لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۵۲

صعود سخت ایران به جمع هشت تیم برتر فوتبال آسیا و اعتراض قلعه‌نویی به «بزرگانی که بزرگی نکردند»


تیم ملی فوتبال ایران روز چهارشنبه ۱۱ بهمن در دیداری دشوار و در ضربات پنالتی از سد سوریه گذشت تا به جمع هشت تیم برتر آسیا راه پیدا کند.

آخرین بازی از دور یک‌هشتم نهایی جام ملت‌های آسیا، برخلاف پیش‌بینی‌ها که حاکی از برتری ایران بود، در وقت قانونی و دو وقت اضافه با تساوی یک بر یک به پایان رسید.

در نیمه اول، مهدی طارمی ایران را از روی نقطه پنالتی پیش انداخت. او در دقیقه ۹۱ با دریافت دومین کارت زرد از زمین اخراج شد.

سوریه در دقیقه ۶۲ با گلزنی عمر خربین از روی نقطه پنالتی، گل مساوی را به ثمر رساند. این پنالتی در پی دو اشتباه خلیل‌زاده و بیرانوند، نصیب شاگردان هکتور کوپر شد. خربین در بازی‌های باشگاهی و ملی با الهلال و سوریه، تاکنون شش بار دروازه بیرانوند را گشوده است.

با تساوی در ۳۰ دقیقه اضافه، بازی به ضربات پنالتی کشید تا ایران هم مانند تاجیکستان و کره جنوبی، با ضیافت پنالتی‌ها روانه دور بعد شود.

انصاری‌فرد، رضائیان، ابراهیمی، ترابی و حاج‌صفی هر پنج پنالتی ایران را به تور دروازه احمد مدنیه رساندند و در طرف مقابل، بیرانوند ضربه فهد یوسف را مهار کرد.

پیش از این مسابقه، ژاپن با برتری ۳-۱ مقابل بحرین به یک‌چهارم نهایی رسیده بود. به این ترتیب برنده دیدار ظهر شنبه بین ایران و ژاپن راهی نیمه نهایی خواهد شد.

ایران صادق محرمی را به دلیل مصدومیت از دست داده. طارمی هم مقابل ژاپن محروم است. حضور مجید حسینی هم برای این بازی سرنوشت‌ساز مشخص نیست.

علیرضا بیرانوند، روزبه چشمی، شجاع خلیل‌زاده، رامین رضاییان، احسان حاج‌صفی، سعید عزت‌اللهی، سامان قدوس(امید ابراهیمی) علیرضا جهانبخش(علی قلیزاده و سپس مهدی ترابی) مهدی قایدی(محمد محبی) مهدی طارمی و سردار آزمون (کریم انصاری‌فرد) بازیکنان ایران در این مسابقه بودند.

امیر قلعه‌نویی در پایان بازی گفت: «باید این بازی را با اختلاف چهار، پنج گل می‌‌بردیم. اما برخی بازیکنان طوری بازی کردند که به تیم فشار آمد. نگاه بالایی و برخی رفتارها را باید دیگر در تیم تکرار نشود. بزرگ‌های ما باید بزرگی می‌کردند که نکردند.»

در دیگر بازی‌های مرحله یک‌چهارم نهایی تاجیکستان با اردن، استرالیا با کره جنوبی و قطر با ازبکستان رویارو خواهند شد.

XS
SM
MD
LG