لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۵۷

«استقبال» حزب‌الله از راه حل دیپلماسی در عین رد پیشنهادات نماینده آمریکا


شیخ حسن نصرالله،‌ دبیرکل حزب‌الله
شیخ حسن نصرالله،‌ دبیرکل حزب‌الله

به گفته مقامات لبنانی، سازمان حزب‌الله پیشنهادهای مقدماتی واشینگتن برای کاهش درگیری مرزی میان این گروه با ارتش اسرائیل در جریان سفر اخیر نماینده ویژه آمریکا به منطقه را «رد کرده است».

آموس هوکشتاین، فرستاده ویژه آمریکا، در روزهای اخیر رهبری تلاش‌های دیپلماتیک برای بازگرداندن امنیت به مرزهای اسرائیل و لبنان را برعهده داشت و به لبنان و اسرائیل سفر کرد.

مأموریت آقای هوکشتاین در زمینه تشدید نگرانی‌ها در منطقه از احتمال کشیده شدن شدن بحران مرزهای اسرائیل و لبنان به یک جنگ، در ادامه جنگ اسرائیل و حماس در باریکه غزه، انجام شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز در روز پنج‌شنبه، ۲۸ دی، یکی از پیشنهادات مطرح شده در کوشش‌های روزهای اخیر، دور شدن اعضای حزب‌الله تا هفت کیلومتری از مرز جنوب لبنان با شمال اسرائیل بوده اما حزب‌الله آن را به دور از واقعیت دانسته است.

با این حال، یک مقام ارشد لبنانی که با موضع حزب‌الله آشنا است، به رویترز گفت این سازمان آماده شنیدن ابتکارات جدید است و در به روی تلاش‌های دیپلماتیک به رهبری فرستاده ویژه دولت جو بایدن هنوز «باز است».

به نوشته رویترز، موضع حزب‌الله این است که تا زمانی که آتش‌بس کامل در غزه برقرار نشود، حملات مرزی خود از جنوب لبنان به اسرائیل را ادامه خواهد داد.

با این حال، منابع آشنا با تفکرات حزب‌الله به این خبرگزاری گفتند این سازمان واقف است که جنگ همه‌جانبه برای لبنان «ویرانگر» خواهد بود.

یک منبع حزب‌الله نیز به این خبرگزاری گفته است پس از پایان جنگ غزه، ما آماده حمایت از مذاکره‌کنندگان بین‌المللی هستیم تا «تهدید را به فرصت تبدیل کنیم». او توضیح بیشتری نداده و به پیشنهادات خاصی اشاره نکرده است.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران، که حکومت او حامی حزب‌الله و حماس است، روز چهارشنبه در نشست داووس در سوئیس گفت در صورت پایان گرفتن جنگ غزه، حملات نیروهای «محور مقاومت» علیه اسرائیل و منافع آن «متوقف خواهد شد».

حماس از طرف آمریکا و اروپا گروه تروریستی شناخته شده، اما جمهوری اسلامی هرگز حمایت خود از این گروه را رد نکرده است.

هرتسی هالوی، رئیس ستاد ارتش اسرائیل، روز چهارشنبه هشدار داد که احتمال جنگ با لبنان به دلیل تحرکات حزب‌الله «بسیار بیشتر شده است».

ژنرال هالوی افزود «دقیق نمی‌دانم که زمان جنگ در شمال [مرز لبنان] کی خواهد بود اما این را می‌توانم بگویم که احتمال آن بسیار بیشتر از ماه‌های گذشته است» و «درس‌های زیادی که از جنگ در غزه گرفتیم، در جنگ با لبنان نیز به کار خواهد آمد».

اما ایلون لوی، یسخنگوی دولت اسرائیل، در یک نشست خبری در چهارشنبه شب گفت برای دور کردن اعضای حزب‌الله از مرز، «هنوز فرصت دیپلماتیک وجود دارد».

یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، به آموس هوکشتاین گفته بود برای حل معضل بحران مرزی با لبنان، اولویت با اقدام دیپلماتیک است اما در صورت شکست راهکار سیاسی، اسرائیل خود را متعهد به اقدام نظامی برای راندن حزب‌الله از مرز شمالی‌اش می‌داند.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، نیز به آقای هوکشتاین گفت بدون دور کردن حزب‌الله از نزدیکی مرزها، ساکنان شهرک‌های تخلیه شده در شمال اسرائیل از بازگشت به محل زندگی‌شان خودداری می‌کنند و آن‌ها باید با «احساس امنیت» به خانه خود بازگردند.

حزب‌الله از یک روز پس از حمله گروه افراطی حماس به اسرائیل که به اعلان جنگ ارتش اسرائیل علیه آن گروه در باریکه غزه منجر شد، برای حمایت از حماس سلسله حملات به شمال اسرائیل را آغاز کرده است.

حزب‌الله در سه ماه و نیم اخیر ۹ نظامی و هفت غیرنظامی اسرائیل را در حملات راکتی، پهپادی و خمپاره‌ای کشته و در واکنش اسرائیل به جنوب لبنان نیز متحمل بیش از ۱۶۰ کشته از اعضای خود شده است.

اسرائیل در پاسخ به حزب‌الله همچنین شماری از فرماندهان ارشد میدانی حزب‌الله و صالح العاروری، معاون رهبری حماس را در بخش شیعه‌نشین جنوب بیروت، که زیر نفوذ حزب‌الله است، کشت.

دانیل هگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل، چهارشنبه شب گفت در واکنش به یک رشته حملات حزب‌الله در شبانه‎‌روز اخیر، ارتش اسرائیل اهدافی در جنوب لبنان را بمباران کرده است.

سخنگوی ارتش اسرائیل افزود «یک باند حماس» که از جنوب لبنان به اسرائیل حمله کرده بود، روز چهارشنبه هدف ارتش اسرائیل قرار گرفت و اعضای آن «از پای درآمدند».

به گفته دریابان هگاری، حزب‌الله «چتر حمایتی» بر سر اعضای حماس در لبنان گشوده و با این کار جان ساکنان در جنوب لبنان را نیز به خطر می‌اندازد.

قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد که در تابستان سال ۲۰۰۶ میلادی به جنگ ۳۴ روزه ارتش اسرائیل و حزب‌الله پایان داد، مقرر کرده که در پایین‌تر از خط رودخانه لیتانی در لبنان هیچ نیروی شبه‌نظامی وجود نداشته باشد.

اسرائیل اکنون دوباره بر وادار کردن حزب‌الله و سایر شبه‌نظامیان دشمن خود در لبنان به اجرای قطعنامه ۱۸ سال پیش اصرار دارد.

منابع: رویترز، یدیعوت آحرونوت، رادیوفردا/ ف. ر./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG