لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۸ آبان ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۵۱

هیاهوی جویی بارتون دربارۀ زنانِ گزارشگر و مفسر فوتبال


جویی بارتون ۲.۸ میلیون فالوئر در شبکۀ ایکس دارد
جویی بارتون ۲.۸ میلیون فالوئر در شبکۀ ایکس دارد

بیش از سه دهه از پایه‌گذاری نخستین لیگ‌های فوتبال زنان در اروپا و برگزاری اولین جام جهانی زنان می‌گذرد، اما بین چهره‌های سرشناس فوتبال هنوز هستند کسانی که حضور و صدای زنان را در این رشتۀ ورزشی برنمی‌تابند.

یکی از سرشناس‌ترین‌ها جویی بارتون است؛ بازیکن سابق منچسترسیتی و نیوکاسل با ۲.۸ میلیون فالوئر که صدایی بلند در شبکۀ اجتماعی ایکس دارد.

بارتون از صحبت کردنِ چه کسانی دربارۀ فوتبال مردان ناراحت است تا جایی که از ادبیات تند جنسیتی و جنسی علیه آنان استفاده می‌کند؟

یکی از آن‌ها الکس اسکات است که ۱۴۰ بازی ملی دارد. خانم اسکات با تیم ملی زنان انگلیس به فینال جام ملت‌های اروپا رسیده و روی سکوی سوم جام جهانی ۲۰۱۵ هم ایستاده است.

الکس اسکات همچنین با پیراهن آرسنال توانسته لیگ قهرمانان اروپا را برنده شود، هشت بار فاتح لیگ کشورش بشود و هفت بار نیز جام حذفی را بالای سر ببرد.

حالا خانم اسکات اولین کارشناس زن جام جهانی در شبکۀ بی‌بی‌سی و اولین کارشناس زن در اسکای اسپورت است.

الکس اسکات قبل از شروع یک بازی در ورزشگاه، دوم دسامبر ۲۰۲۳
الکس اسکات قبل از شروع یک بازی در ورزشگاه، دوم دسامبر ۲۰۲۳

با این حال، جویی بارتون معتقد است «او فقط باید دربارۀ فوتبال زنان نظر بدهد. زنان صلاحیت صحبت دربارۀ فوتبال مردان را ندارند و حرف‌هایشان دربارۀ فوتبال مردان مانند حرف‌‌ زدن من دربارۀ بافندگی است. برابری‌خواهی نباید از استانداردهای حرفه‌ای بکاهد.»

او علاوه‌بر توئیت‌های پی‌درپی، اظهارات جنجالی خود را در برنامۀ «بدون سانسور» پیرس مورگان هم تکرار کرد.

بارتون که یک بار هم پیراهن تیم ملی انگلیس را پوشیده، مخالفانش را «خواجه» نامید و برای تأکید، تصاویر عروسک‌های مرد اما فاقد عضو جنسی را منتشر کرد.

لورا وودز
لورا وودز

لورا وودز، مجری سرشناس برنامه‌های ورزشی، در واکنش طعنه‌آمیز خود گفت: «بارتون در ماه ژوئن برایم پیام دلپذیر آرزوی موفقیت فرستاده بود. آیا این اقدام او را خواجه نمی‌کند؟»

گرچه هیچ بازیکن و مربی سرشناسی در فوتبال مردان اظهارات بارتون را تأیید نکرده، اما لورا وودز معتقد است همین‌که هیچ‌کدام‌شان حرف‌های او را رد نکرده‌اند، نشانۀ همراهی و تأیید آن‌هاست.

پایگاه آماری اوپتا، از پربازدیدترین صفحات فوتبالی در شبکۀ ایکس، در کنایه به بارتون نوشت: «او ۸۴ بار کارت زرد گرفته، بیشتر از مجموع پیروزی‌هایش در کل دوران لیگ برتر که ۸۳ برد است.»

بیانکا وست‌وود هم که بیش از دو دهه سابقۀ فعالیت در اسکای اسپورت دارد، بیانیه‌ای منتشر کرد و در آن چنین نوشت:

«با مردانی که بگویند برخی کارشناسان زن را نمی‌پسندیم، مشکلی ندارم و من هم طرفدار هر کارشناس مردی نیستم. اما حرف‌های بارتون بزرگ‌ترین مزخرفی است که تاکنون شنیده‌ام.»

خانم وست‌وود همچنین نوشته است: «اگر او با اینفلوئنسرها و یوتیوبرها که بی‌مقدمه پا به برنامه‌های تلویزیونی می‌گذارند مخالف است، احتمالاََ زمینۀ مشترکی با یکدیگر داشته باشیم، اما این شامل مردان هم می‌شود. چه بخواهید و چه نخواهید، ما اینجاییم و آمده‌ایم که بمانیم. برای حرف زدن نیازی به اجازه نداریم.»

اعتراضات دنباله‌دار آقای بارتون به گزارشگری و تفسیر زنان دربارۀ فوتبال مردان باعث رنجش یکی از برجسته‌ترین مربیان زن فوتبال دنیا هم شده است.

اِما هِیز سرمربی تیم زنان چلسی با شش قهرمانی در سوپرلیگ زنان است. او در یک نشست خبری، ضمن حمایت از زنان گزارشگر و مفسر فوتبال، گفت: «از مربیان و بازیکنان تا گزارشگران زن، ما به مواجهه با قلدری و زن‌ستیزی سیستماتیک عادت داریم.»

اما هیز در حال هدایت تیمش در جریان بازی فینال فوتبال لیگ قهرمانان اروپا بین چلسی و بارسلونا، سوئد، مه ۲۰۲۱
اما هیز در حال هدایت تیمش در جریان بازی فینال فوتبال لیگ قهرمانان اروپا بین چلسی و بارسلونا، سوئد، مه ۲۰۲۱

XS
SM
MD
LG