انتقالی با اعلام «وضعیت اضطراری» تمامی ادارات، مدارس، فروشگاه‌ها و اماکن عمومی را تعطیل کرده و مقررات حکومت نظامی اجرا می‌شود.

بانک مرکزی لیبی که بودجه خدمات عمومی و ادارات دولتی را تأمین می‌کند در کنترل حکومت انتقالی در طرابلس است.

سازمان ملل متحد اعلام کرد که سیل در لیبی را با دقت دنبال می‌کند و «با ارسال کمک‌­های فوری از عملیات امداد و کمک‌­رسانی در سطح محلی و سراسری حمایت خواهد کرد».

روز دوشنبه همچنین گزارش شد که امیر قطر به دولت این کشور دستور داده است به مناطق سیل‌زده در شرق لیبی کمک ارسال کند.

با استفاده از گزارش‌های خبری رویترز، آسوشیتدپرس و شبکه الجزیره؛ ش.ر،م.ت/آ.ت، ب.ب
XS
SM
MD
LG